دولت ترامپ فرمان محدودیت ویزا را تمدید کرد

جزئیات ممنوعیت های جدید در سفر به آمریکا

کدخبر: ۱۸۴۳۵۸
دولت ترامپ مجددا فرمان محدودیت ویزا علیه برخی از کشورهای مسلمان را تمدید کرد، افزون بر اینکه دو کشور به گروه قبلی اضافه شده و محدودیت‌ها برای سودان برداشته شده است. به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ در پایان مهلت زمانی فرمان اجرایی محدودیت ورود برای برخی از کشورهای مسلمان به خاک آمریکا، آن را برای دوره‌ای نامشخص تمدید کرد. در دور جدید کره‌شمالی و ونزوئلا به این فهرست اضافه شده‌اند. درحال‌حاضر تردد شهروندان ایران، چاد، لیبی، سومالی، سوریه، کره‌شمالی، ونزوئلا و یمن به خاک آمریکا با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.
جزئیات ممنوعیت های جدید در سفر به آمریکا

درحالی‌که برای مدتی فرمان قبلی ترامپ با رای دستگاه قضایی این کشور به حالت تعلیق در آمده بود اما با پیروزی دولت ترامپ در دیوان‌عالی این کشور توانست بخش‌هایی از این فرمان را مجددا فعال کند و ورود اتباع برخی کشورها را به خاک آمریکا ممنوع کند. 

رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی به همین مناسبت مدعی شد: برقرار کردن امنیت در آمریکا اولویت اصلی من است. ما به کسانی که نمی‌توانیم سابقه آنها را به درستی بررسی کنیم اجازه ورود نمی‌دهیم.  حالا براساس این دستور بیشتر شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی از ماه آینده به مدت نامعلوم از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

در دستور تازه آمده است که محدودیت‌های تازه تا زمانی که دولت‌های این کشورها به‌طور رضایت‌بخشی کمبودهای شناسایی شده را برطرف کنند، به قوت خود باقی می‌ماند. در این ارتباط کاخ سفید گفت که کره‌شمالی در هیچ موردی با دولت آمریکا همکاری نکرده و هیچ‌کدام از نیازهای ورود را برآورده نکرده است.  براساس این بیانیه هرچند چاد از شرکای مهم آمریکا در مبارزه با تروریسم است، اما اطلاعاتی که دولت آمریکا خواسته بود را ارائه نکرده است. کاخ سفید همچنین گفت که دولت ونزوئلا هم از تایید اینکه آیا شهروندانش خطری امنیتی متوجه آمریکا می‌کنند یا نه خودداری کرده است. دستور اولیه ترامپ که باعث هرج و مرج در فرودگاه‌ها و اعتراض گسترده شده بود یکشنبه شب منقضی شد. دیوان‌عالی آمریکا از روز ۱۰ اکتبر قرار است قانونی بودن آن محدودیت‌ها را بررسی کند. دستور فعلی دیوان‌عالی آمریکا موقت است تا رای نهایی صادر شود. 

با این وجود ترامپ برخی استثنائاتی هم در این فرمان لحاظ کرده است. به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، ترامپ برای کشورهای سوریه و کره‌شمالی هر نوع ویزایی را ممنوع کرده است. درحالی‌که برای ایران استثنائاتی قائل شده و ویزای دانشجویی برقرار است. برای کشورهای چاد، لیبی و یمن ویزاهای مهاجرتی و توریستی و تجاری به حالت تعلیق در آمده است. 

برای ونزوئلا نیز صدور ویزا برای مقامات این کشور و همچنین ویزای توریستی و تجاری به حالت تعلیق در آمده است. برای سومالی نیز ویزای مهاجرتی به تعلیق در آمده است. در فرمان اجرایی ترامپ آمده است که این محدودیت‌ها از 18 اکتبر برای ونزوئلا، کره‌شمالی و چاد به اجرا در خواهد آمد. 

دولت می‌گوید که برای هر کشور محدودیت‌های مخصوص به خود را به اجرا در آورده است و این محدودیت‌ها بسته به نوع همکاری این کشور با آمریکا بوده است. دولت آمریکا می‌گوید که از کشورهای یاد شده خواسته است که درباره سوابق جنایی افراد با واشنگتن همکاری کنند. همچنین آمریکا گفته است که این کشورها باید از پاسپورت الکترونیک استفاده کنند. در بیانیه کاخ سفید گفته شده است، چنانچه این کشورها یک‌به‌یک به درخواست‌های آمریکا پاسخ مثبت دهند محدودیت‌ها نیز به موازات آن برداشته خواهد شد.  راج شاه، معاون سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته به خبرنگاران گفت که وزارت کشور آمریکا 15 سپتامبر لیست کشورهایی که آمریکا غیرمسوول می‌خواند به کاخ سفید تحویل داده است. مایلز تیلور، مشاور بخش اجرایی وزارت کشور آمریکا به ان‌بی‌سی‌ نیوز گفت: هدف این فرمان اجرایی این نیست که برای ورود اتباع برخی کشورها محدودیت اجرا کنیم، بلکه ما می‌خواهیم کشورها استانداردهای ما را رعایت کنند تا دیگر به‌عنوان یک خطر برای آمریکا محسوب نشوند. 

منتقدان اما می‌گویند اقدام ترامپ در واقع یک اقدام تبعیض‌آمیز است، زیرا می‌توان گفت این یک ممنوعیت برای ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا به حساب می‌آید. آنتونی رومرو، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در این‌باره گفت: به هر حال 6 کشور از این لیست مسلمان به حساب می‌آیند. 

او افزود: واقعیت این است که از کره‌شمالی در سال به تعداد انگشتان یک دست هم به آمریکا نمی‌آیند و این برای پیونگ‌یانگ اصلا محدودیتی به حساب نمی‌آید و حضور ونزوئلا هم نمی‌تواند این اتهام را از دولت ترامپ دور کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید