ظریف تشریح کرد؛ شروط ایران برای مذاکره مجدد در مورد برجام

کدخبر: ۱۸۳۸۹۱
ظریف، در گفتگویی اختصاصی با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن تاکید بر "غیرقابل مذاکره بودن" برجام گفته اگر آمریکا خواستار اضافه کردن متممی به برجام است، ایران هم خواستار مذاکره مجدد همه بندهای این توافق‌ است.
ظریف تشریح کرد؛ شروط ایران برای مذاکره مجدد در مورد برجام

به گزارش «انتخاب»، در این گفتگو که نیویورک تایمز آن را پنجشنبه (۲۱ سپتامبر - ۳۰ شهریور) منتشر کرده، وزیر خارجه ایران یک روز بعد از دیدار با وزرای خارجه گروه ۱+۵ که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، گفته به عقیده او به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به اندازه کافی درباره جزئیات تعهدات ایران در برجام اطلاعات داده نشده است.

ظریف اظهارات دونالد ترامپ درباره "مایه شرمساری خواندن" برجام برای آمریکا که دو روز پیش در جریان سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد شد را "مهمل و پوچ" خوانده و گفته صحبت درباره مذاکره دوباره، به معنای بازگشت همه شرایط به زمان قبل از گفتگوهای هسته‌ای است از جمله بازگرداندن ۱۰ تن اورانیوم غنی شده ایران که این کشور پس از امضای برجام، آن را به روسیه ارسال کرد.

ظریف گفت: اگر آمریکا خواهان امتیازات جدید هسته‌ای است، ایران هم متقابلا خواهان امتیاز جدید است؛ آیا دولت آمریکا حاضر است 10 تن اورانیوم غنی‌شده ما را به ما بازگرداند؟ ایران تنها در صورتی درباه تغییر برجام صحبت خواهد کرد که هر امتیازی که برای عقد این توافق داد را پس بگیرد.

او اضافه کرد: هیچ معامله‌ای کامل نیست. چرا ما باید درباره افزودن یک ضمیمه جدید به قرارداد صحبت کنیم؟ آمریکا نمی‌تواند به دنبال امتیازات بیشتر باشد بدون اینکه امتیازات بیشتری به ایران بدهد.

ظریف همچنین به نیویورک تایمز گفته اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، وجهه بین‌المللی ایالات متحده به عنوان کشوری که "قابل اعتماد" نیست و به عهدش وفادار نمی‌ماند خدشه‌دار خواهد شد و آن وقت "چه کسی حاضر به مذاکره با آمریکا می‌شود. "

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید