نتانیاهو در بروکسل: انتظار دارم اروپا از ترامپ پیروی کند

کدخبر: ۱۹۳۵۵۳
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که برای بازدید از مقر اتحادیه اروپا به شهر بروکسل سفر کرده اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت این رژیم تحسین کرده و گفت انتظار دارد که اروپایی‌ها نیز از این کار پیروی کنند.

ایسنا : رویترز نوشت، بنیامین نتانیاهو در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر بروکسل گفت: اقدام ترامپ که از جانب فلسطینی‌ها و دولت‌های اروپایی محکوم شده به نفع صلح در خاورمیانه خواهد بود.

او از فلسطینی‌ها خواست تا اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی با پایتختی شهر قدس به رسمیت بشناسد.

در عین حال فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کمی پیش از آن به خبرنگاران به هنگام استقبال از نتانیاهو در نخستین سفرش به مقر اتحادیه اروپا گفت که این بلوک همچنان "اتفاق نظر بین‌المللی" بر سر شهر قدس را به رسمیت خواهد شناخت.

موگرینی خواهان یک راه حل دو کشوری که نتانیاهو آن را به چالش کشیده، شد.

در عین حال نتانیاهو از یک توافق صلح احتمالی که از جانب کاخ سفید در دست تهیه است ستایش کرده و گفت: اسرائیل باید به صلح فرصت بدهد.

موگرینی نیز این سفر نتانیاهو را که اولین سفر یک نخست وزیر اسرائیل به مقر اتحادیه اروپا در ۲۲ ساله گذشته محسوب می‌شود یک سفر تاریخی خواهند.

وی اضافه کرد که اتحادیه اروپا معتقد است که آنچه که به نفع اسرائیل است و تنها راه حل درگیری در منطقه محسوب می‌شود یک راه حل دو کشوری بوده و شهر قدس باید هم به عنوان یک پایتخت اسرائیلی و هم یک پایتخت فلسطینی مطرح شود.

او حملات به یهودیان هم در اروپا و هم در اسرائیل را محکوم کرد.

نخست وزیر اسرائیل نیز از موگرینی از بابت این دعوت تشکر کرد و اروپا را یک شریک مهم برای اسرائیل در حوزه امنیت و همچنین در راستای برقراری صلح توصیف کرد.

او خاطر نشان کرد که اروپا در حال حاضر از موج مهاجرانی که از مناطق درگیری در خاورمیانه فرار کرده‌اند رنج می‌کشد.

با وجود آنکه موگرینی متعهد به مشارکت بیشتر اروپا در فرایند صلح شد اما نتانیاهو گفت: صلح وابسته به این است "واقعیت به رسمیت شناخته شود".

او اظهار داشت: به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس‌جمهور آمریکا سبب شد که "حقایق روی میز قرار بگیرد".

نتانیاهو قرار است امشب در ضیافت شامی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا حضور پیدا کرده و در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کند.

در عین حال موگرینی گفت که خواهان ابراز نگرانی جدی از بابت اقدام ترامپ در اعلام پایتختی شهر قدس برای اسرائیل است و اتحادیه اروپا موضعش را درخصوص اینکه وضعیت اسرائیل باید از طریق مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تعیین شود حفظ خواهد کرد.

نتانیاهو پیش از شروع این سفر خود در واکنشی به اظهارات موگرینی گفته بود: من مشاهده می‌کنم که برخی ترامپ را از بابت اقدامش درقبال شهر قدس محکوم می‌کنند اما آتش موشک‌ها را محکوم نمی‌کنند. من این ریاکاری را نمی‌پذیرم. من به عنوان نماینده اسرائیل سرم را کاملا بالا می‌گیرم.

وزارت خارجه اسرائیل نیز این واکنش موگرینی را "تعجب آور" توصیف کرده و تاکید کرد که هرگونه انکار این حقیقت ساده (حاکمیت اسرائیل بر قدس) موجب از دسترس دور شدن صلح به سبب ایجاد توقعاتی در میان فلسطینی‌ها که به دور از واقعیت هستند خواهد شد اما ترامپ با یک اقدام درست و شجاعانه شانس صلح را با گفتن حقیقت افزایش داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید