برای جلوگیری از حمله آمریکا به کره شمالی فقط سه ماه زمان باقی مانده است

کدخبر: ۱۹۳۰۲۴
تابناک: صدای طبل جنگ در شبه‌جزیره کره پس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی بلندتر شده است. مقامات آمریکایی در حال مخابره این پیام به متحدان اروپایی و آسیایی خود هستند که فقط سه ماه برای حمله نکردن به کره شمالی منتظر خواهند ماند!
برای جلوگیری از حمله آمریکا به کره شمالی فقط سه ماه زمان باقی مانده است

به گزارش گاردین، کره شمالی با بی‌توجهی به تهدیدات ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت دست به آزمایش موشکی قاره‌پیما زده که قادر به رسیدن به همه شهرهای آمریکا است و در مقابل آمریکا به همراه کره جنوبی از روز دوشنبه رزمایشی هوایی با حضور دوازده هزار نیرو را آغاز کرده‌اند که در آن از هواپیماهای رادارگریز اف22 استفاده می‌شود که آمریکا مدعی است کره شمالی هیچ شانسی برای مقابله با آن نخواهد داشت.

در آستانه شروع رزمایش آمریکا و متحدینش، وزیر خارجه کره شمالی، آمریکا را متهم کرد که تشنه شروع جنگ اتمی است. ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در سخنرانی پایان هفته خود در «مجمع دفاعی ریگان»، ضمن این که کره شمالی را بزرگترین تهدید فوری علیه ایالات متحده دانست، مدعی شد که احتمال بروز جنگ روز به روز بیشتر می‌شود.

تصور می‌رود که کره شمالی در حال طی کردن آخرین گام‌ها برای در اختیار داشتن موشکی هسته‌ای است که توانایی حمله به آمریکا را داشته باشد. کره شمالی این قابلیت را تنها عامل بازدارنده در قبال خواست آمریکا برای براندازی حکومت این کشور می‌داند. این کشور احتمالا به خوبی می‌داند که ارتش یک میلیونی این کشور که اغلب از سربازان وظیفه تشکیل شده است، با وجود همه از خودگذشتگی سربازان کار سختی در برابر ارتش‌های مجهزتر و بهتر آموزش دیده آمریکا و متحدانش خواهد داشت. ارتش کره شمالی تقریبا همواره از کمبود سوخت رنج می‌برده است و در مواردی حتی موتورهای کامیونهای کشنده موشک‌های بالستیک این کشور با موتورهای ذغال سنگی جایگزین شده است.

هفته گذشته، جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که به داشتن عقاید جنگ‌طلبانه مشهور است به پارلمان انگلیس رفت. ماموریت وی که روشن نیست رسمی بوده و یا غیررسمی، این بوده که به مقامات انگلیسی بگوید، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دونالد ترامپ گفته است تنها سه ماه زمان برای متوقف کردن برنامه موشکی کره شمالی باقی مانده و پس از این زمان، کره شمالی این توانایی را خواهد داشت که شهرهای آمریکا و از جمله واشنگتن را با کلاهک هسته‌ای مورد حمله قرار دهد.

این مهلت سه ماهه باقی مانده تا ماه مارس سال آینده میلادی، در گفت و گوی یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا و یکی از اعضای پارلمان اروپا در منطقه مرزی بین دو کره نیز مورد اشاره قرار گرفته است. با افزایش شایعات در خصوص احتمال این که مایک پمپئو رئیس فعلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، جایگزین رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود که تنش بین آمریکا و کره شمالی باز هم تشدید شود زیرا موضع پمپئو در مقابل کره شمالی به مراتب تندتر از مواضع تیلرسون است که ظاهرا با رویکرد ترامپ در مقابل کره شمالی اختلاف جدی دارد.

دولت ترامپ همچنان بر این عقیده است که کلید حل مساله کره شمالی در دست چین است و این کشور می‌تواند با قطع صادرات نفت به کره شمالی، حتی حکومت این کشور را ساقط کند. ولی دولت کره شمالی که می‌گوید به اندازه یک سال سوخت ذخیره دارد، می‌تواند در مسیر خود جلوتر هم برود، ضمن این که گزینه‌های مانند نابرادری و عموی حاکم کره شمالی که تصور می‌رفت گزینه‌های مطلوب چین برای جایگزینی کیم جونگ اون هستند ترور و اعدام شده‌اند. احتمال مذاکره مستقیم بین آمریکا و کره شمالی نیز از همیشه کمتر شده و بخت از سرگیری گفت و گوهای شش جانبه میان دو کره، آمریکا، روسیه، ژاپن و چین کم است.

ممکن است دیپلماسی تنها راه حل ممکن برای این بحران به سرعت در حال تشدید باشد ولی کره شمالی به شدت به سازمان ملل بی‌اعتماد است و دولت ترامپ هم فقط زمانی سراغ سازمان ملل می‌رود که مانعی در برابر اقداماتش نباشد.

مارک سدون استاد دانشگاه کلمبیا در آمریکا و همکار بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل معتقد است که وخامت اوضاع به گونه‌ای است که چین واقعا باید مداخله کند و طرفین را از لغزیدن به سوی جنگ باز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید