ادعای گروه دوستان سوریه: بازسازی سوریه منوط به برچیده شدن حکومت بشار اسد است!

کدخبر: ۱۸۳۶۸۵
کشور‌های غربی مخالف بشار اسد بازسازی سوریه را منوط به بازسازی سیاسی این کشور دانستند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ کشورهای غربی مخالف بشار اسد، بازسازی سوریه را منوط به بازسازی سیاسی این کشور دانستند.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس دیروز دوشنبه گفت: آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای مخالف حکومت بشار اسد در سوریه از بازسازی این کشور جنگ زده حمایت نمی کنند مگر اینکه با یک انتقال سیاسی، دولت بشار اسد برچیده شود.

گروه موسوم به «دوستان سوریه» -یک اتحاد متشکل از کشورهای غربی و عربی حوزه خلیج فارس- روز گذشته در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد توجه چندانی به جنگ در سوریه که در حال حاضر وارد سال هفتم خود شده است، نشان نداده و به بحث و گفتگو درباره مسئله تهدید هسته ای کره شمالی و سرنوشت توافق هسته ای ایران پرداختند.

وزیر امور خارجه انگلیس در این جلسه که 14 کشور مخالف دولت بشار اسد حضور داشتند، گفت: ما معتقدیم که فقط با یک راه حل سیاسی می توان تکلیف ایران، روسیه و حکومت بشار اسد را مشخص کرد. تا زمانی که این روند  سیاسی در سوریه پایدار باشد، گروه دوستان سوریه از بازسازی آن حمایت نخواهد کرد و بر اساس قطعنامه 2254 کمک به بازسازی سوریه منوط به برچیده شدن حکومت بشار اسد است.

فرانسه، عربستان، ترکیه، آمریکا و انگلیس از مهمترین مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه هستند.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه ای حاوی نقشه راه برای آینده سوریه را تصویب کرد. این قطعنامه خواستار برقراری آتش بس و آغاز مذاکره برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است.

«دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نیز ضمن اعلام موافقت با تمامی شرکت کنندگان حاضر در این جلسه گفت: مشارکت بین المللی در بازسازی سوریه نیازمند تغییر روند سیاسی حاضر در این کشور است. صرفا بر اساس قطعنامه حاوی نقشه راه برای آینده سوریه نمی توان به پیروزی رسید. بازسازی سوریه بستگی به این دارد که دولت سیاسی قابل اعتماد برقرار شود.

بنابر قطعنامه شورای امنیت طی 18 ماه آینده، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه باید برگزار شود ولی اشاره ای به نامزدی بشار اسد در این انتخابات نشده است.

 روسیه در سال 2015 اقدام به حمایت از دولت بشار اسد کرد و نیروهای خود را برای مقابله با تروریست های داعش عازم این کشور کرد. بشار اسد همچنین حمایت جدی ایران و حزب الله لبنان را دارد. در ماه های اخیر، مخالفان حکومت بشار اسد  به شدت تضعیف شده اند. این در حالی است که آمریکا برخلاف روسیه، از دخالت در دیپلماسی سوریه عقب مانده است. در اوایل سال جاری میلادی، دولت ترامپ برنامه مخفی سازمان سیا را که برای تجهیز و آموزش گروه های شورشی و مخالف بشار اسد بود، متوقف کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید