گاردین: محمد بن سلمان در عرش و کشورش در فرش!

کدخبر: ۱۸۳۶۹۱
روزنامه گاردین در گزارشی به اشتباهات عربستان سعودی در داخل و خارج کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، گاردین نوشت، بی‌شک محمد بن سلمان از زمان ولیعهدی خود از قدرت بسیاری برخوردار شده و سیاست اقتصادی، دیپلماتیک و داخلی عربستان را تحت تسلط خود دارد. این روزنامه این سوال را مطرح کرده که آیا ولیعهد اصلاح‌طلب آماده است کشورش را از نظام سرکوب‌گر با اصلاحات اجتماعی به قرن بیستم و یکم برساند یا اینکه روی کار آمدن او منجر به بی‌ثباتی منطقه خواهد شد؟

گاردین آورده است، ولیعهد عربستان طراح باتلاق خونین جنگ یمن شخصی خودرأی در قبال قطر و بحران میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

این روزنامه به وضعیت جسمانی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه ۸۱ ساله عربستان اشاره کرده و نوشته است، ملک سلمان وضعیت جسمانی خوبی ندارد و با عصا راه می‌رود و در نشست‌ها تمرکز کافی ندارد.

گاردین نوشت، با تعیین هفتمین پسرش به عنوان کوچکترین وارث در تاریخ عربستان، پادشاه خردمند شکاف بزرگی را با گذشته ایجاد کرده است.

کاخ‌های ریاض و نزاع بر سر تاج و تخت‌

این روزنامه آنچه که در پشت پرده کاخ‌های ریاض صورت می‌گیرد، به وقایع سریال معروف تاج و تخت شبیه دانسته و افزوده است، در نزاع بر سر تاج و تخت‌، عموهای قدرتمند و رقبا را در شرایطی مستاصل و یا در حصر خانگی قرار گرفته‌اند.

از طریق گزارش‌های صادره از سوی دادگاه این کشور که مدعی شده بود محمد بن نایف، رقیب اصلی برای رسیدن به تخت پادشاهی مواد مخدر مصرف می‌کرده کاملا نحوه عملکرد شاه سعودی و اطرافیانش در داخل کاخ سلطنتی مشهود می‌شود.

گاردین همچنین به موج بازداشت‌های مخالفان عربستانی از جمله اندیشمندان اسلامی و منتقدان و رقبای سیاسی و روزنامه نگاران اشاره کرد.

این روزنامه به چگونگی برخورد با دو تن از برجسته‌ترین مبلغان به دلیل تایید نکردن رویکرد ولیعهد در قبال قطر اشاره کرد.

گاردین نوشت، اکنون زمان بررسی عملکرد حاکمان سعودی از سوی جامعه عربستان فراهم شده است.

این روزنامه نوشت: عربستان مهد افراط‌گری بوده تا ثبات بیابد و این همواره عامل نگرانی جهانی است.

گاردین وضعیت داخلی در عربستان را "آشوبزده" خواند و نوشت، عربستان بزرگترین منبع نفت جهان با ذخایری شامل بر ۲۶۰ بشکه است اما اقتصاد عربستان یک فریب است.

این روزنامه گزارش داد، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسید که این مساله ریاض را واداشت تا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از ذخیره ارزی خود را برای جبران کسری‌اش هزینه کند.

درخصوص تحولات جهانی نیز گاردین به این امر اشاره کرد که عربستان در جنگ یمن که به هزینه جان غیرنظامیان تمام می‌شود، دست دارد و محاصره‌ای را علیه قطر اعمال کرده است که هدف از این اقدامات، محدود کردن نفوذ ایران در جهان عرب و جلوگیری از اسلام سیاسی است اما این جنگ‌ها نه تنها به موفقیت چشم‌گیری نینجامیده بلکه باعث شده که ولیعهد عربستان در تنگنا قرار بگیرد.

این روزنامه افزود، ریاض در حال حاضر تلاش می‌کند تا مقامات عراقی به ویژه آن مقاماتی که به ایران نزدیک هستند، به خود جذب کند. عربستان همچنین از سوریه عقب نشینی کرده است و آینده این کشور را در دست مسکو، آنکارا و تهران رها کرده است و در حال حاضر با گزینه دشواری میان افغانستان و هم‌پیمان خود پاکستان و دونالد ترامپ، دیگر هم‌پیمانش روبه‌رو است.

گاردین گزارش خود را اینگونه پایان داد که ولیعهد و پسر پادشاه عربستان ممکن است چشم اندازی برای کشورش داشته باشد، اما از آنجا که رویکرد و کارهای او با چاشنی درایت همراه نیست ممکن است که آن چشم انداز را به سراب تبدیل کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید