کره شمالی برنده بزرگ سال ۲۰۱۷؛لفاظی ترامپ و بی اعتنایی پیونگ یانگ

کدخبر: ۱۹۴۴۸۱
کره شمالی در سال ۲۰۱۷ به جهان آموخت که لفاظی های امریکا باعث توقف برنامه هسته ای آن نخواهد شد و ترامپ نیز به جهان آموخت که کره شمالی به هیچ وجه از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم پروفسور «رابرت کلی» استاد روابط بین الملل دانشگاه پوسان در مورد دستاوردهای کره شمالی در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است. ترجمه مقاله پیش روی شماست.

سال ۲۰۱۷ به راستی یک سال فوق العاده برای پیونگ یانگ بود. کره شمالی توانست سرانجام به دولتی تبدیل شود که سران آن در طی دهه های گذشته رویای آن را داشتند: ایجاد بازدارندگی مستقیم با آمریکا. علی رغم ماهیت لفاظی و تهدیدات جنگی از سوی ترامپ،  کره شمالی با جدیت برنامه هسته ای خود را به پیش برد و اولین دولت سرکشی شد که به موشک های بالستیک قاره پیما هسته ای کاربردی دست یافت. در حال حاضر مذاکره غرب و آمریکا با کره شمالی بسیار سخت شده است.

بر اساس گزارش ها، منابع اختصاص یافته به برنامه هسته ای کره شمالی بیش از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی بوده و برای کشور فقیر کره شمالی این مقدار منابع بسیار زیاد است. برنامه هسته ای تاکنون هیچ درآمد اقتصادی برای پیونگ یانگ در بر نداشته اما باید گفت که مزیت آن این است که مذاکرات غرب با آن اجتناب ناپذیر شده و پیونگ یانگ به راحتی امتیاز نمی دهد.

کره شمالی توانسته است بدون نظارت بین المللی، عدم مشارکت پیونگ یانگ در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای و آژانس بین المللی انرژِی هسته ای  به تسلیحات هسته ای دست یابد . این موضوع برای غرب و بالاخص امریکا بسیار وحشتناک بوده و آنها را جهت مذاکره با کره شمالی تحت فشار قرار خواهد داد.

تعدادی از دستاردهای کره شمالی در سال ۲۰۱۷ در این متن آمده است:

*پیونگ یانگ تنها دولت سرکشی بود که توانست به تسلیحات هسته ای دست یابد

شاید مهمترین درسی که جهان از پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۷ آموخت این باشد که کره شمالی با جدیت و بدون توجه به آنچه بقیه جهان می گویند به تسلیحات هسته ای دست یافته و برنامه هسته ای آن در حال پیشرفت است.

پیونگ یانگ به خوبی ثابت کرده است که می تواند از پس هزینه های سنگین آن علی رغم تحریم های اقتصادی و انزوای بین المللی برآید. این واقعیت می تواند به عنوان یک هشدار محسوب شود زیرا هر کشوری که دارای منابع کافی بوده می تواند بدون توجه به بقیه جهان به فناوری هسته ای دست یافته و راه کره شمالی را در پیش گیرد.

*لفاظی ها و تهدیدات آمریکا نتوانست مانع فعالیت هسته ای پیونگ یانگ  شود

لفاظی های ترامپ علیه کره شمالی در تاریخ ثبت شد. تاکنون هیچ رئیس جمهوری در ایالات متحده آمریکا به اندازه ترامپ علیه پیونگ یانگ سخن نگفته و از ابزار تهدید استفاده نکرده است. شاید قصد ترامپ ترساندن کره شمالی است، با این حال پیونگ یانگ به خوبی ثابت کرده است که تهدیدات و لفاظی های آمریکا دیگر کارساز نیست.

*ایمنی یک موضوع بسیار مهم است

در همان حال که پیونگ یانگ بدون نظارت آژانس بین المللی انرژِی هسته ای و خارج از چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای فعالیت می کند، سوالات پیرامون ایمنی تاسیسات و آزمایشات هسته ای آن افزایش می یابد.

جهان اطلاعات کمی در مورد وضعیت رآکتورها و تاسیسات هسته ای و نحوه نگهداری آنها در کره شمالی دارد. در گذشته نزدیک یک تونل در آزمایشگاه هسته ای کره شمالی فروریخت اما رهبران پیونگ یانگ سکوت کرده و این مسئله جهانی نشد.

رهبران کره شمالی در این مورد سکوت کردند زیرا می خواهند در طی مذاکرات مجبور به دادن امتیاز به غرب نشوند. برنامه هسته ای کره شمالی در حال حاضر به خوبی به پیش می رود اما به نظر می رسد بحث ایمنی آن در سالهای پیش رو مسئله ساز شود.

* فعالیت رسانه های اجتماعی به نفع پیونگ یانگ بود

رسانه های بین المللی مهم از جمله سی ان ان، فاکس نیوز، نشنال اینترست، آتلانتیک و .... در سال ۲۰۱۷ همواره اخبار مربوط به کره شمالی را دنبال می کردند. متخصصان و دانشمندان سیاسی و هسته ای در این رسانه ها به ارائه نظر و دیدگاه خود پرداختند.

سرکشی پیونگ یانگ و بیهوده بودن لفاظی های ترامپ توسط این رسانه ها مدام برجسته شده و به جهانیان این پیام صادر می شد که تهدیدات و لفاظی های رهبران آمریکا دیگر کارساز نیست و کره شمالی یک قدرت هسته ای واقعی است.

به نظر می رسد کره شمالی در سال بعد نیز به همین روند ادامه دهد. پیونگ یانگ از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید و تهدیدات علیه آن ادامه خواهد داشت. در همان حال که برنامه هسته ای کره شمالی ادامه پیدا می کند اضطراب و نگرانی بقیه جهان از ایمنی برنامه و تاسیسات هسته ای آن افزایش می یابد.

این موضوع آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را به آغاز مذاکرات با آن تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور می کند امتیازات مختلفی به پیونگ یانگ واگذار کنند. آنچه ترامپ در سال ۲۰۱۷ به جهانیان آموخت این بود که کره شمالی به هیچ وجه از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید و همچنان آنرا دنبال می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید