طرح جدید آمریکا برای ترسیم مرزهای جدید در فلسطین

کدخبر: ۱۹۲۵۷۱
ایسنا: مدیر سازمان اطلاعات فلسطین برای گفت‌وگو با مسئولان آمریکایی درباره طرح واشنگتن برای حل اختلافات میان فلسطین و اسرائیل به آمریکا رفت.
طرح جدید آمریکا برای ترسیم مرزهای جدید در فلسطین

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، منابع دیپلماتیک فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پیشنهادهایی که آمریکا برای برقراری صلح ارائه کرده خرسند نیست. عباس می‌خواهد دفتر هیئت فلسطین در واشنگتن جای ثابتی داشته باشد و از سوی کنگره و دیگر مراکز در معرض پیگرد یا تهدید به بسته شدن قرار نگیرد.

یک دیپلمات عالیرتبه غربی گفت: طرح آمریکا برای حل نزاع میان فلسطین و اسرائیل در اصل یک طرح صلح اقتصادی است چراکه بر اساس جمع آوری 10 میلیارد دلار از کشورهای اهداکننده برای تأسیس کشور فلسطین است که پلی برای برقراری روابط رسمی اسرائیلی با جهان عرب باشد.

این دیپلمات گفت: فرستادگان آمریکایی شامل جارد کوشنر، داماند رئیس‌جمهور آمریکا و جیسون گرینبلات و دیوید فریدمن، دیگر مقامات آمریکایی مرتبط با پرونده ده‌ها دیدار با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها داشته و به این نتیجه رسیدند که راهکار ممکن در این مرحله تشکیل کشوری دارای مرزهای موقت است. این هیئت به این نتیجه رسیده‌ که هر راهکار دیگری به شکست می‌انجامد چراکه طرف قوی یعنی اسرائیل آن را رد می‌کند.

وی افزود: اسرائیل به مسئولان آمرکیایی اطلاع داده که در این مرحله نمی‌توان برای فلسطینی‌ها یک کشور مستقل تشکیل داد بلکه باید این کشور در نیمی از کرانه باختری یا شاید کمتر باشد. اما تل آویو به سیطره بر مرزها و حریم هوایی ادامه می‌دهد درحالی که مذاکره درباره راهکار نهایی درخصوص قدس، مرزها، آوارگان، آب و امنیت بعدا انجام خواهد شد.

این دیپلمات گفت: طرف آمریکایی درک می‌کند که این راهکار را فلسطینی‌ها قبول نمی‌کنند چراکه می‌توان آن‌ها را با این حرف فریب داد که این یک راهکار مرحله‌ای است و مبالغ مالی هنگفتی برای تشکیل کشور فلسطین و پروژه‌های زیربنایی آن مثل فرودگاه، بندر، برنامه‌های اسکان، گردشگری و کشاورزی فراهم می‌شود.

طرف آمریکایی معتقد است که نخستین لازمه این راهکار سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین بر نوار غزه است که مرکز کشور آتی فلسطین خواهد بود. این طرح در چارچوب راهکار منطقه‌ای و بین المللی ارائه خواهد شد که کشورهای عربی و جامعه بین الملل در آن شرکت خواهند کرد و روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و جهان عرب نتیجه آن خواهد بود.

مسئولان فلسطینی می‌گویند که راهکار سیاسی پیشنهاد شده هرگز مورد قبول طرف فلسطینی واقع نخواهد شد مگر اینکه بخشی از توافق صلح تفصیلی و مرحله‌ای باشد چراکه تشکیلات خودگردان فلسطین می‌داند که راهکار مرحله‌ای راهکار نهایی خواهد بود.

احتمالا طرف آمریکایی اوایل سال آتی میلادی طرح خود را اعلام کند. فلسطینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در صورت مخالفت با این طرح در معرض تحریم قرار بگیرند. یک مسئول فلسطینی می‌گوید که بستن دفتر هیئت فلسطین در واشنگتن شاید نمونه‌ای در این راستا باشد و شاید اوضاع به جایی برسد که کمک‌های مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان که به حدود 400 میلیون دلار در سال می‌رسد، قطع شود.

با رسیدن ماجد فرج، مدیر اطلاعات فلسطین به واشنگتن، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که راهکار عادلانه مسئله فلسطین باید شامل اعلام قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین باشد. قدس شرقی آغاز و پایان هرگونه راهکار و طرحی است که منطقه را از ویرانی نجات می‌دهد.

وی گفت که عدم حل قضیه فلسطین موجب باقی ماندن خشونت و آشوب در جهان خواهد شد.

ابوردینه تأکید کرد که محمود عباس همچنان به راهکار صلح عادلانه براساس ایده تشکیل دو کشور پایبند است.

احتمالا ماجد فرج موضع عباس را به مسئولان آمریکایی اطلاع می‌دهد و از واشنگتن خواهد خواست که به دفتر هیئت فلسطین مکان سفارت دائمی بدهد.

مسئولان فلسطینی می‌گویند اکنون زمان آن رسیده که روابط فلسطین و آمریکا از نو بازسازی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید