دستیابی مولر به هزاران ایمیل گروه انتقال قدرت ترامپ

کدخبر: ۱۹۴۲۷۳
بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا، به طور غیرقانونی به ده‌ها هزار ایمیل گروه انتقال قدرت دونالد ترامپ دست یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گروهی که یک سال پیش برای انتقال قدرت به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تشکیل شده بود، شنبه اعلام کرد «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، به طور غیرقانونی به ده‌ها هزار ایمیل این گروه دست یافته است.

«کوری لنگوفر» وکیل گروه انتقال قدرت ترامپ، که با نام ترامپ برای آمریکا (Trump for America) شناخته می‌شود، در نامه‌ای به کمیته‌های کنگره نوشت گروه رابرت مولر به طور غیرقانونی ایمیل‌هایی را از اداره خدمات عمومی دریافت کرده است.  در این نامه -که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفت- آمده است اداره خدمات عمومی اطلاعات خصوصی Trump for America را که شامل هزاران ایمیل می‌شوند، در اختیار دفتر بازرس ویژه قرار داده است.

گروه انتقال قدرت ترامپ از ماه نوامبر که او در انتخابات پیروز شد تا برگزاری مراسم تحلیفش در ماه ژانویه، از امکانات اداره خدمات عمومی برای مدیریت کارهای اداری دولت آمریکا استفاده کرد. مطرح شدن این اتهام جدید تنش‌ها میان حامیان ترامپ و دفتر مولر را افزایش می‌دهد. مولر مامور بررسی احتمال مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا و همدستی احتمالی ترامپ یا اعضای گروهش با مسکو، است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت: «ما به همکاری کامل خود با بازرس ویژه ادامه می‌دهیم و انتظار داریم این فرآیند به زودی تمام شود».

مقامات اداره خدمات عمومی آمریکا -که یک مرکز دولتی است- به سوالات مطرح شده در این باره پاسخی نداد. دموکرات‌ها می‌گویند متحدان ترامپ در کنگره و شماری از رسانه‌ها در تلاش هستند تا تحقیقات مولر را بی اعتبار جلوه دهند.

ترامپ تحقیقات مولر را اتلاف وقت توصیف کرده است. او روز جمعه به خبرنگاران گفت: «مطمئناً هیچ همدستی صورت نگرفته است. این موضوع اثبات شده است». روسیه هم مداخله در انتخابات را رد می‌کند.

«آدام شیف» نماینده حوزه انتخابیه کالیفرنیا از حزب دموکرات و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه گفت اکثر جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تا تحقیقات مذکور را قبل از آنکه به نتیجه برسند، پایان دهند. برخی از جمهوری‌خواهان اعلام کرده اند مولر در این پرونده بی طرف نیست و باید اخراج شود.

نامه مذکور خواستار رسیدگی سریع به موضوع ایمیل‌ها شده تا در آینده اطلاعات گروه‌های انتقال قدرت روسای جمهور بعدی مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

اشخاصی مانند «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، که به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی محکوم شد عضو گروه انتقال قدرت ترامپ بودند و تحقیقات مولر اشتباهات آنها را برملا کرد.

لنگوفر که وکیل گروه انتقال قدرت ترامپ است اعلام کرد 12 و 13 دسامبر از اقدام اداره خدمات عمومی برای انتقال ایمیل‌ها به تیم مولر خبردار شده است. گفته می‌شود اف‌بی‌آی در 23 اوت خواستار دریافت کپی ایمیل‌ها، لپ تاپ ها، موبایل ها و اطلاعات دیگری که به 9 عضو گروه انتقال قدرت ترامپ مربوط می‌شوند، شده است. اف‌بی‌آی در 30 اوت خواستار دریافت اطلاعات 4 عضو ارشد گروه انتقال قدرت ترامپ شده است.

لنگوفر گفت با اینکه گروه‌های انتقال قدرت در عملیات‌های اجرایی نقش دارند، آن‌ها سازمان‌های خصوصی هستند و سوابق آنها نیز خصوصی است. در نتیجه شامل قوانین مربوط به سوابق ریاست‌جمهوری نمی‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید