نخست‌وزیر "مبارک" در مصر گم شد!

کدخبر: ۱۹۲۷۲۶
خانواده نخست‌وزیر سابق مصر که شنبه شب از امارات به مصر مسترد شد می‌گویند هیچ خبری از وضعیت او ندارند و نمی‌دانند که وی در حال حاضر کجا نگهداری می‌شود..

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، احمد شفیق نخست‌وزیر دوران حسنی مبارک و فرمانده سابق نیروی هوایی مصر اخیرا با عنوان یکی از قدرتمندترین رقبای بالقوه برای عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده محسوب می‌شد.

خانواده احمد شفیق گفته‌اند که او روز شنبه در منزل خانوادگی در امارات متحده عربی بازداشت و با یک هواپیمای خصوصی به قاهره منتقل شده است.

یک شاهد عینی به رویترز گفت که بعد از ورود او به پایتخت مصر مقام‌های این کشور از فرودگاه خودروی حامل وی را اسکورت کردند.

مقام‌های امارات متحده عربی نیز خروج او از این کشور را تایید کردند اما مقام‌های دولت مصر هنوز در این مورد اظهارنظر نکردند.

دختر احمد شفیق به رویترز گفت: ما اطلاعی درباره او از زمانی که خانه‌اش در امارات را در روز شنبه ترک کرد نداریم. وکیل او نیز نتوانسته با او تماس برقرار کند. اگر او استرداد شده پس تا الان باید به خانه می‌آمد.

خانواده احمد شفیق و وکیل او گفتند قصد ثبت شکایتی در دادستانی مصر درباره محل اختفای او دارند.

وزارت خارجه مصر می گوید که مسئولیتی در قبال این پرونده ندارد.

یک منبع قضائی در مصر گفت: احمد شفیق که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ از عبدالفتاح السیسی شکست خورد در مصر هیچ پرونده کیفری ندارد. او در ارتباط با چند پرونده در گذشته تبرئه شده یا اتهاماتش لغو شده‌اند.

سیسی نیز هنوز تمایلش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مصر را رسما اعلام نکرده است.

احمد محمد شفیق زکی، ژنرال بازنشسته مصری که در آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی حدود یک ماه نخست‌وزیر این کشور بود، پس از آن که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال آینده میلادی (۲۰۱۸) اعلام کرد، در نظر داشت به کشورش بازگردد.

باز گشت او اما با مخالفت مقامات اماراتی روبرو شد. احمد شفیق روز چهارشنبه (۸ آذر / ۲۹ نوامبر) در یک پیام ویدیویی که از شبکه الجزیره نیز پخش شد، اعلام کرد که مقامات اماراتی از خروج او از این کشور جلوگیری می‌کنند.

این اقدام شفیق با خشم مقامات امارات روبرو شد که از سال ۲۰۱۲ او را پذیرا بوده‌اند. دینا عدلی، وکیل احمد شفیق در صفحه فیسبوک خود در این باره نوشته است که موکل‌اش را "دستگیر" کرده‌اند تا به مصر بفرستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک