سعد حریری: نمی‌گذارم مواضع حزب‌الله تاثیری بر «برادران عرب‌» بگذارد

کدخبر: ۱۹۱۹۵۰
ایسنا: نخست وزیر لبنان اعلام کرد، هرگز نمی‌پذیرد مواضع گروه‌ حزب‌الله لبنان بر برادران عرب تاثیر گذاشته یا امنیت و ثبات کشورهای آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
سعد حریری: نمی‌گذارم مواضع حزب‌الله تاثیری بر «برادران عرب‌» بگذارد

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، سعد حریری، نخست وزیر لبنان استعفای خود را چهارم نوامبر در پی سفر غیرمنتظره به عربستان از ریاض اعلام کرد و در متن بیانیه استعفایش شدیدا حزب‌الله لبنان و ایران را مورد انتقاد قرار داد. اما چهارشنبه گذشته بعد از بازگشت به کشورش به درخواست میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان رسما استعفایش را به حالت تعلیق درآورد.

حریری ظهر شنبه در خانه‌اش میزبان هیئتی از مجلس شرعی اعلای اسلامی در دار الفتوای لبنان بود که برای تبریک به منظور بازگشت حریری به کشور نزد او رفته بود.

عمر مسقاوی، سخنگوی این هیئت تاکید کرد: به دیدار شما آمده‌ایم تا مواضع ملی شما را تایید کنیم و حمایت‌مان را از مسیر شما در حفظ امنیت و ثبات کشور در این مرحله حساس و دشوار اعلام کنیم.

وی افزود: ما نیاز به هماهنگی و همکاری در وحدت موضع دولت در جهت تحقق منافع لبنانی‌ها داریم و تمام بحران‌ها و سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

مسقاوی خطاب به حریری تاکید کرد: آنچه ما از شما طی دو روز گذشته شنیده‌ایم ما را مطمئن می‌کند مسیری که در آن حرکت می‌کنیم درست است و باید لبنان را از خطراتی که آن را احاطه کرده، دور نگه داشت.

حریری نیز از اعضای مجلس شرعی اعلای اسلامی به دلیل احساسات و مواضع‌شان قدردانی کرد و گفت: این بحران سختی که در آن قرار داشتیم از دار الفتوی و نیز مجلس بزرگ شما مرجعیت ملی برای تمامی لبنانی‌ها و مسلمانان قرار می‌دهد که در گرایش‌ها و رویکردهایش بر حفظ وحدت ملی تاکید دارد. این بحران مقاصد و گرایش‌های برخی برای ضربه زدن به ثبات و هدف قرار دادن کشور را برای اهداف و منافع خاص برملا کرد ما مقابل آن ایستادیم و در مقابل آنها همچنان با تمام توان با هدف حفظ وحدت، ثبات و بیداری برای حرکت به سمت لبنانی بهتر می‌ایستیم.

وی نسبت به گفته‌ها و شایعه‌های خبیثانه که بین مردم برای هدف قرار دادن اهل سنت منتشر می‌شود، هشدار داد و گفت: این شایعات گاهی در زمینه متهم کردن ما به عقب‌نشینی‌ها و گاهی به سستی در قبال حقوق اهل سنت و منافع آنها پخش می‌شود. تمام این حرف‌ها رویکرد سیاسی دارند که هدفش نابودی موجودیت اهل سنت است که دار الفتوی و نخست وزیری نماینده آنها هستند. این شایعات برای آن است تا برخی به منافع شخصی خود برسند.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: از جایگاه خودم به عنوان نخست وزیر به شما حمایت شدیدم از حقوق اهل سنت را همانند دیگر مذاهب و طوایف در کشور اعلام می‌کنم. ما حقوقی داریم که آن را خواهیم گرفت و در قبال آن سستی نخواهیم کرد چون این حق ماست. وظیفه من این است که کسانی که می‌خواهند لبنان را به سمت شر ببرند تا به مقاصد داخلی و خارجی خود برسند را ناکام بگذارم و مقابل‌شان بایستم و این کار را خواهم کرد و با آنها روبه‌رو خواهم شد. بار سنگینی بر دوش دار الفتوی و شماست و به اعتقاد جمع شدن لبنانی‌ها گرد شما بر شما وظیفه خطیری در زمینه هدف‌مند سازی خطابه دینی و آگاه کردن شهروندان را مترتب می‌کند تا مانع از سوء استفاده برخی منابر دینی برای اهداف سیاسی علیه منافع لبنان و لبنانی‌ها شوید و با تمام انواع افراط‌گرایی و غلو از سوی هر جناحی مقابله و بر خطابه دینی جامع تکیه کنید که ما اهل میانه‌روی و سازش هستیم.

وی ادامه داد: ما در منطقه هدف قرار گرفته‌ایم اگر با درایت اوضاع را رتق و فتق نکنیم کشور وارد بیراهه‌های دشوار و ویرانگی می‌شود. هیچ شکی نیست که شما بر وحدت و منع هر گونه اختلاف و فتنه بین لبنانی‌ها تاکید دارید.

حریری گفت: به تعلیق درآوردن موضوع استعفا به درخواست میشل عون دادن فرصتی برای بررسی درخواست‌ها و شروط اصلی ماست تا لبنان را از آتش‌ها و جنگ‌های منطقه در امان نگه داریم و سیاست خویشتن‌داری را عملا با اقدامات و سیاست‌های بعدی و پایبندی به توافقنامه طائف اجرایی کنیم که بارها آن را اعلام کرده‌ایم. ما نمی‌پذیریم حزب‌الله لبنان بر برادران عرب‌مان تاثیر بگذارد و امنیت و ثبات کشورهایشان را هدف بگیرد. جدیتی در این زمینه درباره ارتباطات و مذاکرات برای پاسخگویی به شروط و طرح‌های‌مان وجود دارد که باید براساس آن عمل کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید