اخطار آخر «دریابان» / فقط مرز عراق را به رسمیت می شناسیم

کدخبر: ۱۸۳۵۷۰
هرچه به زمان برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان نزدیک‌تر می‌شویم، معادله پیچیده‌تر می‌شود. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، یکی از مقامات ایرانی است که در دو ماه گذشته که موضوع رفراندوم اقلیم جدی‌تر شده،‌ چندین‌بار مخالفت ایران را با این اقدام اعلام کرده ‌است. او این‌بار به اقلیم یادآوری کرده مرزهای فعلی تنها با عراق یکپارچه پابرجاست و در صورت جدایی اقلیم کردستان از عراق، همه گذرگاه‌های مرزی این منطقه با ایران مسدود می‌شود: «توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت، به معنای مسدودشدن آنهاست».
اخطار آخر «دریابان» / فقط مرز عراق را به رسمیت می شناسیم

روزنامه شرق با این مقدمه نوشت : دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با  خبرگزاری صداوسیما، درباره موضع ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کُرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده ‌است، برگزاری رفراندوم را تأمین‌کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.

او برگزاری رفراندوم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان و اظهار کرد: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کُرد، ترکمن و... به مرحله پایانی پاک‌سازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند، به‌طور قطع اثراتی ضدامنیتی بر منطقه، عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

شمخانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده، مؤثر و درخور توجه کُردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان، افزود: رویکرد مخالفت کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد. شمخانی در حالی از مخالفت همسایگان با این اقدام سخن رانده که ترکیه نیز به عنوان همسایه شمالی عراق که بخشی از جمعیتش در آن منطقه کُرد هستند، با این رفراندوم مخالفت کرده است. ترکیه نیز هشدار داده در صورت انجام رفراندوم و جداشدن اقلیم از عراق، مرزهایش را خواهد بست. به‌این‌ترتیب، اگر رفراندوم اقلیم کردستان انجام شود، این منطقه در شرایط حصر قرار خواهد گرفت.

قرار است رفراندوم سوم مهر انجام شود و تاکنون به‌جز ایران و ترکیه، آمریکا نیز با این کار مخالفت کرده است.  مسئولان اقلیم گفته‌اند اگر به‌جای مخالفت، راهبردی ارائه نشود، این رفراندوم برگزار می‌شود. یکی از اصلی‌ترین موضوعات اختلاف‌برانگیز اقلیم و دولت مرکزی عراق، بر سر مسائل مالی و بودجه‌ای است که دولت مرکزی باید به این منطقه بدهد؛ اما این کار را نمی‌کند. همچنین سهم کُردها در قدرت که همیشه مسئله محل اختلاف آنها با دولت مرکزی بوده نیز مطرح است. این در حالی است که دولت مرکزی عراق، در سال‌های اخیر، درگیر مسئله مبارزه با داعش و آزادکردن سانت به سانت کشور از دست داعش است.  

جدایی اقلیم و پایان‌یافتن تمام توافق‌ها

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت‌وگوی نزدیک با مسئولان اقلیم کردستان، دولت عراق و همسایگان این کشور افزود: ایران به‌طور قطع صرفا، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد. نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به موضع ‌تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق، افزود: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییری جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

او مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به‌ دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان و اظهار کرد: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدودشدن تمام معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود. شمخانی در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به وجود توافق‌های نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق، به مفهوم پایان‌یافتن تمام این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند، به صورت جدی تجدیدنظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوتی نسبت به گذشته، رفتار خواهد کرد. شمخانی با تأکید بر ضرورت تداوم گفت‌وگو برای حل‌وفصل مسائل موجود و تجدیدنظر در اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده افزود: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت‌های خیرخواهانه با هدف تأمین منافع جامعه کُردی و کشور عراق و جلوگیری از شکل‌گیری روندهای ضدامنیتی در منطقه وجود دارد.

خطایی  راهبردی

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد: همه‌پرسی اقلیم کردستان، خطایی راهبردی است که ثبات عراق را هدف قرار می‌دهد. او افزود: همه‌پرسی اقلیم کردستان موجب هرج‌و‌مرج و تجزیه کشورهای منطقه می‌شود. به‌گزارش تسنیم، پارلمان اقلیم کردستان عراق، جمعه‌شب در نشستی به برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم رأی داد و برگزاری آن را در موعد مقرر خواستار شد. «مسعود بارزانی»، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق، نیز روز جمعه گفت: همه‌پرسی نمی‌تواند به تعویق بیفتد و با وجود درخواست‌ها، در موعد مقرر برگزار می‌شود. بارزانی در اشاره به درخواست‌های آمریکا و کشورهای غربی، تصریح کرده است: تاکنون هیچ برنامه شایان اعتنایی برای جایگزینی این همه‌پرسی ارائه نشده است. این در حالی است که فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، با صدور بیانیه‌ای، طرح گفت‌وگو بین رهبران گروه‌های سیاسی در بغداد و اربیل و همچنین برگزاری نشست‌های فشرده با هدف رسیدن به راه‌حل‌های ملموس و فوری را مطرح کرد.

سردار جزایری: همه‌پرسی در عراق زمینه بروز درگیری در منطقه است

مهر: سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، گفت: همه‌پرسی در کردستان عراق زمینه‌ بروز و ایجاد درگیری‌های جدیدی در منطقه و عراق است و زیان‌های فراوانی به بار خواهد آورد. سیاست درازمدت آمریکا و رژیم صهیونیستی تجزیه و تضعیف کشورهای مسلمان منطقه است. وی ادامه داد: براین‌اساس جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدامی که به این امر منجر شود، مخالف است. همه‌پرسی در کردستان عراق زمینه‌ بروز و ایجاد درگیری‌های جدیدی در منطقه و عراق است که زیان‌های فراوانی به بار خواهد آورد؛ به‌خصوص برای کُردهای این کشور مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت. سردار جزایری تصریح کرد: همه باید تلاش کنند تا این حرکت تخریبی انجام نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید