نقشه های آمریکا برای هند جهت مقابله با قدرت فزاینده چین در منطقه

کدخبر: ۱۸۷۱۸۵
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در جریان دیدار خود از هند در هفته آینده نظر موافق مقامات این کشور را برای مشارکت در طرح های اقتصادی جدید با هدف تضعیف موقعیت برتر چین در منطقه آسیا جلب کند اما دهلی نو به سیاست اعلام شده رییس جمهوری آمریکا در هنگام مبارزات انتخاباتی مبنی بر 'اول آمریکا' بی اعتماد است.

ایرنا ؛ به نوشته رسانه های هند که با عرضه تحلیل های متعدد به پیشواز این سفر رفته اند تیلرسون نقش بلندمدتی برای دهلی نو در سیاست های منطقه ای آمریکا در نظر گرفته است اما مقامات هند سیاست جدید آمریکا مبنی بر اولویت دادن مطلق به منافع واشنگتن را که ظاهرا قرار است در نهایت حرف اول را در روابط دوجانبه بزند چندان نمی پسندند.

نکته مهم در دیدار تیلرسون از هند که تنها مدت کوتاهی قبل از سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به چین انجام می گیرد آن است که - به اعتقاد بسیاری تحلیلگران - این سفر در واقع تلاشی هوشمندانه برای ایجاد یک تعادل ژئوپولیتیک در منطقه است.

تیلرسون آنگونه که اخیرا در برخی سخنرانی های خود تاکید کرده است هند را به عنوان یک 'کشور محوری' در استراتژی های منطقه ای آینده آمریکا قلمداد کرده و در همین راستا، به آن فشار می آورد که در افغانستان نیز تحت لوای مبارزه با تروریسم نقش فعالتری به عهده بگیرد. باید در نظر داشت که اینکار باعث کم رنگ شدن چهره پاکستان به عنوان رقیب هند در تحولات این کشور خواهد شد.

از طرف دیگر، تاثیر عمده دیدار تیلرسون از هند همانا کاستن از اهمیت سخنان شی جین پینگ رهبر چین در جریان آخرین کنگره حزب حاکم این کشور است که در آن وی سعی کرد چین را قدرت پیروز منطقه معرفی کند.

آمریکا همچنین با این شعار که 'دو دمکراسی بزرگ جهان باید دو ارتش بزرگ جهان را داشته باشند' درصدد افزایش همکاری های نظامی با دهلی نو است که طبیعتا یک ارتش قوی هندی به نفع سیاست های واشنگتن بر علیه استیلای چین خواهد بود.

اما، در این بین دهلی نو نیز نگرانی های خاص خود را دارد زیرا شاهد تحولات جدیدی در روابط آمریکا و چین است بنابراین همان بازی آمریکا را انجام می دهد تا در مسایل دفاعی خود تعادل را حفظ کند یعنی درست موقعی که تیلرسون قدم به دهلی نو می گذارد هند در حال انجام یک مانور نظامی ده روزه پراهمیت با روسیه خوهد داد. این مانوور مشترک کاملا بی سابقه است چرا که هر سه نیروی ارتش هند در آن شرکت خواهند داشت.

همچنین هند در مقابل فشار آمریکا برای فروش تسلیحات دفاعی و جنگنده های جدید خود به این کشور مقاومت کرده و زمان می خرد تا این معامله را سبک و سنگین کند. دلیل آن هم این است که تیلرسون هرگز هنگام صحبت درباره همکار های دفاعی بین دو کشور به تولید مشترک برخی سلاح ها اشاره نکرده چه برسد به اینکه اجازه دهد این تسلیحات را هند خود تولید کند. این در حالیست که هند و روسیه پروژه های تولید مشترک تسلیحات را دنبال می کنند.

بنابراین بسادگی می توان دید که دهلی نو به سیاست 'اول آمریکا' که از سوی واشنگتن پیگیری می شود بی اعتماد است و نمی خواهد با بی احتیاطی در دنباله روی از سیاست های آمریکا خود را بین دو همسایه قدرتمند خود چین و پاکستان گرفتار کند.

تیلرسون هفته آینده در قالب یک سفر یک هفته ای از هند، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و سوییس دیدار خواهد کرد.

ترامپ نیز در ماه نوامبر به چین سفر خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید