دستور قاطع نخست وزیر عراق برای توقف همه پرسی استقلال اقلیم کردستان

کدخبر: ۱۸۳۵۹۹
حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز دوشنبه دستور توقف همه پرسی اقلیم کردستان عراق را که قرار است سوم مهرماه برگزار شود، صادر کرد.
دستور قاطع نخست وزیر عراق برای توقف همه پرسی استقلال اقلیم کردستان

سی ان ان عربی از بغداد با اعلام این مطلب افزود: در صفحه فیس بوک حیدر العبادی آمده است که وی با ارسال درخواستی به دادگاه قانون اساسی این کشور درخصوص غیرقانونی بودن برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان، خواستار توقف آن شد.

وی در ادامه دستور توقف برگزاری این همه پرسی را صادر کرد که با موافقت دادگاه قانون اساسی این کشور روبه رو شد.

این در حالی است که کشمکش های سیاسی و حملات رسانه ای میان مسئولان اقلیم و بغداد ادامه دارد.

در همین راستا نیز دادگاه عالی قانون اساسی عراق طی حکمی دستور تعلیق همه پرسی یاد شده را صادر کرد.

فواد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز پیشتر بنا بر وظیفه قانونی اش، طرحی را برای انجام گفت و گو میان رهبران اقلیم و بغداد و حل بحران همه پرسی ارائه داده بود.

وی اربیل و بغداد را به برگزاری نشست و دیدارهای مستمر و گسترده برای دست یابی به راه حل های ملموس و فوری ترغیب کرد. 

معصوم همچنین سفرش را به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل لغو کرد و نخست وزیر را به نیابت از خود مکلف کرد تا در این نشست حضور یابد.

قرار است سوم مهرماه (25 سپتامبر) همه پرسی تعیین سرنوشت اقلیم کردستان برگزار شود. اما با توجه به تحولات جدید، این سوال مطرح می شود که مقام های کردستان با تصمیم جدید دادگاه قانون اساسی عراق که دستور لغو همه پرسی را صادر کرده است، چگونه برخورد خواهند کرد.

اعلام برگزاری این همه پرسی در اقلیم، اعتراض برخی از کشورهای منطقه و غرب از جمله آنکارا، لندن و واشنگتن را در پی داشته است تا جایی که باعث شد کاخ سفید روز جمعه با صدور بیانیه ای خواستار توقف همه پرسی بشود و آن را اقدامی در راستای نابود کردن تلاش های صورت گرفته برای شکست داعش در این کشور بخواند.

همه پرسی اقلیم کردستان عراق تنها از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمایت واقع شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید