رهبر حزب نیک ترکیه: شرط کسب حد نصاب 10 درصدی آراء انتخابات باعث دغدغه ما نخواهد شد

کدخبر: ۱۹۳۷۰۰
آنکاراـ ایرناـ مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه گفت: ما هیچ نگرانی بابت شرط کسب حد نصاب 10 درصدی آرای انتخابات برای ورود به مجلس را نداریم چرا که طبق نظرسنجی ها، آرای ما در انتخابات نزدیک 20 درصد کل آراء خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه سوزجو، مرال آکشنر در نشست اعضای حزب نیک که به تازگی تاسیس شده است، اظهار کرد: نتایج نظر سنجی نشان می دهد 13 درصد شرکت کنندگان در انتخابات در هر شرایطی به حزب نیک رای خواهد داد.

به گزارش ایرنا، دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ماه نوامبر گذشته در نشست گروهی حزب حرکت ملی ترکیه گفت: شرط کسب 10 درصد آراء انتخابات برای ورود احزاب به مجلس در ترکیه بسیار بالاست و باید این معیار با توافق سران احزاب معین شود.

وی اضافه کرد: حد نصاب کنونی کسب 10 درصد کرسی های مجلس برای ورود احزاب به نهاد قانون گذاری ترکیه در سال 1980 به منظور جلوگیری از ورود برخی تجزیه طلبان به مجلس وضع شد.

وی تاکید کرد: ترکیه باید از طریق دموکراسی در مسیر ثبات و اقتدار بماند و به راه خود ادامه دهد اما با وضع قوانینی در مجلس که باعث حذف و یا تحت فشار قرار گرفتن برخی احزاب می شود، گام برداشتن کشور در مسیر آزادی و دموکراسی میسر نخواهد شد.

پس از کودتای 1980 نظامی در ترکیه، در قانون اساسی که به دستور نظامیان در این کشور تدوین شده، حد نصاب 10 درصدی کسب کرسی های مجلس برای ورود احزاب سیاسی به قوه مقننه ترکیه تعیین شد که این حکم قانون اساسی به رغم اصلاحات گسترده سیاسی در این کشور در دهه های اخیر، تغییری نیافته است.

با نظام فعلی ترکیه، آن دسته از احزاب سیاسی که نتوانند حداقل 10 درصد کل آرای مردم را در انتخابات کسب کنند، نخواهند توانست وارد مجلس شوند.

در حال حاضر احزاب 'عدالت و توسعه'، 'جمهوریخواه خلق'، 'حرکت ملی' و 'دمکراتیک خلق ها' در مجلس ترکیه حضور دارند.

مجلس ملی ترکیه دارای 550 نماینده است که در آن احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق، حرکت ملی و دموکراتیک خلق ها حضور دارند.

با استعفای یک نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه تعداد نمایندگان این حزب از 134 به 133 و با سلب حق نمایندگی چهار نماینده حزب دموکراتیک خلق ها، تعداد نمایندگان این حزب نیز از 59 به 55 نفر و تعداد کل نمایندگان مجلس از 550 به 545 نفر کاهش یافته است.

در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه که اواخر فروردین ماه امسال در جریان همه پرسی به تایید مردم رسید، تعداد نمایندگان مجلس ترکیه 600 نفر تعیین شده است.

با تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی ترکیه در پی همه پرسی قانون اساسی که اوایل بهار امسال به تایید مردم ترکیه رسید، راه برای حضور خانم آکشنر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2019 ترکیه باز شد.

این بانوی سیاست مدار ترکیه که 60 سال سن دارد و طی دو دهه اخیر در عرصه سیاسی ترکیه حضور داشته، در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه نیز به عنوان مخالف برگزاری این همه پرسی و جزو رهبران کمپین رای 'نه' بوده و نقش جدی و پر رنگی در این رویداد سیاسی داشت.

وی حال که نتوانسته تغییری در اراده حزب حاکم عدالت و توسعه در تغییرات قانون اساسی ایجاد کند، با برداشتن گامی مهم می خواهد رئیس جمهوری شده و به قول خود، حاکمیت را در ترکیه بر مدار عقلانیت برگرداند.

مرال آکشنر 25 اکتبر 2017 نامه تاسیس حزب جدید با نام 'حزب نیک' و با شعار 'ترکیه خوب خواهد شد' را به همراه لیست 200 نفره افراد موسس حزب به وزارت کشور ترکیه تحویل داد.

تصویب قانون حد نصاب 10 درصدی در زمان حاکمیت و اقتدار همین حزب حرکت ملی برای حذف کردها از صحنه سیاسی ترکیه صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید