کلسیم پایین چه خطری برای قلب دارد؟

کدخبر: ۱۸۵۵۲۲
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلب در افرادی که سطح کلسیم کمی در خون خود دارند، بیشتر است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، نقش کلسیم در سلامت استخوان ها به خوبی شناخته شده است اما نتیجه این مطالعه جدید که توسط محققان موسسه قلب Cedars-Sinai در لس آنجلس در آمریکا انجام شد، نشان می دهد که نباید از نقش کلسیم در سلامت قلب غفلت کرد.

دکتر 'سامیت کاف' و همکارانش معتقدند که یافته های آنها زمینه را برای ابداع راهکارهای جدید و به شدت مورد نیاز تشخیصی و درمانی ایست ناگهانی قلب هموار می سازد.

ایست ناگهانی قلب زمانی رخ می دهد که ضربان قلب یکباره متوقف می شود. این موضوع به دلیل بد عمل کردن فعالیت الکتریکی قلب است که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب یا آریتمی می شود.

گرچه بیماری عروق کرونر قلب عامل اولیه ایست ناگهانی قلب در نظر گرفته می شود، اما محققان متذکر می شوند که حدود نیمی از زنان و حدود 70 درصد از مردانی که به ایست ناگهانی قلب مبتلا شده اند، هیچ سابقه ای در زمینه بیماری قلبی نداشته اند.

چنین آماری موید نیاز مبرم به ابداع روش هایی برای شناسایی افرادی است که در معرض خطر شدید ابتلا به ایست ناگهانی قلب قرار دارند.

محققان در این مطالعه از داده های یک مطالعه در زمینه مرگ ناگهانی در شهر اورگون استفاده کردند. آنها 267 نفر را که در فاصله زمانی سال های 2002 تا 2015 دچار ایست ناگهانی قلب شده بودند و 445 فرد سالم را به عنوان گروه کنترل در نظر گرفتند.

محققان در بخشی از این مطالعه سطح کلسیم هر فرد را اندازه گرفتند. برای بیمارانی که به ایست ناگهانی قلب مبتلا شده بودند، این اندازه گیری های در عرض 90 روز قبل از ابتلا به ایست قلبی گرفته شده بود.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که به وفور در خوراکی ها و عمدتا در محصولات لبنی مانند شیر و پنیر وجود دارد.

محققان بیماران را بر اساس سطح کلسیم خونشان به چند گروه تقسیم کردند و به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این سطوح با خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلب ارتباط دارد یا خیر.

نتایج نشان داد که خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلب در افرادی که کمترین سطح کلسیم را در خون خود داشتند (کمتر از 8.95 میلی گرم در دسی لیتر)، در قیاس با افرادی که بیشترین سطح کلسیم (9.55 میلی گرم در دسی لیتر ) را در خونشان داشتند، 2.3 برابر بود.

این نتایج با لحاظ فاکتورهای دیگری نیز همچون عوامل خطرساز قلبی و عروقی، مصرف دارو و جمعیت شناختی، صادق بود.

محققان تاکید کردند که مطالعه آنها نشان می دهد که سطح کم کلسیم در خون حتی در محدوده عادی سنجش ها خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلبی را افزایش می دهد.

یافته های این مطالعه به تازگی را در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید