هشدار روسیه به آمریکا

کدخبر: ۱۸۷۴۴۸
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد امکان خروج آمریکا از قرارداد نابودی موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد با روسیه به این کشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه دیروز دوشنبه گفت: ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص عکس العمل احتمالی روسیه در صورت خروج ایالات متحده از قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و برد کوتاه اعلام کرد که عکس العمل روسیه بی درنگ و متقابل خواهد بود.

به گزارش نامه نیوز، سنایی که از سال ۲۰۰۸ عضو باشگاه سیاسی والدای است خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری روسیه این سخنان هشدارآمیز را در نشست این باشگاه در شهر بندری سوچی با حضور مقامها و کارشناسان کشورهای مختلف جهان بیان کرد.

قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال ۱۹۸۷ بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و بر اساس آن موشک های میان برد با برد از یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر باید نابود شود.

این قرارداد تا سال ۱۹۹۱ که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می شد و بازرسی ها در چارچوب آن هم تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت.

پوتین در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به بیانات مقامات روسی در خصوص بدعهدی های امریکا در اجرای توافقات در حوزه خلع سلاح هسته ای، این بدقولی ها را یک واقعیت و نه یک اظهار نظر کلیشه ای دانست.

وی عدم پایبندی امریکا به توافقات موجود در خصوص انهدام سلاح های کشتار جمعی را عامل نگرانی خواند.

به گفته وی روسیه در خصوص موضوعات هسته ای «آمادگی بی سابقه ای» را برای حل و فصل مشکلات از خود نشان داد اما در پاسخ «حمایت امریکا از جدایی طلبان در قفقاز» را شاهد بودیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در خصوص همکاریهای کشورش با آمریکا گفت: اگر نمی خواهند همکاری کنند، لازم نیست؛ همکاری نمی کنیم.

پوتین در خصوص افزایش فعالیتهای ناتو اذعان داشت: به دقت اقدامات آنها (ناتو) را زیر نظر داریم و بررسی می کنیم. وضعیت تحت کنترل است.

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» سال ۲۰۰۴ به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی تاسیس شده است.

این باشگاه سیاسی با حذب همکاری از ۶۲ کشور جهان نشست های خود را سالانه و منظم برگزار می کند و به عنوان گردهمایی بین المللی ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید