یک بمب هیدروژنی و سلام دوباره به جنگ سرد

کدخبر: ۱۸۲۱۲۰
جنگ سرد تمام شده؟ این پرسشی است که همگان تا چند روز پیش جواب ساده و حتی همراه با تمسخر برایش در آستین داشتند؛ اما اکنون شرایط فرق کرده؛ تغییری بزرگ که آزمایش بمبی کوچک در کشوری کوچک برای گستره جهان به ارمغان آورده است!
یک بمب هیدروژنی و سلام دوباره به جنگ سرد
به گزارش تابناک؛ از ماه سپتامبر سال 2015 که مقامات کره شمالی از ساخت بمب هیدروژنی در این کشور خبر دادند و امریکایی‌ها در این باره اظهار تردید کردند، زمان زیادی نمی‌گذرد؛ اما در همین زمان کوتاه، جهان شاهد اتفاقاتی بوده که نگرانی های زیادی آفریده و این تردید را قدرت بخشیده که آیا شاهد اوج گیری دوباره منازعات و چالش‌های شبیه جنگ سرد خواهیم بود؟

تردیدهایی که آزمایش اخیر کره شمالی به آن دامن زده است. آزمایش بمب هیدروژنی به فاصله کوتاهی از بالا گرفتن جدال ترامپ و کره شمالی که ثابت می‌کند، کمونیست‌های چشم بادامی شرقی ترین نقطه آسیا، توانسته‌اند به رغم همه کارشکنی های جهانی و تحریم ها ـ هرچند با تأخیر بسیار به نسبت بلوک غرب و شرق ـ به تکنولوژی ساخت مهیب ترین بمب جهان دست پیدا کرده و خود را از کشور سازنده انواع موشک های بالستیک، به جمع پنج کشور پرقدرت در عرصه بمب های اتمی برسانند.

البته کره شمالی پیشتر در زمره کشورهای دارای جنگ افزار هسته‌ای قرار داشت، ولی وضعیتی که در نتیجه آزمایش روزهای اخیر این کشور رقم خورده، به گونه ای است که قدرت کره شمالی در این زمینه را بالاتر از اسرائیل، هند و پاکستان و به نوعی هم عرض آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین قرار داده) ترسیم می‌کند.
 
ورود دیرهنگام کره شمالی به جنگ سرد با تغییر معادلات جهانی!
مجموعه 9 کشوری که جنگ افزار هسته‌ای دارند و در رتبه بندی شان از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، کره شمالی در رتبه آخر قرار داشت و از این روی نگرانی های کمتری برای جهانیان ایجاد می‌کرد، اکنون با آزمایش پیشرفته ترین بمب اتمی، به جمع پنج کشور خطرناک جهان از این جهت افزوده می‌شود و همه آمار و ارقام های ارائه شده از توان هسته‌ای این کشور را زیر سؤال خواهد برد.

اما بمب هیدروژنی چیست و چرا آزمایش چنین بمبی در کره شمالی تمامی معادلات در این خصوص در جهان را تغییر خواهد داد و چرا آزمایش چنین جنگ افزاری را باید در سطح متفاوتی از آزمایش های موشکی یا حتی اتمی قرار داد و از آن نتیجه گیری کرد؟ به راستی کره شمالی چه کرده که بسیاری از کشورها مجاب شده‌اند به آن واکنش نشان دهند و بی فوت وقت، در خصوص آزمایش اخیر این کشور موضع گیری کنند؟

پاسخ کوتاه به همه این پرسش ها در تفاوت بمب هیدروژنی با آنچه در عموم به نام بمب اتم شناخته می‌شود، نهفته است. بمب اتمی شبیه آنچه در هیروشیما و ناکازاکی از بمب افکن‌های امریکایی بر سر مردم انداخته شد و فاجعه ای بسیار بزرگ رقم زد که به نظر می‌رسید برای همه درس عبرت شود اما به شکلی عجیب از بطن آن، خطری به مراتب بزرگ‌تر زاییده شد.

پس از آن فاجعه که به نوعی تومار جنگ جهانی دوم را در هم پیچید، هیأتی از طرف دولت روسیه رهسپار ژاپن شدند تا پیرامون آن مطالعه و تحقیق کنند. هیأتی که یکی از اعضایش، آندره دیمیترویچ ساخاروف، فیزیکدان هسته‌ای متولد مسکو بود و توانست با ابتکاراتی، تحقیقات صورت گرفته در هیروشیما را به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال ۱۹۵۲ گره بزند و لقب پدر بمب هسته‌ای شوروی را به دست آورد.

پدری که البته چندی بعد از کارش پشیمان شد و آنقدر در مخالفت با این بمب ها پیش رفت که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد اما کار از کار گذشته بود. جنگ سرد با قدرت منابع مالی و تجهیزاتی، کشورهای درگیر را می‌بلعید و تولید انواع سلاح های مخوف، یکی از نتایج آن بود. امثال بمب هیدروژنی که آمریکایی ها پیش از شوروی آزمایشش کردند و پس از این دو، بریتانیا، فرانسه و چین نیز به جرگه ایشان پیوستند.
 
 
 
 
 
 
 
بمبی در ابعاد بسیار کوچک تر از بمب های اتمی قبلی که در هسته‌اش رآکتوری بسیار کوچک برای شکافت هسته‌ای جاسازی شده بود که گرمای فراوان ناشی از آن به پروسه گداخت هسته‌ای منجر می‌شد و انرژی بسیار بیشتری آزاد می‌کرد؛ نتیجه ای هولناک تر از انفجار یک بمب هسته‌ای در ابعاد بزرگتر که با شکافت هسته‌ای عمل می‌کرد.

این در حالی است که محدودیت های وزنی در موشک ها به تنهایی برای جلب توجه جهانیان به این بمب جدید کافی به نظر می‌رسید، چون می‌توانستند با موشک های موجود، بمب اتمی شان را به شعاع دورتری شلیک کرده و سایه تهدید را بر سر کشورهای بیشتری گسترش دهند؛ تهدیدی که البته بسیار بزرگ تر هم بود، چون بمب های هیدروژنی قدرت انفجاری بسیار بالاتری داشتند و دارند. آنقدر زیاد که بمب منفجر شده در هیروشیما در قیاس با آنها چیزی شبیه شوخی به نظر می‌رسد!

گزاره‌ای که موجب شد کشورهای دارای جنگ افزارهای هسته‌ای، بمب هیدروژنی تولید کرده و آن را جایگزین سرجنگی‌های قبلی موشک های بالستیک‌شان کنند تا با این جابجایی، خطر ده کلاهک هسته‌ای کره شمالی بسیار ناچیز جلوه کند. آنقدر ناچیز که اراده امثال آمریکا برای مقابله با تهدیدات این کشور، مساوی با نابودی این کشور برای همیشه باشد.

آگاهی از این موضوع کافی است تا دریابیم چرا آزمایش کره شمالی جهانیان را برآشفته و این همه واکنش به دنبال داشته است. از این روی که مشخص شده کره شمالی در زمینه جنگ افزارهای هسته‌ای توانی به مراتب بیش از آنچه گفته و تصور می‌شد، دارد و با آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی، به سرعت خواهد توانست خود را به یکی از ابرقدرت های جهان در این زمینه تبدیل کند.

موضوعی که خوشایند بسیاری از جهانیان، به ویژه آمریکایی ها نیست، به ویژه اگر بدانیم بمب جدید کره شمالی بر خلاف موشک‌هایی برد بلندی که گه گاه تست می‌کند و عده‌ای می‌گویند در نتیجه همکاری مشترک با برخی کشورهاست، محصولی کره‌ای ا‌ست؛ محصولی که در سال 2015 کیم جونگ اون، رهبر این کشور از تولدش خبر داد، سال گذشته خبر آزمایشش مطرح شد و حالا آزمایش موفقیت آمیزش، «کره شمالی» را به صدر اخبار جهان پیوند زده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید