اخبار ضدونقیض درباره لغو همه‌پرسی کردستان

کدخبر: ۱۸۳۹۹۷
دو روز مانده به موعد برگزاری همه پرسی جنجال برانگیز اقلیم کردستان عراق، گزارش ها و شنیده های ضد ونقیض از بغداد و شمال عراق حکایت از احتمال لغو این همه پرسی دارد.

به گزارش ایرنا یک عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی، به طور تلویحی از احتمال توقف همه پرسی و پذیرش طرح سازمان ملل خبر داده است.

'زرگار علی' به سایت رسمی اتحادیه میهنی گفته است: امروز (شنبه) نشست مهمی بین جامعه جهانی و سران سیاسی اقلیم کردستان عراق بر سر پرونده همه پرسی این اقلیم در اربیل برگزار می شود.

وی جامعه جهانی را آمریکا و سازمان ملل معرفی کرده و گفته است که در این جلسه درباره پیشنهاد جامعه جهانی در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق، تصمیم گیری می شود.

زرگار علی خاطرنشان کرده که اتحادیه میهنی کردستان عراق با طرح جامعه جهانی مشکلی ندارد، اما معتقد است برخی از بندهای آن باید به نحوی اصلاح شود که حقوق کردها در آن تضمین شود.

کارشناسان این اظهارات رزگار علی، را به مفهوم پیوستن احتمالی اتحادیه میهنی کردستان عراق به صف احزاب کرد مخالف همه پرسی دانسته اند.

از طرفی لغو غیرمنتظره کنفرانس خبری امروز (شنبه) مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در خصوص همه پرسی، گمانه زنی ها را در خصوص احتمال لغو همه پرسی این اقلیم بالا برده، هرچند که بارزانی هنوز موضع روشنی در این باره نگرفته است.

خبرگزاری رسمی کویت به نقل از منابع کردستان عراق گزارش داد که بارزانی فردا یکشنبه در کنفرانس خبری نظر نهائی خود در باره برگزاری هم را اعلام می کند.

از طرفی گزارش ها حاکیست که اولین دوره رای گیری در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق از دیشب (جمعه) در کشور چین برای کردهای عراق مقیم این کشور آغاز شده، اما معلوم نیست که رای گیری در سفارت عراق در پکن انجام شده است یا جای دیگر.

گزارش دیگری از انتقال صندوق های رای به مناطق مورد اختلاف از جمله شهر کرکوک حکایت دارد.

پیشتر، کارشناسان در عراق از احتمال لغو همه پرسی اقلیم کردستان عراق در آخرین ساعات باقی مانده به شروع رای گیری پیش بینی هایی کرده بودند.

'حیدر العبادی' نخست وزیر و 'سید عمار حکیم' رهبر ائتلاف ملی و رییس جریان حکمت ملی عراق نیز در طول روزهای گذشته از احتمال تحولات خوشایند در روند همه پرسی اقلیم کردستان عراق خبر داده بودند.

طرح سازمان ملل برای همه پرسی اقلیم کردستان عراق با مخالفت دولت مرکزی و احزاب و جریان های سیاسی در عراق مواجه شده است، زیرا این پیشنهاد یک مدت دو ساله برای گفت وگو بین بغداد و اربیل پیش بینی کرده که در صورت عدم حصول نتیجه گفت وگوها، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل احاله می شود.

به اعتقاد بغداد این طرح در باطن خود، اصل همه پرسی را به رسمیت شناخته و به کردها اجازه می دهد تا با کارشکنی در گفت وگوها باعث شوند که پرونده به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شود.

نخست وزیر عراق هفته گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که با هرگونه بین المللی کردن پرونده اختلافات بین بغداد و اربیل مخالف است.

'یان کوبیج' نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، تاکنون طرح منتسب به این سازمان را در خصوص همه پرسی که در رسانه ها منتشر شده تایید نکرده و همواره گفته است که سازمان ملل گفت وگوهای بین بغداد و اربیل و هرآنچه که از این گفت وگوها حاصل می شود، به رسمیت می شناسد و از آن حمایت می کند.

همزمان با این تحولات شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای شب گذشته با همه پرسی اقلیم کردستان عراق مخالفت کرد که برخی از کارشناسان حقوقی در عراق، آن را به مثابه پاسخ شدید جامعه جهانی به این همه پرسی دانستند.

براساس گزارش ها، تغییر منش اتحادیه میهنی کردستان عراق و پوستن آن به صفوف احزاب کرد مخالف همه پرسی در آخرین ساعات باقی مانده به رای گیری، در نتیجه تشدید فشارهای بین المللی و منطقه ای و داخلی در عراق علیه منادیان همه پرسی و جدایی از عراق بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید