ظریف: همه کشورهای اطراف ما با یک عطسه ترامپ می‌لرزند

کدخبر: ۱۹۴۱۶۷
خبرگزاری صداوسیما: وزیر خارجه ایران گفت: همه کشورهای اطراف ما یا در چتر ناتو هستند یا قدرت هسته‌ای دارند و حیات و ممات آن به قدرت‌های بزرگ وابسته است که با یک عطسه ترامپ می‌لرزند و یا با خنده آن سرخوش می‌شوند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در همایش انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران که به همت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرکز فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ما غنی‌ترین منابع را در حوزه حقوق بشر در اسلام داریم اما تمرکز ما بیشتر در بحث اخلاق بود و غربی‌ها بر حقوق تمرکز کردند.

وی ادامه داد:­ بنابراین ما در تولید ادبیات حقوق بشر کمتر به این حوزه پرداختیم و خیلی موفق نبودیم البته این به آن معنا نیست که ما در حوزه حقوق بشر کم داریم بلکه به معنای این است که ما تمرکز دیگری داشتیم.

ظریف گفت: با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر برای ما از دو بعد داخلی و بین‌المللی مهم است و هر دوی اینها با توجه به اینکه امروز در دنیا مفهوم قدرت در حال تغییر و تحول است، مدنظر ماست و دیگر نمی‌توان قدرت را فقط در قدرت نظامی یا اقتصادی خلاصه کرد.

وی افزود: زمانی قدرت یک کشور را با قایق‌های توپدار می‌سنجیدند که بعدا عامل اقتصادی به آن اضافه شد، اما شرایط کنونی بین‌المللی ابعاد دیگری را به عنوان قدرت در بین دولت‌ها ایجاد کرده است که در واقع این ابعاد جدید قدرت کشورها را افزایش یا کاهش می‌دهند.

ظریف ادامه داد: در این حوزه حقوق بشر قدرت مبنایی کشورهاست و نقش مهمی دارد و برای جمهوری اسلامی ایران نیز از نقش دوچندانی برخوردار است.

وزیر امور خارجه افزود: یکی از علل اهمیت، این است که­ ما خود را مجری اسلام می‌دانیم و نکته دیگر در جمله حضرت امام راحل است و ما باید به عنوان کارگزاران این نظام آن را باور کنیم و آن اینکه مردم ولی نعمت‌های ما هستند که البته درک این موضوع برای قدرتمندان بسیار دشوار است، اما ما در جمهوری اسلامی ایران این باور را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کردیم و باید در مباحث علمی نیز به این باور پایبند باشیم.

وی گفت: همه کشورهای اطراف ما یا در چتر ناتو هستند یا قدرت هسته‌ای دارند و حیات و ممات آن به قدرت‌های بزرگ وابسته است که با یک عطسه ترامپ می‌لرزند و یا با خنده آن سرخوش می‌شوند و این وضع منطقه ماست.

ظریف افزود: اما 40 سال است که هیچ کس با ما همراه نبوده است و در هشت سال جنگ تحمیلی همه به طرف مقابل کمک کردند و هشت سال تحریم شدیم که کسی به ما کمک نکرد و همه قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر شد عموما به اتفاق آرا بود و به جز یکی دو مورد که رای ممتنع و منفی داشت بقیه با رای همه بود.

وی ادامه داد: اما ما چطور دوام آوردیم و چطور پیشرفت کردیم، همه به لطف خدا بود و نگاه حضرت امام زمان (عج)‌ و حضرت امام رضا (ع)‌ شامل حال ما شد.

ظریف گفت: این مردم بودند که این نظام را نگه داشتند و در بزنگاه‌های تاریخی به میدان آمدند، چه در صحنه جنگ و چه در انتخابات.

وی ادامه داد: در شرایطی که دنیا تصور می‌کرد که مردم از نظام جدا شده اند و یا با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، با این فرمایش تاریخی مقام معظم رهبری که رای مردم حق‌الناس است و صندوق‌های رای حق‌الناس است و­ دیدیم که توجه به حقوق مردم چطور آنان را به صحنه آورد و باعث اقتدار نظام شد.

ظریف گفت: بنابراین هیچ پشتیبان دیگری به غیر از مردم نداشتیم و حضور مردم باعث شد ما بتوانیم از سخت‌ترین بحران‌های تاریخی عبور کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: برای ما حقوق بشر یک ارزش راهبردی است یعنی حیات و ممات کشور ما به رعایت این حقوق وابسته است و این گونه نیست که ما بتوانیم امنیت و استقلال خود را و یا پیشرفت و توسعه خود را از خارج بگیریم بلکه ما به لطف خدا ناگزیریم برای همه اینها به مردم متکی باشیم.

وی ادامه داد: برای ما به ویژه در دوران جدید که مشروعیت و مقبولیت نظام ما عامل مردمی است حمایت و حضور مردم یک نیاز بود و این را نباید فراموش کنیم.

ظریف گفت: بنابراین وقتی درباره حقوق بشر صحبت می‌کنیم در باره یک چیز لوکس یا مفهوم غربی و تحمیلی صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم که ادامه حیات جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند به عنوان کشوری که بنایش را بر این گذاشته است که وابسته به خارج نباشد و از حقوق مستضعفان دفاع کند و در اجرای سیاست‌های مبتنی بر باورهای دینی و نیازهای ملی و راهبردی خودش ملاحظه کسی را نکند،

وی گفت:‌برای این کشور با این مشخصات رضایتمندی مردم و احساس وابستگی مردم به نظام یک نیاز حیاتی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید