بعد از خورن قهوه در بدن چه اتفاقی می افتد؟

کدخبر: ۱۹۳۷۳۱
قهوه، از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا و پرمصرف‌ترین نوشیدنی بعد از آب است. روزانه 25/2 میلیارد فنجان قهوه (500 میلیارد فنجان قهوه در سال) مصرف می‌شود.

به گزارش جام جم، از دلایل محبوبیت قهوه، طعم آن و تاثیرات خوشایندی است که بر ذهن و جسم ما می‌گذارد، اما پس از نوشیدن یک فنجان قهوه، دقیقا چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد و آیا این تاثیرات مفید، مضر یا بی‌اثر هستند؟

10 دقیقه بعد

اکنون کافئین وارد جریان خون شما شده است. این شرایط، باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود.

20 دقیقه بعد

سطح هوشیاری شما افزایش یافته و مه مغزی از بین رفته است. می‌توانید با وضوح بیشتر فکر کنید و قادر به حل بهتر مسائل هستید. افزون بر این، کافئین از اتصال مولکول آدنوزین به گیرنده‌های آدنوزین مغز جلوگیری می‌کند. آدنوزین مولکولی است که در مغز تولید می‌شود و هنگامی که سطح آن به حد مورد نیاز افزایش یافت، به گیرنده‌های آدنوزین مغز متصل و موجب ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در فرد می‌شود.

30 دقیقه بعد

بعد از 30 دقیقه، بدن شروع به تولید هورمون آدرنالین بیشتر از سطح طبیعی می‌کند. گشادشدن مردمک تحت تاثیر افزایش این هورمون باعث می‌شود، دید بهتری پیدا کنید.

40 دقیقه بعد

در این مرحله، بر اثر افزایش سروتونین یا هورمون شادی، درجه‌ای از روحیه بهتر را تجربه می‌کنید. افزایش سروتونین با افزایش کارایی نورون‌های حرکتی باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود.

4 ساعت بعد

سلول‌های بدن سریع‌تر از حد معمول انرژی آزاد می‌کنند. این شرایط باعث تحریک اسید معده می‌شود و سرعت هضم افزایش می‌یابد. در این شرایط چه درحال ورزش باشید و چه نباشید، بدن به سوزاندن چربی می‌پردازد.

6 ساعت بعد

خبرهای بد این است که شش ساعت بعد از نوشیدن فنجان قهوه، کافئینی که مصرف کرده‌اید، اثرات ادرارآور خود را آغاز می‌کند و شما باید بیشتر از حد معمول به دستشویی بروید، اما چیزی که از بدن شما دفع می‌شود فقط آب نیست بلکه بدن، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را نیز از دست می‌دهد. در موارد نادر، این شرایط اختلال در متابولیسم کلسیم را درپی دارد.

فواید قهوه را نادیده نگیریم

مصرف قهوه می‌تواند، باعث دفع مواد مغذی ضروری از بدن شود، اما این موضوع زمانی می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد که شما هر روز چند بار، عادت به مصرف قهوه، داشته باشید. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز نمی‌تواند آسیب زیادی به سلامت شما وارد کند. بعلاوه قهوه فواید زیادی نیز دارد، ازجمله این که بیشتر از میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است و می‌تواند علائم بیماری‌هایی مانند سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، بیماری‌های قلبی، فلج چندگانه، پارکینسون و دیابت نوع دو را کاهش دهد و برای سلامت مغز، کاهش استرس و تقویت روحیه مفید واقع شود. بنابراین مصرف یک فنجان قهوه، سه تا چهار بار در هفته گزینه خوبی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید