ظریف: اظهارات ترامپ اثر معکوس دارد

کدخبر: ۱۸۴۷۹۱
وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده گفت در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را از توافق هسته‌ای برجام خارج کند برای همگان اعتماد به واشنگتن دشوار خواهد بود.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده گفته که توافق هسته‌ای ایران، هنوز از شانس بالای 50 درصد برای پابرجا ماندن علی‌رغم تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار است.

ترامپ در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به برجام را «مایه شرمساری» آمریکا خواند.

ظریف، گفت اظهارات مطرح‌شده توسط ترامپ در این نشست، «توهین‌آمیزترین بیانیه‌ای بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا بعد از انقلاب اسلامی علیه ایران مطرح کرده است.»

وزیر خارجه ایران علی‌رغم این اضافه کرد که اظهارات او اثر معکوس به جا گذاشته و باعث منزوی شدن ایالات متحده و تضعیف اعتبار این کشور به عنوان «یک شریک قابل‌اعتماد برای مذاکره» شده است.

دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.

رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.

مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره  عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.

ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

ظریف ضمن رد کردن ایده مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای گفت در صورتی که ترامپ برای لغو این توافق تلاش کند، ایران هر اقدامی را انجام خواهد داد «از خروج از توافق گرفته تا نوعی سازش با اروپا.»

وی گفت: «اروپایی‌ها این را برای ما و ایالات متحده آمریکا روشن کرده‌اند که قصد دارند نهایت تلاش خودشان را برای اطمینان از بقای برجام انجام بدهند.»

ظریف در مصاحبه با پولیتیکو، ضمن تأیید اینکه ترامپ احتمالاً در گزارش بعدی به کنگره پایبندی ایران را تأیید نمی‌کند، گفت که او ممکن است موضعش را هم تغییر بدهد.

وی گفت اگر ترامپ در اقدامی خلاف انتظار پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند «این اولین بار نخواهد بود که رئیس‌جمهور ترامپ یا سایر روسای جمهوری آمریکا از مواضعی که در خلال رقابت‌های انتخاباتی گرفته‌اند، عقب‌نشینی می‌کنند.»

ظریف، در مصاحبه با پولیتیکو خاطرنشان کرد که در صورتی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج نشود، کنگره آمریکا بایستی در این مورد تصمیم بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد در صورت امتناع کنگره از انجام هیچ گونه اقدامی، برجام پابرجا خواهد بود زیرا این توافق به لحاظ فنی، توافقنامه‌ای مورد تأیید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی گفت: «بر عهده کنگره است که هر تصمیمی را تأیید کند و یا آن را تأیید نکند و من معتقدم که کنگره همانند مجلس ما معتقد است که اجازه بدهد توافق پابرجا بماند.»

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه، درباره پیام‌های تلویحی خروج آمریکا از برجام گفت: «پیام‌هایی که آمریکا به دنیا می‌رسد را در نظر بیاورید. [با خروج از برجام] برای هر کسی باور کردن آمریکا و اعتماد به این کشور سخت‌تر خواهد بود- برای همگان، و نه فقط برای کره شمالی. شما شاهد بوده‌اید که متحدان آمریکا می‌گویند که این کشور شریکی قابل اعتماد نیست.»

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورت خروج آمریکا از برجام از این توافق خارج خواهد شد گفت: «خیر. ما منتظر خواهیم ماند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید