کرکوک به رای دادگاه فدرال عراق تمکین نکرد/ منع رفت و آمد عمومی در شهر

کدخبر: ۱۸۳۶۸۱
مقامات استان کرکوک عراق دستور دادگاه عالی این کشور مبنی بر توقف همه پرسی استقلال کردستان عراق را رد کردند.
کرکوک به رای دادگاه فدرال عراق تمکین نکرد/ منع رفت و آمد عمومی در شهر

به این ترتیب استان کرکوک که یک استان کلیدی در عراق به حساب می آید در همه پرسی استقلال کردستان شرکت می کند. این در حالیست که منابع خبری وضعیت این استان را ملتهب گزارش کرده اند.

تصمیم جنجالی شورای استانی کرکوک به برگزاری رفراندوم بارزانی بدون توجه به رای و نظر دیگر اقوام اوضاع این شهر را ملتهب کرده است.

کرکوک به عنوان مهمترین منطقه مورد منازعه کردها و حکومت مرکزی به دلیل ترکیب خاص قومیتی و برخورداری از منابع غنی انرژی همیشه یک پای اختلافات و البته مذاکرات کردها با بغداد در عراق پس از صدام بوده است.

شعارهای رفراندومی عده‌ای از کردها نزدیک به مقر جنبش ملی ترکمان در نهایت به درگیری و کشته و زخمی شدن چند نفر انجامید. همزمان یک خودروی پلیس کرکوک مورد اصابت قرار گرفته است. نیروهای امنیتی کرکوک با هدف کنترل اوضاع، قرار منع رفت و آمد عمومی صادر کرده‌اند.

در همین حال شورای استان کرکوک با برکناری استاندار مخالفت کرد. همزمان صدها تن از ساکنان این استان نیز با برگزاری تظاهرات خواهان ابقای استاندار در منصب خود شدند.

این شورا اعلام کرد که تصمیم پارلمان و دولت عراق تجاوز به اختیارات این شوراست.

شورای استان کرکوک اعلام کرد که این تصمیم یک تصمیم سیاسی بوده، نه قانونی چراکه کرکوک مشمول قانون ۲۱ درباره استان‌ها نیست و هیچ گونه انتخاباتی در آن برگزار نشده است.

در همین راستا، صدها تن از شهروندان استان کرکوک با برگزاری تظاهرات خواهان ابقای نجم الدین کریم در سمت خود و دور کردن کرکوک و ساکنانش از درگیری‌های سیاسی شدند.

تظاهرکنندگان بر لزوم پایبندی به مذاکره تأکید کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید