تنش در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در پی جدال لفظی اردوغان و نتانیاهو

کدخبر: ۱۹۳۵۶۳
سخنان اعتراض آمیز رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه علیه اشغالگران و اقدام اخیر رییس جمهوری آمریکا در خصوص قدس، موجب واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده و سبب تنش و تیره تر شدن روابط دو طرف شد.

به گزارش ایرنا، سخنان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در خصوص رژیم صهیونیستی و اشغالگر، جنایتکار و تروریست خواندن این رژیم در سخنرانی روز گذشته در شهر سیواس، پاسخ نتانیاهو را در پی داشت.

اردوغان روز گذشته در شهر سیواس اسرائیل را رژیمی کودک کش، جنایتکار و اشغالگر خواند و گفت: فلسطین از سال 1947 تاکنون اشغال شده و اسرائیل، رژیمی اشغالگر و تروریست است.

وی با تقبیح و محکوم کردن اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی افزود: تصمیم آمریکا در این زمینه به رغم آگاهی آنها نسبت به حساسیت بالای جهان اسلام درباره قدس، تلاشی تحریک‌آمیز علیه صلح، آرامش، ثبات و امنیت منطقه ای است.

وی تاکید کرد: طبق قطعنامه 478 مصوب سال 1980 شورای امنیت که به امضای ایالات متحده نیز رسیده، اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی این کشور و آمریکا فاقد اعتبار است.

وی خطاب به ترامپ گفت: ای ترامپ، چگونه می‌توانی این قطعنامه را به صورت یک طرفه لغو کنی؟ آیا دارای چنین اختیاری هستی؟

اردوغان تاکید کرد: متاسفانه در این میدان مبارزه، برخی مسلمانان، هنوز در کنار ستمگران هستند و ما از این موضوع بسیار ناراحتیم، اما ما همواره پیرو درستی، خوبی، رضای خدا و حق بوده و خواهیم بود و این مبارزه را نیز تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به تندی پاسخ داد و اردوغان را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

وی در واکنش به اظهارات اردوغان که اسرائیل را 'کودک کش و اشغالگر' خوانده بود، گفت: 'عادت ندارم از کسی توصیه‌ اخلاقی بشنوم که روستاهای کردنشین را بمباران می کند، روزنامه‌نگاران را به زندان می‌اندازد، به ایران کمک می کند تا تحریم های بین المللی را دور بزند و به تروریست ها از جمله در غزه کمک می‌کند تا بیگناهان را بکشند.'

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به این سخنان نتانیاهو گفت: 'اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص جمهوری ترکیه و رئیس جمهورمان را به شدت محکوم می‌کنیم.'

وی تاکید کرد: رژیم اسرائیل ابتدا باید جواب اشغال سرزمین آبا و اجدادی فلسطینی ها و نیز نقض سیستماتیک قطعنامه های سازمان ملل را بدهد.

وی اضافه کرد: کسانی که می خواهند قدس، قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت دولت اشغالگر معرفی کنند، تلاش بیهوده‌ای می‌کنند.

وی افزود: مقامات رژیم صهیونیستی باید به جای حمله لفظی به کشور و رئیس جمهور ترکیه، به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهند.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون مجموعا هشت قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.

اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که 'هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر این که طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.'

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

در پی این اقدام آمریکا، تظاهرات گسترده ای در سرزمین های اشغالی آغاز شد که تا کنون چهار نفر از فلسطینی ها شهید شده و صدها نفر مجروح و دستگیر شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید