هشدارهای صریح سناتور آمریکایی درباره برجام

کدخبر: ۱۸۶۶۶۹
سناتور ارشد کنگره آمریکا گفته است در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا نتواند حمایت اروپا را بدست آورد، استراتژی جدید وی در قبال ایران شکست خواهد خورد.

به گزارش فارس، سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در گفت‌وگو با «واشنگتن اگزمینر» گفت که موفقیت یا شکست استراتژی جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران به توانایی وی برای همراه ساختن حمایت اروپا بستگی دارد.

بنا بر این گزارش، کورکر ادامه داد: «به اعتقاد من موفقیت این راهبرد جدید در صورتی آسان خواهد بود که دولت بتواند وظیفه خود را در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک با متحدان آمریکا به خوبی به انجام برساند».

این اظهارات سناتور ارشد کنگره آمریکا پس از آن مطرح شد که اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی آمریکا نتوانند برنامه‌ای برای مهار آنچه که رفتارهای نامطلوب ایران خوانده بود، تدوین کنند، به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، کورکر یکی از جمهوریخواهان ارشد کنگره آمریکاست که روی لایحه‌ای برای اجرای آنچه که ترامپ از آن به عنوان «مرحله دوم» استراتژی خود در قبال ایران یاد کرده، کار می‌کند.

این گزارش افزود، این عبارت به دوره‌ای اطلاق می‌شود که فاصله مابین اعلام بیانیه وی در خصوص اینکه این توافق در تضاد با منافع آمریکاست و تجدید تحریم‌های اقتصادی لغو شده تحت این توافق قرار دارد. ترامپ بارها اعلام کرده که امیدوار است تهدید تحریم‌ها انگیزه‌ای برای مذاکره درباره محدودیت‌های جدید علیه ایران ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر سناتور باب کورکر به همراه سناتور «تام کاتن» روی لایحه‌ای کار می‌کنند که رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند در صورت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تا مرحله‌ای که قبل از توافق به آن سطح رسیده بود، تحریم‌های جدید علیه تهران وضع کند. این لایحه البته این احتمال را نیز بوجود آورده است که توسط دموکرات‌ها متوقف شود و در نهایت ترامپ به طور کامل، آمریکا را از توافق خارج سازد.

هر چند سناتور کورکر امیدوار است که این لایحه با کارشکنی دموکرات‌ها مواجه نشود و رأی موافق اکثریت مجلس سنا را بدست آورد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید