خلع سلاح حزب الله شرط عربستان برای بازگشت حریری به نخست وزیری

کدخبر: ۱۸۹۷۷۶
ایرنا : سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنان» استعفای سعد الحریری از نخست وزیری را نتیجه مشارکت حزب الله در جنگ سوریه دانست و مدعی شد اگر حزب الله دست از رفتارهای خود بردارد و سلاح خود را تحویل دهد الحریری همین امروز استعفای خود را پس می گیرد.
خلع سلاح حزب الله شرط عربستان برای بازگشت حریری به نخست وزیری

جعجع که از چهره های مخالف حزب الله است، این سخنان را در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «ام.تی.وی» (MTV) لبنان مطرح کرد.

سعد الحریری روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در حالی که در عربستان بود از سمت خود کناره گیری کرد.

حرف و حدیث های زیادی درباره دلایل و شرایط استعفای نابهنگام سعد الحریری مطرح شده است؛ برخی این استعفا را ناشی از فشارهای عربستان سعودی با هدف به تعطیلی کشاندن فرایند سیاسی در لبنان و فشار به حزب الله برای کناره گیری از دولت می دانند.

سمیر جعجع در گفت و گوی تلویزیونی رفتارهای حزب الله در ماه های اخیر را زمینه ساز اصلی استعفای الحریری می داند.

وی گفت: استعفای الحریری زمانی اتفاق افتاد که به این نتیجه رسیدیم که حزب الله می خواهد تصمیم گیرنده باشد. سید حسن نصرالله در دوره فعالیت این دولت مدام به عربستان حمله و از تعابیر تند علیه آن استفاده می کرد. 

جعجع با بیان اینکه نمی توان وجود «دو دولت» را در کشور پذیرفت، حل همه مشکلات را در گرو این دانست که حزب الله و به تبع آن کل لبنان از بحران های منطقه ای فاصله بگیرد.

رئیس حزب نیروهای لبنان در عین حال گفت که هیچ نشانه ای از وقوع حمله نظامی علیه حزب الله وجود ندارد.

سمیر جعجع در ادامه گفت و گو دیدار خود با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان بعد از استعفای الحریری را دوستانه توصیف کرد و گفت: در دیدار با عون روی دو نکته تاکید کردم، اول اینکه عجله نکردن عون برای رایزنی های مربوط به معرفی نخست وزیر جدید کار خوبی بود. دوم اینکه به رئیس جمهوری گفتم باید به موضوع اصلی منتقل شد.

منظور از موضوع اصلی همان دلایل استعفای سعد الحریری است که از نظر وی رفتارهای حزب الله است.

وی درباره سفر قریب الوقوع «بشاره الراعی» سر اسقف مسیحیان مارونی به عربستان نیز گفت: تصمیم در این باره به خود او برمی گردد اما اگر از من نظر بخواهد می گویم تا مادامی که دعوت رسمی از او به عمل آمده نباید دعوت را رد کند و دلیلی هم برای رد دعوت عربستان وجود ندارد.

**سمیر جعجع کیست؟

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنان یکی از شخصیت های جنجالی لبنان در دهه های اخیر است که نامش در پرونده جنگ های داخلی لبنان بیش از هر نام دیگری مطرح می شود. 

جنایت های وی اختصاص به طائفه و مذهب خاصی ندارد بلکه شامل حال مسیحیان مارونی که خود وی نیز از آن طائفه است نیز می شود. 

همکاری کامل جعجع و نیروهای تحت فرمان وی (فالانژها) با اشغالگران اسرائیلی در جریان تجاوز اسرائیل به خاک لبنان در سال 1982 بر کسی پوشیده نیست. کشتار وحشیانه پناهجویان فلسطینی در اردوگاه صبرا و شتیلای بیروت توسط اسرائیل و به دست نیروهای تحت امر جعجع یکی از سیاه ترین سطرهای زندگی جعجع است. 

قتل «رشید کرامی» نخست وزیر سابق لبنان، قتل «طونی فرنجیه» فرزند رئیس جمهوری سابق به همراه همسر و فرزند، قتل «دانی شمعون» رئیس یکی از احزاب لبنانی و فرزند کمیل رئیس جمهوری سابق به همراه زن و فرزندان، تنها چند مورد از جرایم بی شمار جعجع در حق مردم و مسئولان لبنانی است. 

سمیر جعجع در سال 1994 به اتهام قتل رشید کرامی و دانی شمعون محاکمه و به اعدام محکوم شد. مجازات اعدام وی بعدا به حبس ابد تقلیل یافت. 

نیروهای تحت امر او در سال 1982 سه دیپلمات ایران در لبنان به همراه عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را ربودند و هنوز هم از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. برخی می گویند این چهار نفر تحویل اسرائیل داده شدند.

جعجع پس از تحمل 11 سال محکومیت، در سال 2005 و پس از خروج نیروهای سوریه از لبنان مورد عفو پارلمان قرار گرفت و از زندان خارج شد تا یک بار دیگر فعالیت های سیاسی خود را از سر بگیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید