لیزر قابلیت کاربرد در درمان همه بیماری ها را ندارد

کدخبر: ۱۹۱۷۳۴
رئیس انجمن پزشکی لیزر ایران با انتقاد از برخی سوءاستفاده ها در تبلیغات مرتبط با کاربرد لیزر در پزشکی، تاکید کرد: همه بیماری ها و عوارض جسمی با لیزر قابل درمان نیستند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن پزشکی لیزری ایران، دکتر رضا فکرآزاد در آستانه برگزاری یازدهمین کنگره پزشکی لیزری ایران، اظهار کرد: نزدیک به 55 سال است که لیزر در حوزه پزشکی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد و اولین دستگاه های لیزر که در علوم پزشکی ساخته شد، مربوط به سال هال 1962 است که در چشم پزشکی و جراحی کاربرد داشت.

دبیر انجمن جهانی لیزرتراپی پزشکی درخصوص اهمیت کاربرد لیزر در پزشکی، گفت: لیزر در تمام رشته های پزشکی وارد شده و در جایی که نیاز به جراحی و درمان وجود داشته، به کمک علم پزشکی آمده و هر سال با توجه به تکنولوژی های جدیدی که به بازار می آید، کاربردها و تکنیک های جدید استفاده از لیزر در پزشکی جایگزین روش های قبلی می شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی جامعه پزشکی از کاربرد تکنولوژی و فناوری های نوین در حوزه پزشکی، حفظ سلامت مردم و درمان بیماری ها است، تصریح کرد: گاهی مشاهده می شود که برخی افراد از ذهنیت های اغراق آمیزی که در این خصوص در بین مردم وجود دارد، سوءاستفاده می کنند.

فکرآزاد ادامه داد: قرار نیست هر جا نامی از لیزر بکار برده می شود، همه مشکلات حل شود، زیرا لیزر یک تکنولوژی پیشرفته و بسیار دقیق و ارزشمند است که در جاهای مختلف با محدودیت ها و عوارض و محاسن خاص خود در فیلد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: گاهی در تبلیغات می بینیم که عنوان می شود ترک اعتیاد با لیزر یا درمان قطعی آسیب های نخاعی با لیزر، همچنین تبلیغ کاشت ایمپلنت بدون خونریزی و درد با لیزر تبلیغ می شود که باید گفت این قبیل تبلیغات علیه دانش پزشکی لیزری است.

فکرآزاد تاکید کرد: انجمن پزشکی لیزر ایران، تلاش می کند با دیدگاه واقع بینانه و آموزش های آکادمیک به دور از هرگونه تعصب و تبلیغات کاذب استفاده از این تکنولوژی را در میان جامعه علمی کشور نشر داده و در این راه سعی دارد با ترویج علمی و عقلانی در سطح رسانه ها و افزایش سطح آگاهی مردم و تعدیل ذهنیت اغراق آمیز درخصوص فناوری های نوین همچون نانو، سلول های بنیادی و خصوصا فناوری لیزر از خطاهایی که در این حوزه ممکن است رخ دهد، جلوگیری کند.

یازدهمین کنگره پزشکی لیزری ایران در روزهای 6 تا 8 دی ماه در تهران برگزار می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید