مقایسه ریاست «ترامپ» با ظهور فاشیسم

کدخبر: ۱۸۲۵۷۱
«جان لوکری»، نویسنده سرشناس انگلیسی، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» را با ظهور فاشیسم در دهه ۱۹۳۰ مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: «جان لوکری» رمان‌نویس مطرح انگلیسی که زمانی برای سرویس جاسوسی بریتانیا کار می‌کرد، در تالار جشنواره سلطنتی بریتانیا حضور پیدا کرد و به طور غیرمنتظره‌ای به شدت به «دونالد ترامپ» ـ رئیس‌جمهور آمریکا ـ تاخت.

«لوکری» که حالا ۸۵ سال دارد و کمتر در مجامع عمومی حضور پیدا می‌کند، در مراسمی خیریه و در حضور چندین نویسنده مطرح دیگر ‌گفت: اتفاق واقعا بدی دارد می‌افتد و به نظر من، ما باید نسبت به آن آگاه شویم. این کارهایی که «ترامپ» دارد در آمریکا می‌کند و این تحریک تنفر نژادی... یک جور سوزاندن کتاب است. وقتی او اخبار کذب را به عنوان خبرهای واقعی عنوان می‌کند، قانون هم کذب می‌شود، همه چیز اخبار کذب می‌شود.

نویسنده «جاسوسی که از سردسیر آمد» ادامه داد: من درباره همه اتفاقاتی که در دهه ۱۹۳۰ در سرتاسر اروپا، اسپانیا، ژاپن و مسلما آلمان افتاد، فکر می‌کنم. از دید من همه این‌ها علائم کاملا قابل مقایسه با ظهور فاشیسم است. این‌ها مسری و عفونی هستند. فاشیسم دارد در لهستان و مجارستان شکل می‌گیرد. یک تشویق عمومی برای آن وجود دارد.

او سپس به کشتار مسلمانان اشاره کرد و گفت: حتی امروز «آن سانگ سوچی» هم از خبرهای جعلی در برمه می‌گوید، این‌ها اشکال عفونی رفتارهای عوام‌فریبانه هستند؛ سمی هستند.

«تام استوپارد»، «نایجلا لاوسون»، «فرانک اسکینر»، «جرویس کوکر»، «ریچارد عثمان» و «رابرت وینستون» از دیگر نویسندگان حاضر در این جمع بودند و به سخنان «لوکری» که مروری بر زندگی و آثارش بود، گوش کردند و به سوالات توییتری علاقه‌مندان‌شان پاسخ گفتند.

«جان لوکری» چند کتاب پرفروش خود را با محوریت شخصیت «اسمایلی» خلق کرده که «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «بندزن خیاط سرباز جاسوس» از جمله آن‌ها هستند.

لوکری گفت: من همچنان به نوشتن ادامه می‌دهم، حتی اگر فکر کنم اثرم منتشر نخواهد شد.

این نویسنده انگلیسی در کتاب جدیدش بیشتر روی دستیار «اسمایلی» که «پیتر گولام» نام دارد، تمرکز کرده و رویدادهای مرگبار دیوار برلین را روایت کرده است. این رمان که «میراث جاسوسان» نام دارد، از پنجم سپتامبر روانه بازار ‌شده و سه روز است که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«جان لوکری» نام مستعار «دیوید جان مور کورنول» است که طی سال‌های اخیر به روابط بریتانیا با آمریکا در دوره پس از فروپاشی شوروی و موضوعاتی چون جنگ انتقاد داشته است. این نویسنده انگلیسی متولد اکتبر ۱۹۳۱ است و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ برای سرویس جاسوسی بریتانیا کار می‌کرد.

او با رمان‌های متعدد جایگاه خود را به عنوان نویسنده آثار جاسوسی تثبیت کرد و در سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت مدال «گوته» شد. مجله «تایمز» بیست‌ودومین رتبه فهرست بزرگ‌ترین نویسندگان بریتانیایی از سال ۱۹۴۵ را به «لوکری» اختصاص داده است.

اخیرا اعلام شد «جاسوسی که از سردسیر آمد» رمان سال ۱۹۶۳ «لوکری» که داستان آن در دوران جنگ سرد روایت می‌شود و از پرفروش‌ترین کارهای اوست، به سریال تلویزیونی تبدیل می‌شود. سریال «بی‌بی‌سی ۱» اولین اقتباس تصویری از این کتاب پس از فیلم سینمایی سال ۱۹۶۵ محسوب می‌شود که «ریچارد برتون» در آن نقش «الک لیماس» را ایفا می‌کرد.

«مدیر شب» دیگر رمان «لوکری» است که اخیرا مینی‌سریالی براساس آن به روی آنتن رفته و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در این سریال «تام هیدلستون»،‌ «هیو لاری» و «الیویا کلمن» بازی کرده‌اند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید