نیروهای آمریکا در سوریه باقی می مانند

کدخبر: ۱۹۸۳۲۶
باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده «هوور» به تشریح راهبرد کشورش در قبال سوریه پرداخت.
نیروهای آمریکا در سوریه باقی می مانند

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در موسسه هوور در دانشگاه استنفورد آمریکا حضور یافت و در آنجا به تشریح عمده ترین  راهبرد کشورش در زمینه سوریه پرداخت.

وی در این باره گفت: من به تازگی از اجلاسی در ونکوور آمدم که در سطح وزراتی بین کشور‌ها برگزار شد. در این اجلاس درباره اعمال فشار حداکثری علیه کره شمالی بحث و گفتگو شد. آمریکا و هم پیمانان این کشور متحد هستند و به این پویش ادامه می‌دهند تا اینکه کره شمالی گام‌های جدی برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد. ما کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه، درباره سیاست آمریکا در سوریه گفت: برای دفاع ملی ما بسیارمهم است که حضور نظامی و دیپلماتیک در سوریه داشته باشیم و به حضور نظامی خود در سوریه تا نابودی کامل داعش ادامه می‌دهیم.

تیلرسون با تکرار ادعا‌های بی اساس  بر مواضع خصمانه دولت امریکا تاکید کرد و همچنان  حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را «فاسد» خواند و گفت که حکومت او نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی مدعی شد که بشار اسد تظاهرات‌های مردم را با گلوله و زندان پاسخ داده و باعث ایجاد یک «فاجعه بشری» در کشورش شده است.

وی مدعی شد که اهمال دولت قبلی آمریکا، باعث جسور شدن حکومت سوریه شده است. او گفت که دولت آمریکا در برابر حملات شیمیایی بیکار نخواهد نشست.

تیلرسون، بشار اسد را به حمایت از القاعده متهم کرد و گفت که داعش از این گروه سر برآورده است.

وی در بخش دیگری از گزافه گویی های خود گفت: «اسد، حتی با کمک‌های سوریه و ایران، به جای مبارزه با داعش، بر مقابله با معارضان سوریه متمرکز شد.»

او گفت: «ایران به عنوان بخشی از راهبرد خود برای ایجاد یک هلال شمالی، که از ایران به سمت لبنان و دریای مدیترانه امتداد می‌یابد، حضورش در سوریه را با مستقر کردن نیرو‌های سپاه پاسداران به طرز محسوسی افزایش داده است.»

وی اضافه کرد: «ایران، از طریق حضور در سوریه، خودش را در موقعیتی را قرار داده تا بتواند حمله به منافع آمریکا، متحدان ما و کارکنانمان را ادامه دهد.»

تیلرسون در ادامه تصریح کرد که نیرو‌های آمریکا به منظور محافظت از منافع این کشور در سوریه باقی می‌مانند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد شکست کامل داعش و القاعده در سوریه، حل و فصل سیاسی درگیری مردم سوریه و بشار اسد، از بین بردن نفوذ ایران در سوریه، ایجاد شرایط مطلوب برای بازگشت آوارگان سوری و پاکسازی سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی را پنج هدف حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه برشمرد.

وی گفت: «خروج از سوریه به ایران فرصت خواهد داد موقعیتش در سوریه را مستحکم کند. چنانکه از بیانیه‌های علنی و جنگ‌های نیابتی ایران برمی‌آید، ایران به دنبال سلطه بر خاورمیانه و نابودی متحد ما اسرائیل است.» 

تیلرسون اضافه کرد: «سوریه به عنوان کشوری بی‌ثبات‌شده که با اسرائیل همجوار است فرصتی فراهم می‌آورد که ایران کاملاً مشتاق است از آن استفاده کند.»

وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست حکومت بشار اسد را به ایفای نقش سازنده در گفت‌وگوهای ژنو دعوت کند.

او گفت هدف آمریکا در سوریه، انتقال سیاسی در این کشور است که «خروج دائمی بشار اسد و خانواده او از قدرت» منجر شود. تیلرسون گفت این هدف زمان‌بر خواهد بود. 

 رکس تیلرسون افزود نگرانی‌های ترکیه را در خصوص سوریه می‌شنود و جدی می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید