تحلیلگر سیاسی: آمریکا برای زیر سوال بردن برجام از هر فرصتی استفاده می‌کند

کدخبر: ۱۹۴۴۵۲
یک تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک با اشاره به لابی‌گری‌های تل‌آویو در آمریکا گفت واشنگتن همواره برای زیر سوال بردن برجام، به بهانه‌های واهی ایران را متهم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ایران در 14 دسامبر ادعاهای آمریکا درباره ایرانی بودن موشکی که ماه گذشته از یمن به عربستان شلیک شد را محکوم کرد. ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد مدارکی که ارائه شده جعلی است و اتهاماتی که آمریکا به تهران وارد می‌کند غیرمسئولانه، تحریک‌کننده و تخریب‌کننده است. رادیو اسپوتنیک در این باره با «لارنس دیویدسون» تحلیلگر سیاسی و کارشناس روابط خارجه آمریکا با خاورمیانه، مصاحبه کرده است. این مصاحبه در ادامه به تفصیل آمده است:

دیویدسون در این خصوص گفت: «دولت کنونی و کنگره آمریکا در تلاش هستند تا اعتبار ایران را زیر سوال ببرند. به عقیده من، آنها برای زیر سوال بردن توافق هسته‌ای ایران از هر فرصتی استفاده می‌کنند. هر مسئله‌ای که پیش می‌آید چه حقیقت داشته باشد و چه دروغ باشد برای آن‌ها دستاویزی است تا اعتبار ایران را تخریب کنند».

اسپوتنیک: چرا دولت کنونی آمریکا چنین دیدگاه منفی نسبت به ایران دارد؟

دیویدسون: به نظر من کلید این مسئله را می‌توان در نفوذ «اسرائیل» و لابی‌گری صهیونیست‌ها پیدا کرد. صهیونیست‌های یهودی و مسیحی نفوذ زیادی در کنگره و احزاب آمریکا دارند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دور دوم ریاست خود بر این کشور نیازی به حمایت این گروه‌ها نداشت، چون دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری‌اش پایان یافته بود و به امور ملی رسیدگی می‌کرد؛ اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا قصد دارد برای دور دوم نیز در انتخابات شرکت کند به همین دلیل برای تامین منافع سیاسی خود نیازمند حمایت گروه‌های صهیونیست است. پس موضوع آنقدرها هم پیچیده نسیت. گروه‌های لابی‌گر، کنگره و احزاب آمریکا را خریده‌اند. صهیونیست‌ها پول زیادی می‌پردازند و در سیاست‌های مربوط به ایران نقش زیادی دارند.

اسپوتنیک:اتهاماتی که واشنگتن به مقامات ایرانی وارد می‌کند تا چه حد تحریک کننده هستند؟

دیویدسون: این ادعاها برای ایران تحریک کننده است. اما اینها فقط تبلیغات هستند. منظورم این است که کسی به جنگ با ایران نمی‌رود. کسانی هستند که می خواهند این اتفاق رخ دهد؛ اما به نظرم وقوع جنگ محتمل نیست. آنچه گفته می‌شود فقط روابط را تیره می‌کند و تاثیر مثبتی نخواهد داشت. می توان از جنبه دیگری هم به این موضوع نگاه کرد: فرض کنیم این موشک از ایران آمده باشد. چه فرقی دارد؟ به یک کشور (یمن) تجاوز شده است و این کشور حق دارد از هر جایی که می تواند برای دفاع از خودش و مقاومت در مقابل استکبار سلاح تهیه کند. رسانه های آمریکا هرگز این زوایا را پوشش نمی دهند.

اسپوتنیک: آیا آمریکا می‌تواند با اتهام زدن به ایران توجه جوامع بین المللی به تصمیم ترامپ درباره قدس را منحرف کند؟

دیویدسون: مطمئناً یکی از اهداف آمریکا همین است. اما آنها مدت زیادی است که در همه جا و به هر بهانه‌ای ایران را متهم کرده‌اند. پس آنها از این موضوع استفاده خواهند کرد، اما به نظر نمی‎رسد اتهام واردشده ربطی به قدس داشته باشد. این کار برای آمریکا به یک عادت تبدیل شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید