فتح رقه رقم خورد / پایتخت خلافت خودخوانده سقوط کرد

کدخبر: ۱۸۶۶۵۶
شهر رقه سوریه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش، پس از چهار سال اشغال به دست تروریست‌ها، به‌طور کامل آزاد شد. ائتلاف موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» پس از یازده ماه جنگ خونین با داعش که با حمایت هوایی و توپخانه‌ای کامل آمریکا همراه بود، روز گذشته به‌طور رسمی آزادی آن را اعلام کردند.
فتح رقه رقم خورد / پایتخت خلافت خودخوانده سقوط کرد

به گزارش اقتصادنیوز ، این در شرایطی است که سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد، به‌رغم اعلام آزادسازی رقه از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه، هنوز هسته‌های مقاومت کوچکی در این شهر وجود دارد و زد و خوردها به‌طور کامل پایان نیافته است. در این شرایط اما گفته می‌شود که این مقاومت‌ها به‌زودی پایان خواهد یافت.

آزاد‌سازی شهر رقه با بهای گزافی محقق شد. علاوه بر نابودی تقریبا کامل زیرساخت‌های شهر، دیدبان حقوق‌بشر سوریه می‌گوید ۳۲۵۰ تن که ۱۱۳۰ تن از آنها غیرنظامی ‌بودند، در جریان آزادسازی این شهر کشته شدند. آزادی شهر رقه در واقع تکمیل دومینوی شکست‌های داعش است که با آزادی موصل در عراق و دیرالزور در سوریه آغاز شده بود و پاکسازی رقه آن را تمام کرد و تیر خلاصی است بر جسد داعش.

اکنون داعش تنها در مناطق بیابانی عراق و حاشیه رود فرات در جنوب شرق سوریه و نیز برخی مناطق در بادیه این کشور حضور دارد که پاکسازی آنها نیز بعید است زمان زیادی ببرد به‌ویژه آنکه تنها مناطق شهری مهم باقی مانده در دست داعش شهر «القائم» عراق و «بوکمال» سوریه در مرز دو کشور است و باقی مناطق اصولا مناطق بیابانی یا روستایی هستند.  به گزارش اسکای‌نیوز، شهر رقه ششم مارس ۲۰۱۳ سقوط کرد و به دست ائتلافی از گروه‌های مخالف سوریه به رهبری النصره و ارتش آزاد سوریه افتاد تا اولین مرکز استان در سوریه باشد که به‌طور کامل از کنترل دولت خارج می‌شد.

سیطره النصره بر شهر رقه اما دیری نپایید چراکه یک ماه بعد، داعش سربرآورد و درگیری میان داعش و النصره به جایی رسید که النصره شکست را پذیرفت. با کنترل داعش بر شهر رقه، این گروه تروریستی مراکز قدرت خود را خیلی زود به رقه آورد و تا اوایل سال ۲۰۱۴ رقه به پایتخت خلافت خودخوانده داعش تبدیل شد. از سال ۲۰۱۴ که داعش همه مخالفان خود را از دیگر گروه‌های شورشی سوری در رقه کنار زد تا آغاز عملیات کردها برای آزادسازی آن، این گروه تروریستی حاکم بلامنازع رقه بود.

رقه مرکز استانی به همین نام در شمال سوریه است که سومین استان بزرگ سوریه و یکی از آبادترین آنها محسوب می‌شد. این شهر پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و به دلیل وجود رودخانه فرات و زمین‌های حاصلخیز یکی از منابع اصلی تولید محصولات کشاورزی در این کشور محسوب می‌شد.

کلیپ‌های هالیوودی بریدن دسته‌جمعی سر اسرا یا خبرنگاران غربی و نیز رژه‌های نظامی باشکوه با انواع سلاح سبک و سنگین و حتی موشک‌های اسکاد همه و همه در رقه تهیه شد تا به جهان نشان دهند که رقه برای همیشه در کنترل آنها خواهد ماند.

 وقتی سیر سقوط داعش آغاز شد و تروریست‌ها در سوریه و عراق متحمل شکست‌های سنگینی شدند دیگر نوبت به رقه رسیده بود. عملیات آزادسازی استان رقه ۶ نوامبر ۲۰۱۶ از سوی ائتلاف «نیروهای سوریه دموکراتیک» آغاز شد که تحت‌حمایت کامل آمریکا و غرب است و نیروهای کرد سوری ستون‌فقرات آن را تشکیل می‌دهند. رقه ۷ ماه در محاصره کردهای سوری بود و جنگ بی‌امان ادامه داشت.

 در روزهای پایانی جنگ در رقه و زمانی که داعشی‌ها در گوشه‌ای از شهر محاصره شده بودند، توافقی دیرهنگام میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش حاصل شد تا بخشی از تروریست‌ها به همراه خانواده‌هایشان از شهر خارج شوند تا شاید خسارت و تلفات، بیشتر از چیزی که هست، نشود و البته باقی‌مانده داعشی‌ها که عموما خارجی‌های داعش بودند همچنان جنگیدند تا یکی یکی از پای درآیند و البته خرابی‌های بیشتری برای شهر برجای گذاشتند. اکنون شهر رقه آزاد شده و نفس‌های داعش به شماره افتاده است. با این حال، ویرانه‌هایی که داعش برای شهروندان رقه باقی گذاشته عملا از این شهر فقط یک نام باقی مانده است.

با آزاد‌سازی رقه، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: عملیات نظامی روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه در آستانه اتمام است.

 سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: «عملیات ما در سوریه رو به پایان است و مسائل متعددی در سوریه وجود دارد که نیازمند راه‌حل‌های فوری است و همگی باید در مورد آنها گفت‌وگو کنیم. سوالات متعددی درمورد سوریه وجود دارد از جمله همکاری‌های نظامی و فنی و نیز مساله مبارزه با تروریسم که اولویت ما و همه در منطقه است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید