تنها دوست ایران که با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مخالفت نکرده است!

کدخبر: ۱۸۳۵۹۴
تقریبا همه بازیگران منطقه ای و بین المللی، مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق ـ که قرار است در سوم مهرماه (25 سپتامبر) برگزار شود ـ اعلام کرده اند. در این میان، رویکرد یکی از بازیگرانی که در سالیان اخیر، نقش عمده ای در تحولات خاورمیانه داشته، نیز متناقض و قابل تأمل است؛ بازیگری که ظاهرا یکی از دوستان ایران در منطقه است و انتظار می رود ملاحظات امنیتی و سیاسی ایران را نیز در نظر داشته باشد!
تنها دوست ایران که با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مخالفت نکرده است!

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند با توجه به روابط نزدیک ایران و ترکیه به روسیه، مسکو رویکرد قاطعی برای مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان در پیش می گرفت، ولی این بازیگر جهانی، نه تنها مخالفت قاطعی نداشته، بلکه به صورت ضمنی نیز موافقت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چندی پیش، در مصاحبه با شبکه خبری رووداو گفت: مسکو معتقد است که همه‌پرسی، بیان آرمان‌ها و چشم‌اندازهای مردم کردستان است، ولی ما امیدواریم که اربیل در زمان اتخاذ تصمیمات نهایی، نتایج سیاسی، ژئوسیاسی، دموگرافی و اقتصادی این اقدام را در نظر بگیرد؛ با توجه به اینکه مسأله کردستان از مرزهای کنونی عراق تجاوز کرده و در اوضاع برخی کشورهای همجوار تأثیر می‌گذارد و مسأله کردستان نقش مهم و جایگاه بارزی در چارچوب روند حل و فصل بحران‌های کنونی منطقه دارد.

وی گفت: ما امیدواریم که مردم کردستان به صورت مسالمت‌آمیز خواسته خود را بیان کنند و اجرای نهایی نتایج همه‌پرسی به گونه‌ای باشد که تمامی عواملی که ذکر کردیم از جمله اوضاع منطقه و مواضع کشورهای همجوار عراق در آن در نظر گرفته شود.

لاوروف گفت: آرمان‌های قانونی مردم کردستان، الگویی برای مردم دیگر است و باید براساس قوانین بین‌المللی محقق شود. این مسأله درباره تصمیم برگزاری همه‌پرسی نیز که می‌دانیم تصمیم نهایی اربیل است، صدق می‌کند.

اما فارغ از مصاحبه مقامات روسیه، خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که بزرگترین غول نفتی روسیه در پی سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بخش گازی اقلیم کردستان عراق است؛ خبری که همزمانی آن با تحولات و تنش های همه پرسی قابل تأمل و هشدار دهنده به نظر می رسد.

در همین زمینه، رویترز نوشته است: غول نفتی روس‌نفت روسیه در آستانه همه پرسی استقلال در کردستان عراق، با توسعه تعهدش، در خطوط لوله گازی این منطقه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

منطقه کردستان از سال ۲۰۱۴ به صورت مستقل از دولت مرکزی در بغداد نفت صادر کرده و شرکت دولتی روس‌نفت امسال به جمع خریداران نفت این منطقه پیوسته و صدها میلیون دلار به این منطقه نیمه خودمختار وام اعطا کرده که با فروش نفت آتی تضمین شده‌اند.

اکنون روس‌نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را به گاز توسعه داده و موافقت کرده ساخت خطوط لوله گاز طبیعی در کردستان را تأمین مالی کند. منابع آگاه از قرارداد روس‌نفت و دولت منطقه‌ای کردستان، اعلام کرده‌اند این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید