نشانه های بازگشت نظامی مسکو و پکن به معادله کره

کدخبر: ۱۸۳۶۸۳
روسیه و چین رزمایش مشترکی را نزدیک شبه جزیره کره آغاز کردند که نشان می دهد، افزون بر همگرایی سیاسی برای حل بحران در این منطقه درگیر تهدیدهای جنگی، از این پس کارآمدی توان نظامی خود را نیز در نظر خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، بخش خاکی این رزمایش دیروز (دوشنبه) در خلیج پتر کبیر در جنوب استان پریموریه و نیز قسمت جنوبی دریای آخوتسک و شمال ژاپن در خاور دور روسیه آغاز شد و واحدهای دریایی این کشور و چین در آب های پیرامونی شبه جزیره کره نیز حضور دارند.

خبرگزاری روسی اینترفکس نوشت: در روزهای اخیر چند فروند رزمناو و کشتی نیروی دریایی چین برای شرکت در رزمایش مشترک با روسیه در بندر ولادی واستوک لنگر انداخته بودند.

این رزمایش در پی اعلام مواضع واشنگتن برگزار می شود که در آنها تهدید حمله به کره شمالی مطرح شده بود و نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز روز یکشنبه در تازه ترین اظهارنظر اعلام کرد، اگر پیونگ یانگ به تهدیدها علیه واشنگتن و متحدانش ادامه دهد، در صورت نیاز نابود خواهد شد.

در همین حال، روزنامه پارلامنتسکایا گازتا ارگان پارلمان روسیه امروز نوشت که مرکز برگزاری رزمایش مشترک «همکاری دریایی -2017» چین و روسیه، پایگاه ناوگان اقیانوس آرام این کشور است.

براساس برنامه اعلام شده، بخش دریایی این رزمایش روسی-چینی نیز روز جمعه آغاز می شود و سه شنبه هفته آینده پایان می یابد.

** جنگ سال 1950/ نقش آفرینی نظامی شوروی و چین در برابر هجوم آمریکا:

جنگ میان جمهوری کره (کره جنوبی) با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل متحد به پیشگامی ایالات متحده و جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) با همراهی چین و کمک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ژوئن 1950 با ورود نیروهای تحت فرمان حکومت کمونیستی کیم ایل سونگ به بخش جنوبی آغاز و در ژوئیه 1953 با پیمان آتش‌بس (ترک مخاصمه) پایان یافت.

شبه جزیره کره از سال 1905 تا پایان جنگ دوم جهانی در تصرف ژاپن بود، اما با شکست این کشور نیروهای آمریکایی وارد بخش جنوبی و ارتش شوروی وارد بخش شمالی شدند و خط معروف مدار 38 درجه مرز دو طرف شد.

برپایه اطلاعات در دسترس، در این نبرد که فقط آمریکا بیش از 635 هزار تن بمب بر روی مناطق مختلف کره شمالی ریخت، بیش از 215 هزار نفر در این کشور جان باختند. شمار نیروهای چینی قربانی جنگ نیز 152هزار نفر اعلام شد.

کشته شدگان کره جنوبی و متحدان هم 178 هزار نفر اعلام شدند و هر دو طرف نیز بیش از یک میلیون و 500 هزار زخمی، اسیر و مفقودالاثر داشتند.

پیامد این جنگ و امضا نشدن قرارداد صلح، تاکنون کره جنوبی برخوردار از پشتیبانی نظامی و جنگی آمریکا و کره شمالی با توان نظامی هسته ای و موشکی اما بسیار منزوی و زیر فشار روزافزون تحریم ها، طرف مقابل را به رسمیت نشناخته اند و هر یک آرمان حاکمیت بر کل شبه‌جزیره کره را پیگیری می کنند.

** وضعیت کنونی/ نگرانی های روسیه و چین - راهکارها:

روسیه با کره شمالی مرز خشکی و دریایی دارد و بخشی از رزمایش مشترک در مجاورت مرزهای این کشور برگزار خواهد شد و دامنه آن تا نزدیک سواحل ژاپن نیز امتداد می یابد.

تمرین رزمی «همکاری دریایی -2017» چین و روسیه در واقع مرحله دوم رزمایشی است که پیش از این در دریای بالتیک انجام دادند.

رزمایش یک هفته ای چین و روسیه که 30 تیر آغاز شد، نخستین تمرین جنگی دو کشور در این منطقه راهبردی یعنی عرصه حضور همیشگی پیمان آتلانتیک شمالی بود.

از سوی دیگر، روسیه و چین قرارداد برنامه توسعه مناسبات نظامی را تا سال 2020 امضا کرده اند.

مسکو و پکن در شرایط کنونی نیز که آمریکا در شبه جزیره کره حضور نظامی خود را به بهانه برنامه هسته ای موشکی و هسته ای کره شمالی تقویت می کند، به واشنگتن پیام صریح می دهند که دست به ماجراجویی نزند و وضعیت را به مناقشه مسلحانه نکشاند.

مقام های روسیه با نگرانی شدید به حوادث و رویدادهای شبه جزیره کره و جولان نیروهای آمریکایی در منطقه که عامل اصلی بی ثباتی کشورهای منطقه شده است، می نگرند.

رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) امروز در پی تکرار تهدیدهای نظامی آمریکا علیه کره شمالی، گفت که مسکو اجازه انجام چنین آزمایش ها و ماجراجویی هایی را به واشنگتن در مجاورت مرزهای (آسیایی) روسیه نمی دهد.

کنستانتین کاساچیف خاطرنشان کرد: سران کره شمالی تمامی اقدامات ممکن را برای دفاع در برابر مداخله خارجی انجام می دهند.به همین دلیل تا زمانی که آمریکا، غرب و همسایگان کره شمالی شامل کره جنوبی، ژاپن و دیگر کشورهای منطقه امکان مداخله خارجی را برای سرنگونی حکومت در پیونگ یانگ رد نمی کنند، متاسفانه چنین تهدیدهایی ادامه خواهد داشت و مقام های کره شمالی به اجرای برنامه هسته ای ادامه خواهند داد.

رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه گفت: آمریکا از این نظر وضعیت نسبتا بهتری دارد، زیرا در فاصله دوری از کره شمالی است و می تواند امکان ماجراجویی را به خود بدهد.اما این موضوع برای روسیه که با کره شمالی مرز مشترک دارد، شوخی نیست و نمی توانیم به آمریکا و هر کشور دیگری که مواضع تند و رادیکالی علیه کره شمالی اتخاذ کرده است، اجازه آزمون بدهیم.

** تقابل روزافزون آمریکا و کره شمالی:

اما همزمان با این رزمایش، دیروز (27 شهریور) چهار فروند جنگنده اف 35 B و دو فروند بمب افکن راهبردی B1B آمریکا در واکنش به تحرکات هسته ای کره شمالی، بر فراز آسمان کره جنوبی رزمایش هوایی انجام دادند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع دولتی در این کشور با تایید برگزاری این رزمایش نوشت: هواپیماهای آمریکایی با همکاری چهار جنگنده F-15K کره ای پس از انجام رزمایش، به ترتیب به پایگاههای اصلی خود در ژاپن و جزیره گوام بازگشتند.

این عملیات ترکیبی سه روز پس از آنکه کره شمالی یکی از موشک های بالستیک میان برد خود را بر فراز ژاپن آزمایش کرد، انجام شد.

از سوی دیگر، امروز (سه شنبه) نیز فرماندهان ارتش آمریکا، ژاپن و کره جنوبی سه کشور متحد علیه کره شمالی در باره شبه جزیره کره گفت وگو کردند که می تواند نشانه توافق برای فشار بیشتر بر این کشور باشد.

کره شمالی که بر اساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشک های اتمی و بالستیک منع شده است در ماههای اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.

پیونگ یانگ سال 2008 با اشاره به کارشکنی های آمریکا در روند مذاکرات شش جانبه حل مساله شبه جزیره کره، گفت وگوها را ترک کرد و تاکنون چندین آزمایش موشکی و هسته ای انجام داده است.

کره شمالی اعلام کرده است این اقدام ها را برای تامین امنیت خود در برابر آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن یعنی کره جنوبی و ژاپن انجام می دهد که هر ساله رزمایش هایی را برگزار می کنند.

این کشور تا کنون هفت بار آزمایش اتمی و موشکی انجام داده که سه بار سال های 2006 ، 2009 و 2013 بوده است. دو مورد سال 2016، یک بمب هیدروژنی قدرتمند دو هفته پیش و آخرین عملیات پرتاب موشکی هم بامداد 24 شهریور انجام شد.

از سوی دیگر، هدف از پرتاب آخرین موشک کره شمالی با برد حدود سه هزار و 700 کیلومتر می تواند هشداری باشد که جزیره آمریکایی در تیررس این موشک ها قرار دارد.

** «انجماد دوجانبه» نقشه راه روسیه و چین برای شبه جزیره کره:

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش با تاکید بر موضع این کشور و چین بر لزوم حل مساله هسته ای شبه جزیره کره فقط از راه مذاکرات و دیپلماسی، اعلام کرد که مسکو و پکن نقشه راه مشترکی را مبتنی بر «انجماد دوجانبه» در این زمینه پیشنهاد کرده اند.

لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا گفت: روسیه و چین روند سیاسی جداگانه ای را برای حل مساله کره شمالی ارائه کرده اند که جایگزین سیاست کنونی فشار بر این کشور نخواهد بود.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: هدف این نقشه راه، برقراری انجماد دوسویه است. به این صورت که کره شمالی آزمایش های موشکی و هسته ای خود را متوقف می کند و آمریکا و کره جنوبی هم از حجم رزمایش های و تحرکات نظامی در منطقه می کاهند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: این اقدام ها به حل و فصل اوضاع (منطقه شبه جزیره کره) کمک کرده و امکان آغاز گفت وگوهای جدی را برای اعتمادسازی متقابل فراهم می کند.

وی افزود: می توان از نکات بسیار ساده شروع کرد. به عنوان نمونه بیانیه ای صادر شود و تضمین دهند به طرف مقابل حمله نمی کنند تا امنیت همگانی با تعهدهای متقابل تضمین می شود.

لاوروف گفت: سپس می توان از این اصول برای دستیابی به توافق برای حل اختلاف ها استفاده و تضمین ها را به اقدام های مشخص تبدیل کرد.

وزیر خارجه روسیه در پایان اظهار کرد: برای تحقق این طرح نیاز به زمان است، اما بر این باوریم تنها راه گریز از فاجعه همین است و جز آن امکان دارد، ابعاد واقعی بسیار گسترده ای (بحرانی) پیش بیاید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید