نگرانی برانکو برای تیم کی‌روش

کدخبر: ۱۹۳۸۲۹
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: می ترسم اتفاقاتی که برای تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ رخ داد، در روسیه هم برای تیم کی‌روش تکرار شود.
نگرانی برانکو برای تیم کی‌روش

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم فوتبال پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در حدود ۳۲ ماه اخیر یک قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی سوپرجام، یک نائب قهرمانی لیگ برتر و صعود به جمع ۴ تیم برتر قاره آسیا تجربه کرده است و حالا این روزها موضوع تمدید قرارداد او با سرخپوشان یک دغدغه جدی برای مسئولان و هواداران پرسپولیس به حساب می‌آید.

* نیم‌فصل لیگ برتر پشت سر گذاشته شد. آیا از عملکرد پرسپولیس در این مسابقات راضی بودید؟

طبیعتا از عملکرد پرسپولیس بسیار راضی هستم. باید از همین طریق از بازیکنان تشکر کنم که همه تلاش‌شان را انجام دادند تا این نتایج رقم بخورد. همیشه زمانی وجود دارد که شما برای مسائلی تاسف بخورید. ما ۲ امتیاز مقابل سیاه‌جامگان از دست دادیم ولی پارس جنوبی را در شهر خودش شکست دادیم، یا اینکه به دشواری سپیدرود را در رشت شکست دادیم به طوری که همه چیز متعادل شده است. در هر صورت به همه اهدافی که ترسیم کرده بودیم،‌ رسیدیم. خوشبختانه نتایج ما استمرار داشت و بازی‌های ما بهبود پیدا کرد به طوری که سوپرجام را کسب کردیم یا اینکه در دربی پیروز شدیم. البته همه می‌دانند که ما به عنوان مؤثرترین تیم لیگ، شناخته شدیم. کمترین گل خورده از آن تیم ماست و از طرفی هم به جمع ۴ تیم برتر آسیا رفتیم. فکر می‌کنم این مسائل راضی‌کننده است هر چند که مشکلات بسیار زیادی داشتیم، داریم و هنوز هم ما را رها نکرده است. در این زمینه بازیکنان ما قدرت و شخصیت خودشان را نشان دادند. آنها یک ذهنیت برنده را نشان دادند. بازیکنان من باید شخصیت بردن را نشان دهند.

* شرایط لیگ برتر به گونه‌ای است که الان می‌توان متوجه شد چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی در لیگ برتر هستند. به نظر شما کدام تیم‌ها رقیب پرسپولیس در راه قهرمانی خواهند بود؟

ما خودمان را شانس اول قهرمانی می‌دانیم. هرگز هم از این احساس مسئولیت و کار دشوار شانه خالی نکردیم. ما قهرمانی را می‌خواهیم و این موضوع را به خوبی نشان دادیم. این یک غافلگیری بزرگ برای همه خواهد بود. خیلی‌ها فکر می‌کردند استقلال شرایط بهتری داشته باشد و الان باید بگویم تیم بسیار قوی شده است. این انتظار در مورد تیم سپاهان هم وجود دارد که آنها هم تقویت کردن خود را آغاز کرده‌اند. ذوب‌آهن هم دیگری تیمی است که روی آن می‌توان حساب کرد اما ما می‌دانستیم تراکتورسازی مشکلاتی دارد. چون آنها ۲ پنجره پیاپی نقل و انتقالات را محروم بودند. البته تیم پدیده، پارس جنوبی و پیکان هم حتی تا بالای جدول هم آمدند و به نظرم این وضعیت برای فوتبال ایران خوب است. این موضوع نشاندهنده این است که وضعیت لیگ ایران چقدر فشرده و نزدیک به هم است. در لیگ ایران هر تیمی می‌تواند تیمی دیگر را شکست دهد. به طور مثال در تهران تیم سیاه‌جامگان دو امتیاز از ما گرفت. در حالی که این تیم در رده آخر لیگ قرار دارد. آنها کاملا با بدشانسی و در شرایطی غیر سزاوارانه به پارس جنوبی باختند.

* استقلال با تغییر کادر فنی تیم دیگری شده و شفر نشان داده که تیم قدرتمندی را ساخته است. نگران نزدیک شدن این تیم به پرسپولیس نیستید؟

من شک ندارم که شرایط استقلال از این که هست، بهتر خواهد شد. شفر یک مربی بسیار خوب است.او به دنبال این است تا اندیشه‌ها و برنامه‌هایش را در استقلال اجرا کند. مطمئن هستم استقلال در نیم‌فصل دوم بهتر خواهد شد.

* این روزها بحث تمدید قرارداد شما با پرسپولیس آنقدر داغ شده که گاهی شرایط و نتایج تیم شما هم تحت تاثیر بحث تمدید قراردادتان، قرار می‌گیرد. این موضوع به کجا رسید؟

اولا روشن است که باید یکسری مسائل فورا حل شود و آن هم تعهدات باشگاه نسبت به من و همکاران من است. همچنین بازیکنان هم در این وضعیت قرار دارند. قدم اول این است که ما تسویه حساب کنیم.

 * شما دوست دارید که در پرسپولیس بمانید؟

همه چیز بستگی به نحوه مذاکرات و پیشرفت آن دارد. این مسئله ارتباطی به اینکه من میل به ماندن دارم یا نه، ندارد. من یک مربی حرفه‌ای هستم که از دو طرف خرج زندگی‌ام تامین می‌شود. یکی از طرف باشگاه و یکی هم از طرف خودم. همه چیز به مذاکرات بستگی دارد. با وجود همه رضایتی که از حضور در پرسپولیس دارم و به کارم افتخار می‌کنم اما در نظر بگیرید من یک مربی حرفه‌ای هستم. دقیقا مثل بازیکنان. ما از راه فوتبال زندگی‌مان می‌چرخد.

* شما مربی صلح‌طلبی هستید و خیلی اهل تنش نیستید اما به هر حال به دلیل هم زمانی اردوهای تیم ملی و بازی‌های پرسپولیس این نگرانی وجود دارد که با کارلوس کی‌روش دچار مشکلاتی شوید.

به نظر من مشکل ایجاد نمی‌شود چون همه ما موفقیت تیم ملی را می‌خواهیم اما یک مشکلی وجود دارد. باید مشخص شود بازیکنان در چه وضعیتی به اردوی آماده‌سازی می‌رود. آیا با خستگی زیاد به اردو می‌روند که این مسئله احتمال مصدومیت بازیکنان را زیاد می‌کند که در آن شرایط ریتم سنگین مسابقات ما را دچار مشکل خواهد کرد. به هر حال به فصل زمستان هم نزدیک می‌شویم و دراین شرایط جوی که لیگ قهرمانان آسیا هم شروع می‌شود ما لیگ برتر را هم در پیش داریم و این یک خطر بالقوه خواهد بود چرا که شاید بازیکنان در فاز خستگی به صورتی مصدوم شوند که شرایط خوبی در اردوی تیم ملی نداشته باشند. نباید اجازه دهیم بدن بازیکنان خالی کند. این هم یک مشکل است. اما به هر حال مسئولان فدراسیون فوتبال احساس وظیفه کردند.

 * کارلوس کی‌روش خواستار این شده که بازیکنان ملی‌پوش حداقل یک روز بعد از بازی‌هایشان در لیگ در اختیار تیم ملی قرار بگیرند. آیا این مسئله شدنی است؟

نمی‌دانم! از این ایده خبر ندارم و کسی هم برنامه مکتوبی درباره این برنامه مربیان تیم ملی به ما نداده است. به همین دلیل تا زمانی که نامه رسمی در این باره به دست ما نیاید، علاقه‌ای ندارم در مورد آن بحث کنم. هر کدام از مربیان ایده‌های خودمان را داریم.

* موضوع اما اینجاست که همه بازی‌های لیگ برتر در یک روز انجام نمی‌شود که ملی‌پوشان با برنامه مشخص در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد و اینکه باید مشخص شود آیا خود مربیان تیم ملی در ایران هستند که بخواهند این برنامه را پیاده کنند یا نه؟!

اینها مشکلات فنی بعدی است که شما می‌بینید. درباره حضور مربیان تیم ملی در ایران که نباید از من سؤال بپرسید. این مسائل را باید مسئولان فدراسیون فوتبال بگویند.

* قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ انجام شد. شما درباره قرعه تیم ملی ایران صحبت کرده‌اید اما چقدر احتمال می‌دهید که تیم ملی کشورمان بتواند به مرحله بعد جام جهانی صعود کند؟

اگر بخواهم واقع‌بینانه بگویم اسپانیا و پرتغال شانس اول صعود از این گروه هستند اما این بدان معنا نیست که تیم ملی ایران شانسی نداشته باشد. ما در جام جهانی ۲۰۰۶ با تیم ملی پرتغال با آن نسل طلایی‌اش بازی کردیم. آن بازی بزرگترین خوش‌شانسی تیم ملی پرتغال بود. اسکولاری سرمربی پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۲ با برزیل قهرمان شده بود. اما همه به یاد دارند همین تیم پرتغال به سختی ما را شکست داد. آن هم در حالی که آنها با یک پنالتی و یک شوت از راه دور ما را شکست دادند. 

* در همان جام جهانی ۲۰۰۶ فشار زیادی به تیم ملی ایران وارد شد به طوری که می‌گفتند با پرتغال مساوی می‌کنیم و مکزیک و آنگولا را شکست می‌دهیم و حالا هم به نظر می‌رسد یک فشار مضاعف به تیم ملی می‌رسد. آیا این فشارها نگران کننده نیست؟

این مسائل یک نسخه است اما مهم این است که شما این نسخه را چطور اجرایی کنید. البته باید بپذیرید در فوتبال امکان هر چیزی وجود دارد. در فوتبال دنیا دیگر هیچ تیمی مثل گذشته آنقدر قدرتمند نیست از پیش برنده باشد. به طور مثال تیم ملی اسپانیا در جام جهانی قبلی با نتیجه ۵ بر صفر شکست خورد و حذف شد و به همین دلیل است که می‌گویم می‌توان انتظار هر چیزی را داشت. در جام جهانی ۲۰۰۶ اتفاقی رخ داد که می‌ترسم الان هم به وقوع بپیوندد. حدود ۵ بازیکن ما در آستانه جام جهانی مصدوم شدند. این بازیکنان برای جام جهانی هم آماده نشدند. به طور مثال علی کریمی، وحید هاشمیان، فریدون زندی، مهدی مهدوی‌کیا و ستار زارع برای جام جهانی ۲۰۰۶ به صورت کامل آماده نبودند چون دچار مصدومیت شده بودند.

* لیگ قهرمانان آسیا قرعه‌کشی شد و پرسپولیس رقبایش را شناخت. اما از بین نسف‌قارشی ازبکستان و الفیصلی اردن یک تیم دیگر با پرسپولیس هم‌گروه می‌شود. شما دوست داریم با کدام یک از این دو هم گروه شوید؟

برای ما فرق نمی‌کند با چه تیمی هم گروه شویم. ما گروه راحتی نداریم. الوصل در حال حاضر در صدر کشور امارات است. السد قطر قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تیم این کشور است به طوری که ژاوی با یکسری بازیکن نامدار در این تیم بازی می‌کنند. اوضاع نه تنها برای ما بلکه برای همه تیم‌ها سخت خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید