آینده واقعیت مجازی از نگاه زاکربرگ

کدخبر: ۱۸۶۶۲۴
مدیر عامل شبکه اجتماعی فیس بوک در رویداد ۴ Oculus Connect ضمن رونمایی از نسل اول عینک‌های آکیلوس گو (Oculus Go) درباره آینده واقعیت مجازی (Virtual Reality) توضیحاتی را ارائه داد.
آینده واقعیت مجازی از نگاه زاکربرگ

مارک زاکربرگ، طی پست فیس بوکی در رابطه با رویداد Oculus Connect ۴ بیان کرده است: «باوری با این مضمون در دنیای تکنولوژی وجود دارد که پیش ‌‌بینی ۲۰ سال آینده در اغلب مواقع ساده ‌‌تر از پیش ‌‌بینی ۳ سال آینده است»، با این وجود، مارک زاکربرگ، در رویداد Oculus Connect ۴ حاضر بود تا شانس دوباره ای به پیش ‌‌بینی های زیر ۲۰ سال بدهد.

وی طی سخنرانی ‌‌خود در آکیولس عنوان کرد: «تصمیم به صحبت در مورد آینده واقعیت مجازی، به صورت عمومی، تصمیم راحتی نبوده، اما از آنجایی که تمام شما حاضرین در این رویداد، در زمینه واقعیت مجازی فعالیت دارید، بیان این مسئله مهم و در عین حال جالب خواهد بود».

زاکربرگ در مورد بازی ‌‌ها و تجاربی که به واسطه واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۱ خواهیم داشت، صحبتی نکرده و تنها درباره تکنولوژی که آنها را شکل خواهد داد، سخن گفته است.

در حال حاضر VR وضوح تصویری برابر ۱۵ پیکسل در هر درجه را در شرایط میدان دید ۹۰ درجه و عمق فوکوسِ ثابت شده ۲ متر، فراهم می‌آورد، اما انسان ‌‌ها قابلیت مشاهده ۱۲۰ پیکسل در درجه را در میدان دیدی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ درجه و در عمق فوکوس ‌‌های متنوع دارند. بنابراین طبق گفته Abrash «راه طولانی برای پیشرفت در این زمینه، در پیش است».

طبق اظهارات جدید مارک زاکربرگ درباره آینده واقعیت مجازی، طی پنج سال آینده، به وضوح تصویر ۴K x 4K به ازای هر چشم در VR خواهیم رسید. مارک همچنین اضافه کرد که احتمالا شرکت های تکنولوژی به دنبال تراکم پیکسلی بهتر یا میدان دید وسیع ‌‌تری نیز خواهند بود. وی گفت: «به نظر من ایجاد میدان دیدی وسیع ‌‌تر، امری اجتناب ‌‌ناپذیر بوده که منجر به افزایش چشمگیر میزان استفاده از VR شده و این تکنولوژی را به سمت تصاویر مجازی گسترده ‌‌تری هدایت می ‌‌کند».

 هدایت می ‌‌کند».

واقعیت مجازی

زاکربرگ اضافه کرد: «من پیش ‌‌بینی میدان دیدی ۱۴۰ درجه و در نتیجه آن، وضوح تقریبی ۳۰ درجه را می ‌‌کنم. این وضوح به خوبیِ دید ۲۰/۲۰ نخواهد بود، اما برای قبول شدن در امتحان رانندگی مناسب است».

رسیدن به زاویه دیدی وسیع ‌‌تر با رزولوشنی بالاتر، نیازمند ایجاد یک پیشرفت غیرمنتظره در علم اپتیک است. عدسی ‌‌های فرنلی که در حال حاضر در هدست Rift استفاده شده ‌‌اند، بسته به کیفیت عکس، محدودیت ‌‌های اساسی داشته و هر دو نوع عدسی ‌‌های فرنل و چشم ماهی معمولی نمی ‌‌توانند بدون ایجاد اعوجاجی غیر قابل قبول در هدست ‌‌ها، به درجه ‌‌ای بالاتر از ۱۰۰ دست یابند.

علاقه فیس بوک به واقعیت مجازی (VR) با خرید آکیولس (Oculus) و همچنین پشتیبانی از آپلود عکس‌ها و فیلم‌های ۳۶۰ درجه تا حدود زیادی برای همگان روشن است. اخیراً فیس بوک هدست واقعیت مجازی موبایلی جدید Oculus Go standalone را رونمایی کرده اما به نظر می‌رسد تلاش‌های این شرکت در زمینه آینده واقعیت مجازی به همین جا ختم نمی‌شود.

در همین رویداد، زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک از ارائه برنامه واقعیت مجازی Venues در سال ۲۰۱۸ برای آینده واقعیت مجازی خبر داد. این برنامه به نوعی یک برنامه اجتماعی است که در آن کاربران می‌توانند به صورت مجازی به همراه دوستان خود در کنسرت‌ها و رویدادهای بزرگ حضور داشته باشند.

واقعیت مجازی می‌تواند احساس تنهایی را در فرد القا کند، زیرا چشم‌ها و گوش‌های شما به نوعی شما را از دنیای واقعی دور نگه می‌دارند. با در نظر گرفتن این موضوع توسعه برنامه‌ای مانند Venues می‌تواند به این مسئله کمک شایانی کند.

البته ایده این برنامه خیلی هم جدید نیست. به عنوان مثال، پیش از این شرکت‌هایی مانند سامسونگ مراسم رونمایی محصولات خود را به صورت واقعیت مجازی نمایش داده‌اند تا افراد از سراسر جهان بتوانند این مراسم را به صورت زنده دنبال کنند. سینماهای مجازی نمونه دیگری از این ایده است که در آن افراد می‌توانند از تماشای فیلم در محیط مجازی لذت ببرند.

فیس بوک دارای کاربران زیادی است و پیش بینی می‌شود از روش‌های ساده‌تری برای اتصال کاربران به این برنامه استفاده شود.

واقعیت مجازی

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک در رویداد «آکیولس کانکت ۴» (Oculus Connect 4) و رونمایی از نسل اول عینک «آکیولس گو» (Oculus GO)  که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، گفت: ما قصد داریم یک میلیارد انسان را به دنیای مجازی ببریم. وی در این مراسم که در سن خوزه کالیفرنیا برپا شده بود، افزود که کاربران می توانند دوربین جدید را که بدون نیاز به کامپیوتر و موبایل کار می کند، از اول سال آینده میلادی تهیه کنند. این دوربین واقعیت مجازی با استفاده از دوربین ها و سنسورهای خود حرکات کاربر را به دنیای مجازی منتقل می کند.
 

به گفته زاکربرگ، راهی که فیس بوک شروع کرده است ساده نخواهد بود، اما واقعیت مجازی نحوه تعامل ما با دنیای اطراف را تغییر خواهد داد و زندگی مان را بهبود خواهد بخشید. کارشناسان معتقدند که واقعیت مجازی موج بزرگ بعدی در حوزه فناوری خواهد بود. مدیرعامل فیس بوک هم بارها از آن به عنوان «بستر بزرگ بعدی در حوزه فناوری» نام برده است. فیس بوک در سال ۲۰۱۴ استارتاپ «آکیولس» را خرید. سونی از ژاپن، HTC  از تایوان، شرکت نرم افزاری ولو (Valve) از آمریکا که عینک های «وایو» را تولید می کند و آکیولس، رقیبان اصلی بازار عینک های واقعیت مجازی هستند.

واقعیت مجازی

زاکربرگ در این مراسم ادعا کرد که آکیولس گو، «در دسترسی ترین» هدست واقعیت مجازی ساخته شده در تاریخ است. این هدست ۱۹۹ دلار قیمت دارد و تاریخ عرضه اش برای اوایل سال ۲۰۱۸ تنظیم شده است. گفته شده است که آکیولس گو تجربه ای مشابه گیر وی آر سامسونگ ارائه می دهد؛ این یعنی کاربران می توانند تا حد مشخصی به اطراف بچرخند. هوگو بارا، معاون بخش VR کمپانی فیس بوک، در جریان این رویداد روی سن آمد و گفت که آکیولس گو هدستی سبک وزن است و پوشش بسیار نرمی دارد. به علاوه اعلام شده است که دو لنز استفاده شده در هدست آکیولس گو -همچون آکیولس ریفت- زاویه دید مشابهی دارند.
 
آکیولس گو تا حد امکان سبک طراحی شده و طراحی اش به گونه ای است که راحتی کار با آن افزایش یافته است. برای این کاهش وزن، دیگر مثل آکیولس ریفت هدفون نمایانی را شاهد نیستیم. در عوض سیستم صوتی درون هدست تعبیه شده است و البته یک جک هدفون ۵/۳ میلی متری هم به عنوان گزینه ثانی وجود دارد. به لطف نسل دوم لنزها و نمایشگر WQHD LCD، کیفیت تصویر آکیولس گو در نوع خود بهترین است. استفاده از این نمایشگر به جای OLED ها یعنی حاشیه سیاه کناری تصویر کمتر می شود و تار شدن تصاویر کمتر رخ خواهد داد.
 

در کنار هدست، یک کنترلر هم معرفی شد که عملکرد آن مشابه کنترلرهای کنونی Gear VR است. کسانی که برای Gear VR اپلیکیشن می سازند حالا می توانند برای آکیولس گو هم آن را توسعه دهند بدون هیچ تفاوتی. بسیاری از اپ های درجه یک Gear VR در روز اول عرضه آکیولس گو برای این پلات فرم در دسترس خواهند بود.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی بدون سیم امکان پذیر است اما نه مدل های وابسته به کامپیوتر دسکتاپ. پروژه سانتا کروز، راه حل آکیولس برای دستیابی به ریفت وایرلس است که پیشرفت هایی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده. در این رویداد، کنترلری جدید به نمایش درآمد که توسط چهار سنسور موجود روی قسمت جلویی هدست سانتا کروز ردیابی می شود. تقریبا همه قابلیت هایی که آکیولس تاچ را تبدیل به یک کنترلر موفق کرده اند قرار است در کنترلر جدید نیز پیاده سازی شوند. حلقه ها که چراغ های LED فروسرخ را درون خود داشتند حالا با تغییر جایگاه خود کاربردی تر شده اند و جوی استیک حذف شده تا جای خود را به یک تاچ پد کاملا مسطح بدهد، مشابه کنترلر استیم و وایو. کیت توسعه این محصول نیز قرار است سال آینده در اختیار شرکت ها قرار بگیرد.
 
کمپانی آکیولس قیمت هدست آکیولس ریفت (Oculus Rift) خود را بار دیگر کاهش داد و به ۳۹۹ دلار رساند. با این قیمت شما می توانید کنترلر های آکیولس تاچ را نیز در یک پکیج دریافت کنید. آکیولس هدست پرچمدار خودش را کمی ارزان تر کرد تا مردم بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. اگر به خاطر داشته باشید ۵/۳ ماه پیش این کمپانی برای فصل تابستان و به مدتی محدود، قیمت هدست آکیولس ریفت را از ۴۹۹ دلار به ۳۹۹ دلار کاهش داده بود. 
 
Rift Core در واقع هسته مرکزی نرم افزاری آکیولسریفت محسوب می شود. حالا قرار است تا ریفت کر ۲٫۰ در دسامبر سال ۲۰۱۷ برای همه دستگاه های آکیولسریفت ارائه شود. با این آپدیت، دو بازطراحی عمده صورت می گیرد که اولین آنها آکیولسدش (Oculus Cash) نام دارد.
 

رابط کاربری برای آکیولستاچ کاملا بازطراحی شده و یک نوار هم در قسمت پایینی قرار دارد تا همه اپلیکیشن ها در این قسمت در دسترس کاربر باشد. دَش به عنوان یک صفحه ۳ بعدی طراحی شده و حین اجرای هر اپلیکیشنی نیز می توان آن را داشت. برای مثال در مراسم دمویی نمایش داده شد که در آن کاربر حین بازی کردن Elite: Dangerous  می تواند ویدیویی از یوتیوب نیز تماشا کند.تغییر بزرگ بعدی ریفت کر ۲٫۰، مربوط به آکیولسهوم است. کاربر حالا می تواند فضای درون هوم یا خانه اش را کاملا با لوازم مختلف طراحی کند. کنترلر تاچ کاربر همانند دست عمل می کند و با استفاده از آن می توان اشیا را در محیط جابه جا کرد و شما حتی می توانید با قرار دادن کارتریج ها درون کنسول، بازی هایتان را اجرا کنید. یک کار جذاب که برای گیمرهای قدیمی می تواند خیلی خاطره انگیز باشد.

واقعیت مجازی

نورپردازی و سایه ها در هوم بسیار بهتر شده اند و فضای آن بسیار طبیعی تر شده است. اگر فضایی را ساختید که بسیار زیباست و می توانید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. شما می توانید به خانه دوستان تان سر بزنید و حتی اگر آنها آنلاین نبودند برایشان یک نامه بنویسید. تصمیم گرفته اند، به طور دائمی این قیمت را برای محصول خود تصویب کنند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید