پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی/ اشاره روحانی به اردوغان

کدخبر: ۱۹۱۵۹۴
انتخاب : العرب نوشت: منابع دیپلماتیک به پیچیدگی که در میان سخنان صریح پوتین در خصوص ضرورت عقب نشینی هایی از سوی طرفهای سوری، برای موفقیت راه حل سیاسی، توجه زیادی نشان داده و این سوال را مطرح می کنند که آیا صحنه سوریه شاهد تغییراتی جدی خواهد بود؟ یا این صحبتها با هدف تضمین مشارکت گسترده تر طرفهای معارض سوری در شهر سوچی در ماه آینده، مطرح شده است؟
پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی/ اشاره روحانی به اردوغان

پوتین در حضور همتایان ایرانی و ترکی خود در این باره اظهار داشت:«می توانیم با اطمینان بگوییم که به مرحله جدیدی رسیده ایم؛ مرحله ای که زمینه را برای انجام یک عملیات سیاسی واقعی برای تحقق صلح مهیا می کند».

وی همچنین بر این مساله تاکید کرد که مسکو، تهران و آنکارا تمام تلاش خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن درباره سوریه، نشان می دهند.

به عقیده این منابع، عقب نشینی های مذکور چنین اقتضا می کند که شخصیتهای مختلفی بدون پیش شرطهای بخصوص در لیست حاضرین در نشست سوچی قرار بگیرند، و این نشست ارتباطی با سرنوشت اسد نداشته باشد.

این نشست یک روز پس از دیدار رئیس جمهور روسیه با بشار اسد و انجام مکالمه های تلفنی پوتین با مسئولان ایالات متحده، عربستان، مصر و اردن صورت گرفته و پوتین آن را بعنوان محرّک و انگیزه ای برای مذاکرات ژنو می داند.

در همین رابطه، روحانی اعلام کرد وزرای خارجه و دفاع سه کشور در راستای آماده و هماهنگی برای برگزاری نشست سوچی همکاری می کنند. اردوغان نیز به اهمیت عملیات سیاسی پیش رو اشاره کرده و بر این مساله تاکید نمود که ایران و ترکیه و روسیه برای دست یابی به راه حلی شفاف در سوریه، با یکدیگر توافق کرده اند.

به عقیده تحلیلگران، سخنان سه رئیس جمهور، تناقض هایی که در نزدیکی رسیدن به راه حل نهایی در سوریه مشخص می شود را پنهان کرده است. پوتین تمایل شدیدی به همراهی تهران و آنکارا با روسیه در خصوص بحران سوریه دارد؛ در حالی که پیش از این در ویتنام در این باره با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کرده بود.

در این میان، سخنان صریح رئیس جمهور ایران در مورد دعوت به پایان دادن دخالت خارجی در درگیری های سوریه که وجود نظامیان خارجی را منوط به درخواست حکومت سوریه از این نیروها کرده بود، مورد توجه فراوان کارشناسان قرار گرفته است. روحانی در این خصوص نام دولت خاصی را به زبان نیاورد، اما تحلیلگران بر این عقیده اند که منظور رئیس جمهور ایران، وجود ترکیه در شمال سوریه است، در حالی که تنها بر مشروعیت حضور ایرانی و روسی در خاک سوریه تاکید می کند.

ایشان معتقدند رئیس جمهور ایران تلاش می کند از مواضع علنی روسیه در خصوص شبه نظامیان هم پیمان تهران، و ضرورت وجود آنها تا پایان عملیات نظامی، برای تبدیل موجودیت کشورش به یک امر دائمی در سوریه، بهره برداری کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید