رای‌الیوم: نام اتحادیه عرب دیگر تهوع‎‌آور است

کدخبر: ۱۹۴۴۷۸
روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای تند، به شدت از مواضع منفعلانه کشورهای عربی در قبال اقدام آمریکا علیه قدس شریف انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله جدید خود با اشاره به موضع کشور‌های عربی در قبال تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی نوشت: شمار کمیته‌های اتحادیه عرب چه زیاد است، اما وقتی سخن از عمل به میان می‌آید، این کمیته‌ها چه اندک‌ هستند؛ بویژه زمانی که مسئله به انتفاضه این روز‌های قدس برمی گردد؛ انتفاضه‌ای که در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یهودی‌سازی قدس و اعلام این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل شعله ور شده است.

محمود عفیفی، سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب، روز گذشته پس از تماس‌هایی فشرده با اردن به عنوان رئیس (دوره‌ای) اتحادیه عرب، از تشکیل هیئتی کوچک متشکل از وزرای خارجه چند کشور عربی با هدف اتخاذ اقداماتی در سطح دیپلماتیک و رسانه‌ای برای مقابله با تبعات و آثار منفی تصمیم رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی خبر داد.

رای الیوم در ادامه نوشت: با تأملی کوتاه درباره این هیئت که متشکل از وزرای خارجه اردن، فلسطین، مصر، عربستان سعودی، مراکش و امارات به اضافه دبیرکل اتحادیه عرب است، در می‌یابیم که اغلب کشور‌های عضو این هیئت با ترامپ همدست هستند به طوری که واکنش این کشور‌ها به تصمیم ترامپ، شرم‌آور است و با (رژیم) اشغالگر روابط رسمی دارند و حتی یک سفیر آمریکایی یا اسرائیلی را اخراج نکردند همچنین هیچ یک از آن‌ها، سفیر آمریکا در پایتخت‌های خود را در اعتراض به این تصمیم ترامپ احضار نکردند.

اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب، که در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، تصمیمی برای تشکیل اجلاس سران اتحادیه عرب به میزبانی امان پایتخت اردن در واکنش به این سیلی تحقیرآمیز آمریکا اتخاذ کرد و عربستان سعودی با ارسال پیامی فوری برای پادشاه اردن، از وی خواست زمینه برگزاری این نشست را فراهم کند، اما مشخص شد که هدف از این درخواست، تشویق پادشاه اردن به حضور نیافتن در نشست سران اسلامی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواستار برگزاری آن در استانبول شده بود تا بدین ترتیب، از میزان اهمیت و سطح مشارکت در آن کاسته شود.

در ادامه این مقاله آمده است: نشست فوق‌العاده سران عرب، خود بخود محو شد و جای خود را به کمیته‌ای متشکل از وزرای خارجه که اوایل هفته آینده در اردن گردهم می‌آیند، داد. این اقدام در سطح حتی یک قطره خون شهدایی نیست که جان خود را در دفاع از کرامت و شرافت از بین رفته عربی و اسلامی در قدس اشغالی از دست می‌دهند.

رای الیوم نوشت: نام اتحادیه عرب دیگر تهوع‎‌آور است برای اینکه نماینده رژیم‌های عربی است که اغلب آن‌ها حاضرند قدس را بفروشند یا آن را به اسرائیل واگذار کنند و از حمایتش دست بردارند. سران این رژیم‌های عربی، جرات گفتن یک «نه» ساده را به دونالد ترامپ ولی‌نعمت‌شان ندارند و هر کسی می‌گوید اینطور نیست، در صدد است خورشید را در روز روشن انکار کند؛ چرا که مهمترین موفقیت‌های این اتحادیه در طول ده سال گذشته، نابودی لیبی، سوریه، یمن و قبل از آن عراق و همچنین قانونی کردن عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است.

در پایان این سرمقاله آمده است: برخورد با توهین‌های آمریکا، از طریق تشکیل کمیته‌ها امکان‌پذیر نیست بلکه این برخورد با اقدامات عملی و جان نثاری و فدارکاری میسر است و تنها طرفی که در این عرصه فعال است کسانی هستند که با خون خود با این اقدامات توهین‌آمیز در قدس اشغالی مقابله می‌کنند، اما بقیه باید از شرم و خجالت آب شوند البته اگر چیزی از شرم و خجالت بدانند. این‌ها شایستگی به یدک کشیدن اسم اسلام و هویت عربی را ندارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید