شمار مجروحان زلزله کرمانشاه از 9000 نفر گذشت

کدخبر: ۱۹۰۴۳۷
ایسنا : دیشب سومین شبی بود که ساکنان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شب را در فضای باز به صبح رسانند؛ شب‌هایی که در کرمانشاه به شدت سرد است.
شمار مجروحان زلزله کرمانشاه از 9000 نفر گذشت

دومین روز از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری یک‌شنبه شب در کرمانشاه به پایان خود رسید و دیشب ساکنان مناطق زلزله‌زده، شب را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌دهد، به صبح رساندند.

اکثر این افراد هم‌اکنون در چادرهای توزیع شده یا چادرهای شخصی ساکن شده و برخی دیگر نیز در خودروهای سواری‌شان شب را به صبح می‌رسانند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها ۹۳۴۵ مجروح از زمان وقوع زلزله تاکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.

تیم‌هایی از وزارت بهداشت نیز مسئولیت توزیع کلر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی شهروندان مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفته و با حضور در شهرها و روستاهای مختلف آموزش‌های لازم را درخصوص استفاده از این محلول به زلزله‌زدگان می‌دهند.

مدارس استان کرمانشاه برابر با آخرین اخبار در روز چهارشنبه نیز تعطیل خواهد بود.

روند امدادرسانی گرچه در تمامی مناطق زلزله‌زده در حال انجام است اما به نظر می‌رسد که در روستاها باید توجه بیشتری به زلزله‌زدگان صورت بگیرد.

میزان خرابی‌ها و خسارات جانی در شهر ازگله که کانون زمین‌لرزه بود نیز کمتر از شهرهایی همچون سرپل ذهاب است. یکی از ساکنان ازگله درباره علت این موضوع به خبرنگار ایسنا گفت: در ازگله نیز خرابی بالا بود اما با توجه به اینکه تعدادی از واحدها نوسازی یا مقاوم‌سازی شده بودند، میزان تخریب‌ها کمتر به چشم می‌آید. از سوی دیگر پیش از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری یک زلزله با قدرت حدود ۴.۵ ریشتر این منطقه را لرزانده بود که به دنبال آن تمامی ساکنان این منطقه به خیابان آمده بودند و در همین حین زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری رخ داد که همین موضوع باعث کاهش خسارات جانی ناشی از زلزله شد.

جریان برق گرچه در بسیاری از مناطق زلزله‌زده وصل شده است اما همچنان برخی از نقاط شهری و روستاها فاقد جریان برق هستند. در برخی از این مناطق نیز همچنان جریان آب وصل نشده است.

موج کمک‌های مردمی نیز به مناطق زلزله‌زده رسیده و گروه‌های مختلف مردمی اقدام به توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌کنند. این اقلام عمدتا با نظارت یا همراهی نماینده‌ای از نیروهای مسلح میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. پلیس راه نیز به منظور افزایش سرعت امدادرسانی اقدام به اعمال محدودیت ترافیکی در معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده کرده و فرمانده پلیس راه نیز از شهروندان خواسته است تا کمک‌های خود را به جمعت هلال‌احمر استان کرمانشاه تحویل دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید