دعوت ترکیه، روسیه و مصر برای حل بحران کرکوک براساس تمامیت ارضی عراق

کدخبر: ۱۸۶۴۲۰
روسیه،ترکیه و مصر در بیانیه‌های جداگانه اربیل و بغداد را به خویشتنداری و حل بحران براساس اصل تمامیت ارضی عراق دعوت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقلیم کردستان عراق در ماه‌های اخیر اشتباهات بسیاری انجام داده است. کسانی که در کرکوک تلاش می‌کنند صلح و آرامش را از بین برده و باعث تقویت گروه پ.ک.ک در این منطقه می‌شوند ما آنها را مسئول این اتفاقات می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: ما هرگونه همکاری با دولت عراق برای پایان یافتن موجودیت پ.ک.ک در خاک‌ این کشور انجام خواهیم داد. کسانی که با دنبال برهم زدن آرامش و صلح در این شهر بستر لازم برای تقویت پ.ک.ک فراهم می‌کنند مسئول و مقصر این اتفاقات هستند.

ترکیه همچنین اعلام کرد از حاکمیت دولت عراق حمایت می‌کند.

همزمان روسیه از بغداد و کردها خواست تا بحران شکل گرفته در این کشور را بر اساس تمامیت ارضی عراق حل کنند.

کرملین اعلام کرد، بحران میان بغداد و کردها باید بر اساس اصل تمامیت ارضی عراق حل شود اما باید به حقوق و منافع کردها نیز احترام گذاشته شود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر، بغداد و اربیل را به خویشتن داری و دوری از درگیری‌ فراخواند.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این درگیری‌ها می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کرده و به تنش‌ها دامن بزند و وضعیت بی ثباتی را در منطقه ایجاد کند.

این وزارتخانه تمامی طرف‌ها را به آرامش و گفتگو برای دستیابی به راه‌حل‌های توافقی فراخواند تا بحرانی که ممکن است ابعاد منطقه‌ای و بین المللی پیدا کند، پایان یابد.

مصر همچنین بر لزوم تمامیت ارضی عراق تاکید و همبستگی خود را با تمامی اقشار مردم عراق اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید