دادستان استانبول خواستار حبس ابد برای 6 روزنامه نگار شد

کدخبر: ۱۹۳۶۹۶
آنکاراـ ایرناـ دادستان کل استانبول خواستار مجازات حبس ابد برای احمد آلتان، محمد آلتان، نازلی ایلیجاک و سه روزنامه نگار دیگر به اتهام نقض قانون اساسی ترکیه شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه حریت، در ارتباط با تحقیقات از ساختار رسانه ای گروه گولن، رسیدگی به اتهامات نازلی ایلیجاک، برادران آلتاک و چهار روزنامه نگار دیگر به نامهای یعقوب شیمشک، شکری طغرل اوزشنگول، فوزی یازیجی و تیبت مراد سانلیمان در شعبه 26 دادگاه استانبول برگزار شد.

به نوشته این رسانه، برادران آلتان در زندان و از طریق سیستم ویدیو کنفرانس و سایر متهمان به جز یازیجی و سانلیمان با حضور در دادگاه به دفاع از خود در برابر اتهامات پرداختند.

حریت نوشت: نازلی ایلیجاک در دفاعیات خود گروه گولن را یک سازمان تروریستی خواند و خود را مبرا از هر جرمی توصیف و خواستار تبرئه از اتهامات شد.

این رسانه افزود: این روزنامه نگاران به داشتن اطلاع قبلی از وقوع کودتای نافرجام سال 2016 ترکیه، مشارکت در ارسال پیام‌های محرمانه در خصوص وقوع این کودتا، شرکت در یک برنامه تلویزیونی در یک کانال حامی گولن پیش از وقوع کودتای شکست خورده سال گذشته و مطرح کردن این پیام که سرنگونی اردوغان نزدیک است، متهم شده‌اند.

حریت اضافه کرد: دادستان استانبول با تهیه کیفرخواستی، مجازات حبس ابد را برای ایلیجاک، یازیجی، شیمشک، اوزشنگول و برادران آلتان به اتهام نقض قانون اساسی ترکیه از دادگاه استانبول خواستار شد.

به گزارش ایرنا، نازلی ایلیجاک 70 ساله از نخستین روزنامه نگارانی بود که پس از کودتای نافرجام جولای 2016 بازداشت شد.

وی سالهای زیادی در روزنامه های حریت، صباح، ینی شفق و آکشام مشغول به مقاله نویسی و ترجمه اخبار بوده است.

احمد آلتان رمان نویس و روزنامه نگار ترک در روزنامه های حریت و ملیت فعالیت کرده است.

محمد آلتان 64 ساله روزنامه نگار، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه استانبول و نویسنده کتاب های مختلفی در خصوص سیاست های داخلی و خارجی ترکیه است که به همراه برادرش در سپتامبر 2017 دستگیر شد.

زندانی شدن بیش از 150 خبرنگار در ترکیه در ایام بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته موجب واکنش ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکیه با از دست دادن چهار رتبه، نسبت به سال پیش در رده 155 جهانی آزادی رسانه قرار گرفته و نسبت به 12 سال پیش، 56 رتبه افت داشته است.

کودتای نافرجام 15 جولای سال 2016، این بهانه را به حکومت داده که بدون مانع، به محدود سازی رسانه های منتقد ادامه دهد و با برقراری وضعیت فوق العاده پس از کودتا که برای ششمین بار تمدید شده، دهها رسانه را تعطیل و دهها خبرنگار و روزنامه نگار را زندانی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید