اظهارات ضدایرانی رئیس جمهور فرانسه در ابوظ

کدخبر: ۱۸۹۷۳۱
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: من خواستار ایستادگی قاطع و محکم در برابر ایران در خصوص برنامه موشک بالستیک و نفوذ تهران در خاورمیانه هستم.
به گزارش تسنیم، رئیس جمهور فرانسه که روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه وارد ابوظبی شده است، در مراسم افتتاح موزه جدید لوور در این شهر شرکت می کند. وی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی درباره اوضاع سیاسی منطقه دیدار و گفتگو کرده است.
 
 

مکرون در مصاحبه با روزنامه دولتی الاتحاد که متن آن در وبسایت سفارت فرانسه منتشر شده است، بار دیگر بر موضع کشورش در حمایت از توافق هسته ای 2015 میلادی بین ایران و قدرت های جهانی تاکید کرد و گفت: در عین حال این مساله برای ما مهم است که در برابر ایران محکم بایستیم، در قبال فعالیت های منطقه ای اش و برنامه موشک بالستیک.

در شرایطی که تنش ها در لبنان به خاطر استعفای غیرمنتظره سعد حریری نخست وزیر بالا گرفته و حمله موشکی حوثی های یمن به ریاض نگرانی های زیادی را در محافل غربی و منطقه ای به وجود آورده است، مکرون نسبت به تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه هشدار داده است.

وی در این باره گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، به صلح در منطقه و بازیگران مسئولیت پذیر در این منطقه نیاز داریم تا برای برقراری ثبات در خاور میانه تلاش کنند. باز شدن یک جبهه دیگر تنها موجب تشدید تنش ها و بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران 2 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملا جدی می گیرد و از تهران می خواهد تا به همه تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه ایران را متهم به عرضه موشک به حوثی های یمن کرده و از سازمان ملل خواسته است تا تهران را به خاطر این اقدامات پاسخگو کند.

آلکساندر جورجینی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری خود گفت: ما اتهامات آمریکا را جدی می گیریم و اهمیت فوق العاده زیادی برای پایبندی تهران به تعهدات بین المللی اش قائل هستیم از جمله ممنوعیت ارسال سلاح که بر اساس قطعنامه های 2216 و 2231 شورای امنیت، بر این مساله تاکید شده است.

وی به این سئوال پاسخ نداده است که آیا فرانسه از اقدامات احتمالی شورای امنیت علیه ایران حمایت خواهد کرد یا نه.

ژان ایو لو درایان وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که انتظار یک دیدار و نشست چالش برانگیز را با همتای ایرانی خود در تهران خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه قرار است اواخر ماه جاری میلادی به ایران سفر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید