وضعیت اضطراری در میانمار

کدخبر: ۱۸۲۷۰۷
سازمان ملل خواستار تخصیص کمک‌های بیشتر برای رسیدگی به بحران انسانی شده که در جنوب بنگلادش آغاز شده است. با توجه به اینکه تعداد مسلمانان روهینگیایی که میانمار را به سوی بنگلادش ترک کرده‌اند به 300 هزار نفر رسیده است، بحران در این کشور هم روزبه‌روز شدت بیشتری می‌یابد.
وضعیت اضطراری در میانمار

به گزارش اقتصادنیوز ، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در بنگلادش می‌گوید نیازمند کمک‌های بیشتری هستیم تا خیل جمعیت نیازمندی که وارد این کشور می‌شود را تامین کنیم. «رابرت واتکینز»، در بیانیه‌ای می‌گوید نیازمند کمک فوری 77 میلیون دلاری است تا با وضعیت اضطراری که به‌وجود آمده بتواند دست و پنجه نرم کند.

رویترز در ادامه گزارش خود می‌افزاید شبه‌نظامیان روهینگیایی آتش‌بس یک‌ماهه و یکجانبه‌ای اعلام کردند که از دیروز آغاز شده و به گروه‌های امدادی اجازه می‌دهد تا کمک‌رسانی به بحران‌زدگان در شمال‌ غرب میانمار را تسهیل کنند. «ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینگیایی» (ARSA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما قویا تمام عوامل کمک‌رسان را ترغیب می‌کنیم تا در دوره آتش‌بس کمک‌های انسان‌دوستانه به تمام قربانیان این بحران انسانی آن هم به دور از آنکه هر فرد چه سابقه مذهبی یا قومی دارد، از سر بگیرند.»

 

تاثیر این اقدام مشخص نیست. به‌نظر نمی‌رسد این گروه بتواند مقاومت چشمگیری علیه نیروهای ارتش که عملیات سرکوب گسترده‌ای را در ایالت راخین واقع در شمال غرب میانمار به راه انداخته‌اند، داشته باشد. در دو هفته گذشته، هزاران خانه به آتش کشیده شده، ده‌ها روستا از سکنه خالی شده و هزاران تن همچنان درحال حرکت به سمت مرز بنگلادش هستند. این موج گسترده از مهاجران گرسنه و وحشت‌زده که وارد بنگلادش می‌شوند، سازمان‌های کمک‌رسان و جوامع محلی را تحت فشار قرار داده است؛ کسانی که همچنان درگیر کمک‌رسانی به صدها هزار آواره پیشین از موج‌های قبلی خشونت در میانمار هستند. در این بیانیه «ارتش رهایی بخش آراکان روهینگیایی» همچنین از ارتش میانمار خواسته است تا سلاح را کنار بگذارد و اجازه دهد تا کمک‌های انسانی به‌دست مردم آسیب‌دیده برسد. نیروهای امنیتی میانمار می‌گویند درحال انجام عملیات پاکسازی و دفاع در برابر ARSA هستند. دولت میانمار این گروه را «تروریستی» می‌داند.

ناظران حقوقی و روهینگیایی که در حال فرار از این کشور هستند می‌گویند ارتش و بودایی‌های راخین عملیات خود را با هدف بیرون کردن جمعیت مسلمان از این کشور افزایش داده‌اند. دو منبع که این وضعیت را رصد می‌کنند می‌گویند چندین روستای مسلمان نشین روز جمعه و شنبه به آتش کشیده شدند. برخی از این ناظران به رویترز می‌گویند روستاها یکی پس از دیگری درحال تبدیل شدن به تلی از خاک هستند. رویترز می‌نویسد معلوم نیست چه کسی روستاها را به آتش می‌کشد. گروه بین‌المللی بحران در گزارشی اعلام کرد که شدت و وخامت اوضاع در راخین به قدری است که از بحران انسانی گذشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید