هویت پیکر شهید حججی چگونه مشخص شد؟ / احتمال انجام آزمایش ژنتیک مجدد در تهران

کدخبر: ۱۸۱۸۴۶
مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: از روزی که موضوع تبادل مطرح شد، مرکز ژنتیک نور از خانواده شهید حججی نمونه گیری کرد و پروفایل آن را به لبنان فرستاد تا اگر در آنجا امکان نمونه گیری از پیکر شهید وجود داشت، این کار صورت گیرد و با نمونه ارسالی از تهران تطابق داده شود.
هویت پیکر شهید حججی چگونه مشخص شد؟ / احتمال انجام آزمایش ژنتیک مجدد در تهران

به گزارش افکارنیوز، محمد تولایی با بیان اینکه کار اصلی «مرکز ژنتیک نور»، شناسایی شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس است، اظهار کرد: نیمی از اطلاعات ژنتیک هر فرزند با پدر و نیم دیگر با مادر منطبق است و گذشت زمان نیز نمی تواند در اصل ماده ژنتیکی تغییری را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ممکن است بافت و عضله پس از مدتی از بین بروند ولی بافت های استخوانی و محافظت شده تغییری نخواهند داشت، گفت: پس بدین ترتیب تشخیص هویت پیکر شهید حججی که مربوط به یک ماه پیش است، قطعا امکان پذیر است.

مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ادامه داد: از روزی که موضوع تبادل مطرح شد، مرکز ژنتیک نور از خانواده شهید حججی نمونه گیری کرد و پروفایل آن را به لبنان فرستاد تا اگر در آنجا امکان نمونه گیری از پیکر شهید وجود داشت، این کار صورت گیرد و با نمونه ارسالی از تهران تطابق داده شود.

تولایی افزود: در حال حاضر من از اقداماتی که در آن سمت انجام شده بی اطلاع هستم ولی قرار است نتایج آزمایش های آنجا به همراه پیکر شهید به ایران ارسال شود و ما هم آن آزمایش ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و اگر نیاز به تکرار وجود داشت، در اولین فرصت آزمایش مجدد را انجام دهیم و نتایج را در اختیار سازمان پزشکی قانونی یا سایر دستگاههای مسئول قرار دهیم.

مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تاکید کرد: من تا زمانی که نمونه ها یا نتایج آزمایش هایی که آنجا (لبنان) انجام شده را نبینم، نمی توانم اعلام نظر قطعی داشته باشم.

وی همچنین گفت: بسیاری از شهدایی که پس از آزادسازی حلب به دست آمدند، مربوط به سال های 2013 و 2014 بودند و شرایط بسیار تغییر یافته ای داشتند، با روش «ژنتیک» شناسایی شده و به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

تولایی در پایان نیز گفت: ما در هر رخداد و حادثه ای خودمان را یار و یاور سازمان پزشکی قانونی می دانیم و هرجا که لازم باشد آماده همکاری با این سازمان هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید