اینجا دروازه ورود اسرائیل به عربستان است

کدخبر: ۱۹۰۰۱۴
مشرق : پروژه «نیوم» یکی از طرح‌های «عربستان ۲۰۳۰» محمد بن سلمان است که فرصتی جدید برای شرکت‌های صهیونیستی جهت سرمایه گذاری در به عربستان و عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض فراهم می‌آورد.
اینجا دروازه ورود اسرائیل به عربستان است

در چارچوب طرح چشم انداز توسعه عربستان سعودی برای سال ۲۰۳۰ میلادی موسوم به «طرح ۲۰۳۰» که «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی سال گذشته از آن رونمایی کرد، هدف از پیاده سازی این طرح بنابر ادعای ولی عهد سعودی تبدیل کشور عربستان به کشوری پیشرفته و مدرن در تمام ابعاد و جوانب است، به گونه‌ای که به الگو و نمونه‌ای برای دیگر کشورهای منطقه و عربی – اسلامی تبدیل شود.

پروژه نیوم چیست؟

یکی از پروژه‌هایی که طرح ۲۰۳۰ عربستان به آن پرداخته است، «پروژه نیوم» یا «جزیره رؤیا» عربستان سعودی است. محمد بن سلمان این پروژه را اینگونه توصیف می‌کند:

«طرح نیوم احداث و بنای شهری بر اساس آخرین متدهای تکنولوژی جهان و پیشرفته‌ترین آنهاست. تفاوت این شهر با شهرهای کنونی عربستان سعودی همچون تفاوت بین نسل اول تلفن‌های همراه با نسل کنونی این تلفن‌هاست که کاملاً خودکار و هوشمند عمل می‌کند».

بودجه اجرایی این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و قرار است، در شمال غربی کشور عربستان سعودی در منطقه‌ای به مساحت بیش از ۲۶ هزار کیلومتر مربع احداث شود.

نکته حائز اهمیت در اجرای این پروژه آن است که اولاً دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ را که مصر طی ماه‌های گذشته مالکیت آنها را به عربستان سعودی بخشید را نیز دربر می‌گیرد و این نکته‌ای است که محمد بن سلمان حین توضیح احداث این شهر صراحتاً از آن سخن گفت.

نکته دوم اینکه این شهر تنها به کشور عربستان محدود نمی‌شود، بلکه امتداد و گستره آن دو کشور مصر و اردن را نیز در بر می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان گفت، محمد بن سلمان با اجرای این طرح از یک سو، درصدد اعمال حاکمیت سعودی‌ها بر دو جزیره تیران وصنافیر مصر و الحاق عملی آنها به عربستان است و از سوی دیگر، با توسعه دادن طرح نیوم به دو کشور اردن و مصر به نوعی در صدد درگیر کردن این دو کشور در اجرای آن است، چراکه کارشناسان در این موضوع تردید ندارند که تأسیس جزیره رویای سعودی‌ها با توجه به اقتصاد بیمار و بدهکار عربستان با مشکلات مالی بسیاری مواجه خواهد شد.

 ولی عهد عربستان اجرای این طرح را نشانه گرایش و سوق یافتن عربستان به سمت آنچه آن را «اسلام میانه رو» خوانده، عنوان کرده است. کارشناسان اظهارات محمد بن سلمان در این خصوص را به معنای آغاز مرحله‌ای جدید از روی گردانی از دین و مذهب در این کشور به بهانه اصلاحات می‌دانند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص می‌نویسد: «پروژه نیوم در واقع همان دبی عربستان است که با پیاده سازی آن همه از چهار گوشه عربستان برای تفریح و وقت گذرانی به این شهر هجوم خواهند آورد.

به نوشته گاردین جزیره نیوم باعث می‌شود تا عربستانی‌ها دیگر برای گذران اوقات فراغت و خوش گذارانی های خود دیگر به کشورهای دیگر از جمله بحرین و امارات سفر نکنند، چون از این پس تمام انواع خوش گذرانی ها که تاکنون به نام مذهب در عربستان ممنوع بوده، در این شهر فراهم خواهد بود.

نحوه اجرای طرح و سرمایه گذاری‌ها

پروژه نیوم جهت اجرا مستلزم سرمایه گذاری در ۹ بخش خواهد بود که علاوه بر سرمایه گذاری‌های سعودی، محمد بن سلمان تلاش دارد، برای اجرای طرح سرمایه گذاری‌های خارجی را نیز جذب کند. همین موضوع بهانه و دستاویز مناسبی برای ورود به بازارهای سعودی است، به ویژه آنکه از ابتدای سال جاری میلادی سعودی‌ها گام‌هایی عملی در راستای عادی سازی روابط بین سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی برداشته شده است.

در این خصوص روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» (THE JERUSALEM POST) چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارشی از تمایل و استقبال شرکت‌های صهیونیستی جهت سرمایه گذاری در پروژه عربستانی «نیوم» که محمد بن سلمان در هفته‌های اخیر از آن رونمایی کرد، پرده بر می‌دارد.

به نوشته جروزالم پست، شرکت‌های صهیونیستی فعال در بخش خصوصی اعلام کرده‌اند که قصد دارند، در اجرای این پروژه سرمایه گذاری کنند، به ویژه آنکه این شهر به خلیج عقبه و مرزهای سرزمین‌های اشغالی نزدیک بوده و بر ۴۶۸ کیلومتر از کرانه دریای سرخ واقع شده است.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از «آریل مرگلیت»، تاجر و بازرگان معروف صهیونیستی در باره این طرح اعتقاد دارد که این پروژه فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و فعالیت شرکت‌های اسرائیلی در عربستان است.

مرگلیت که در این اواخر سفرهایی را به چندین کشور عربی حوزه خلیج فارس داشته است، می‌افزاید: آنچه رهبران سیاسی ما به آن توجه ندارند، این است که فرصت‌ها همین گونه ایجاد نمی‌شوند، به ویژه فرصت‌های مربوط به عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، بلکه باید آن را ایجاد کرد و طرحی که محمد بن سلمان در این اواخر از آن رونمایی کرده و سرمایه گذاران خارجی را به مشارکت در اجرای آن دعوت کرده، یکی از آن فرصت‌هاست که نباید آن را به هیچ قیمت از دست داد.

این تاجر و بازرگان صهیونیست در ادامه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینترنتی «فیس بوک» می‌نویسد: هم اکنون در عربستان سعودی و شمار دیگری از کشورهای عربی رهبرانی وجود دارند که به راحتی می‌توان باب همکاری با آنها را گشود و آینده‌ای مشترک با آنها بنا کرد.

از سوی دیگر، «یوسی میلمن»، تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز افشا کرد که شرکت سوئیسی (AGT) قصد سرمایه گذاری در پروژه سعودی نیوم را دارد. صرف سرمایه گذاری شرکت (AGT) حائز اهمیت نیست، آنچه اهمیت دارد، این است که بدانیم، مؤسس این شرکت «متی کوخاوی» سرمایه دار صهیونیستی – آمریکایی است که در حال حاضر سمت مدیر عاملی این شرکت را هم دارا می‌باشد.

شرکت کوخاوی سال گذشته موفق به امضای قراردادی با کشور امارات به ارزش میلیون‌ها دلار در حوزه تأمین امنیت داخلی این کشور شده بود.

میلمن همچنین از سرمایه گذاری شرکت امنیتی که ژنرال «ای‌تان بن الیاهو»، فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دایر کرده و غالباً نظامیان این رژیم را پس از بازنشستگی در آن به خدمت می‌گیرد و شرکت دیگر صهیونیستی دیگری به نام «لوژیک» فعال در شهر «هرتزلیا»، در شمال تل آویو در طرح نیوم بن سلمان پرده بر می‌دارد.

به گفته میلمن تاکنون حدود ۱۰ شرکت خصوصی و غیر خصوصی وابسته به وزارت جنگ اسرائیلی آمادگی خود برای شرکت در پروژه نیوم را اعلام کرده و به صورت جدی مشارکت در این طرح را بررسی می‌کنند.

این تحلیلگر صهیونیستی تاکید می‌کند، اغلب این شرکت‌ها دارای پیشینه‌های فعالیت در کشورهای عربی به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس طی سال‌های اخیر هستند.

به گفته میلمن یکی از مهمترین این شرکت‌ها شرکت امنیتی (G۴S) است که در بسیاری از کشورهای جهان عرب مانند بحرین، مراکش، امارات و خود عربستان دارای پیشینه‌های فعالیت است، به گونه‌ای که سعودی‌ها سال گذشته تأمین امنیت مناسک حج را به این شرکت صهونیستی واگذار کرده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید