رویه روسای جمهوری پیشین آمریکا تغییر کرد

سکوت اوباما در برابر ترامپ شکست

کدخبر: ۱۸۶۹۶۵
باشگاه روسای‌جمهوری ایالات‌متحده حملات لفظی تندی علیه دونالد ترامپ، جدیدترین عضو این باشگاه داشته‌اند. به گزارش سی‌‌ان‌ان، هر چند روسای‌جمهوری سعی می‌کنند پس از پایان دوره خود از رئیس‌جمهوری جدید انتقاد نکنند، اما باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، فرماندهان کل قوای سابق ایالات‌متحده این رویه را شکسته و علیه عضو جدید باشگاه روسای‌جمهوری ایالات‌متحده تاختند.
سکوت اوباما در برابر ترامپ شکست

به گزارش اقتصادنیوز ، البته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده احتمالا تحت‌تاثیر این حملات قرار نمی‌گیرد. برند سیاسی او همواره تاختن علیه تشکیلات هر دو حزب و سنت‌گراهای سیاسی بوده است، این درحالی است که سنت‌گرایان معتقدند رفتار خود ترامپ موجب بی‌اعتباری خود او و جایگاه ریاست‌جمهوری خواهد شد.

با اینکه نه اوباما، نه جورج بوش به‌طور مستقیم به نام ترامپ اشاره نکردند اما زنگ خطر را در مورد ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به صدا در آوردند. در نیویورک، بوش در یک سخنرانی به شدت از ملی‌گرایی پوپولیستی ترامپ انتقاد کرد و حمایت‌گرایی تجاری و چگونگی توسل رئیس‌جمهوری آمریکا به نظریه‌های توطئه را محکوم کرد. او همچنین از سخنان درشت گونه ترامپ و پیش‌داوری در عرصه عمومی انتقاد کرد.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: برای رمزگشایی از این سخنان لازم نبود کار زیادی صورت گیرد و مشخصا روی سخنان جورج بوش با ترامپ بوده است. او از ژانویه سال ۲۰۰۹ که به نوعی از عرصه سیاست کنار رفت هرگز این‌گونه آشکارا علیه کسی موضع نگرفته بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده نیز رویکردی تند علیه رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده داشت. اوباما در اولین حضور خود پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در عرصه عمومی در مورد لحن و محتوای به‌کار گرفته شده از سوی ترامپ در فضای سیاسی آمریکا انتقاد کرد و از سیاست‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری خود اتخاذ کرده بود، دفاع کرد و گفت که به برجام و اوباماکر افتخار می‌کند. اوباما همچنین رفتار ترامپ را در قبال حادثه شارلوتزویل در ویرجینیا محکوم و از اینکه ترامپ سفید برترپنداری فاشیست‌های آمریکایی را محکوم نکرده است، به شدت انتقاد کرد. او ترامپ را متهم کرد که درحال دو قطبی کردن کشور است و گفت: رفتار ترامپ در مورد فیل مورفی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری حکایت از باور وی به چنین رویکردی دارد. او در این‌باره گفت: گمان می‌کردم برخی از سیاست‌هایی که هم‌اینک مشاهده می‌کنیم را پشت‌سر گذاشته‌ایم اما برخی به‌دنبال بازگشت به ۵۰ سال قبل هستند. ما در قرن بیست و یک هستیم نه در قرن نوزدهم. 

در دومین ایستگاه انتخاباتی در ویرجینیا، اوباما متعهد شد تا شیوه پیروزی ترامپ در انتخابات را متوقف کند. او گفت: ما با افرادی روبه‌رو هستیم که سعی می‌کنند عامدانه مردم را عصبانی کنند و افرادی که ایده‌های متفاوت دارند را به عنوان کلاهبردار معرفی کنند، آنها می‌خواهند به این روش از منافع کوتاه‌مدت بهره‌مند شوند. باراک اوباما نیز همچون جورج بوش بدون آنکه نامی از رئیس‌جمهوری فعلی بیاورد، ترامپ و شیوه‌های پیروزی‌اش را به باد انتقاد گرفت.  به گفته کارشناسان شکی نیست که جورج بوش و باراک اوباما از کسی که عهده‌دار اداره آمریکا شده است به‌شدت ناامید شده‌اند. هر دو رئیس‌جمهوری به آنچه گفته باور داشتند و پیش‌تر در این زمینه رفتار خود را در داخل و خارج نیز نشان داده‌اند. کارشناسان مدعی‌اند که هر دوی آنها نشان داده‌اند در ریاست‌جمهوری به چه چیز باور دارند و آن را وسیله‌ای برای عظمت و شکوه شخصی خود نمی‌خواسته‌اند. ترامپ اما به نظر می‌رسد با هر نوع کنوانسیون، میراث و پروتکل ریاست‌جمهوری مشکل دارد. منتقدان او می‌گویند که او با دستان خود درحال از بین بردن ریاست‌جمهوری‌اش است.

ترامپ تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ واکنشی نشان نداده و حتی در رسانه مورد علاقه خود یعنی توییتر هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

انتقاد همزمان دو تن از روسای‌جمهور سابق ایالات‌متحده از دونالد ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا در دوران غیرمعمول به‌سر می‌برد و شوکی به سیاست آمریکا وارد شده است. آنا ناوارو، استراتژیست جمهوری‌خواهان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که روسای‌جمهور سابق آمریکا رویه را شکستند اما به نظر وی سکوت علیه ترامپ دیگر جایز نبوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید