روزنامه نگار لبنانی: فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود آمریکا نتواند برجام را لغو کند

کدخبر: ۱۹۲۵۷۹
«روزانا بومنصف» ستون نویس روزنامه «النهار» لبنان در گفت و گو با ایرنا سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران درباره ناممکن بودن لغو برجام را تایید کرد و گفت که فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود آمریکا نتواند برجام را لغو کند.

ایرنا؛ روزنامه نگار لبنانی: فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود آمریکا نتواند برجام را لغو کند

در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با روزانا بو منصف می آید:

*ایرنا: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اخیرا گفت که دولت آمریکا سعی دارد که توافق هسته ای را لغو کند اما موفق نخواهد شد. او گفت که برجام، توافقی قوی است و نمی توان آن را به آسانی لغو کرد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

**بومنصف: باید به مواضع ترامپ قبل از ریاست جمهوری برگردیم. مواضع او بر بنابر ملاحظات داخلی آمریکا طرح شد. این در حالی است که نمی توان شرایط بین المللی را نادیده گرفت. او موضع تندی علیه توافق گرفته است و به تازگی که استراتژی جدید آمریکا علیه ایران را اعلام کرد گفت که نمی تواند پایبندی ایران به برجام را تایید کند و توپ را به زمین کنگره انداخت. ما امروز شاهد ادامه کشمکش نهادهای آمریکا در این ارتباط هستیم.

*ایرنا: اما به نظر می رسد که کنگره با خواسته ترامپ در لغو برجام همراهی نکرده است.

**بومنصف: بله؛ هم فشارهای داخلی و هم فشارهای خارجی از سمت کشورهای اروپایی که این توافق را امضا کردند وجود دارد که برجام لغو نشود. به نظر می رسد این فشارها در برهه پیش رو ادامه یابد.

*ایرنا: پیش بینی شما از نتیجه این کشمکش ها چیست؟

**بومنصف: پیش بینی می کنم که او هرگز برجام را لغو نکند. درست است که نمی شود رفتارهای ترامپ را پیش بینی کرد اما فرایند دولت و نهادهای آمریکا به او فشار می آورد که توافق را لغو نکند. از طرف دیگر نمی توان موضع کشورهای اروپایی را نادیده گرفت. اروپایی ها این توافق را آمریکایی-ایرانی نمی دانند بلکه آن را مرتبط با طرف های دیگری می دانند که به دنبال لغو آن نیستند.

واقعیت این است که اروپایی ها پرونده های معینی را با هدف کسب امتیازهای جدید طرح می کنند. الان می شنویم که آنها پرونده موشک های بالستیک ایران را مطرح کرده اند. از این رو معتقدم تهدید به لغو برجام به مثابه شمشیری است که بالا نگه داشته شده تا در پرونده های دیگر دستاوردهایی حاصل شود.

*ایرنا: از نظر شما این پرونده ها چیست؟

**بومنصف:پرونده های بین واشنگتن و تهران متعدد است و احتمال تنش در آنها وجود دارد. برجام، موشک های بالستیک، یمن، سوریه، لبنان از جمله این پرونده ها هستند. اگر گفت و گو انجام شود شامل همه این پرونده ها خواهد شد.

*ارنا: رئیس جمهوری ایران در بخش دیگر سخنان اخیرش گفت که عربستان سعودی در بسیاری از مسائل منطقه شکست خورده است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

**بومنصف: در منطقه مناقشه حادی وجود دارد. این مناقشه فراز و نشیب نیز دارد. تا امروز ایران توانسته حضوری آشکار در سوریه داشته باشد. ایران همچنین از طریق حزب الله در لبنان تاثیرگذار است. اما این وضعیت نیازمند تثبیت شرایط است.

*ایرنا: آیا گفت و گو در منطقه را حتمی می بینید؟

**بو منصف: چاره ای جز گفت و گو نیست. همه نیروها وقتی سقف انتظارات را بالا می برند می دانند که گفت و گو گریز ناپذیر است اما این شرایط در انتظار تکمیل است. تنش درباره برجام که اخیرا شدت گرفت در نهایت به گفت و گو و توافق می انجامد. تنش نمی تواند ادامه یابد. کشورهای منطقه تحمل جنگ را ندارند. جز اسرائیل هیچ کشوری از مناقشه نظامی در منطقه بهره نخواهد برد. بنابراین من فکر می کنم شرایط به سمت درگیری نظامی هرگز پیش نخواهد رفت. هر طرف به دنبال افزایش برگ های برنده خود برای گفت و گوهای آینده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید