فیلم جلسه انتخاب رهبری چگونه در اینترنت منتشر شد؟

کدخبر: ۱۹۸۴۸۲
روزنامه آرمان: برخی موضوعات هستند که در مورد آنها در زمان رخ دادنش نمی‌توان قاطعانه سخن گفت چرا که از یک سو تمام ابعاد موضوع مشخص نیست و از سوی دیگر باید مسئولیت بررسی آن موضوع را به نهادهای مسئول سپرد چرا که هر گمانه‌زنی ناآگاهانه کج اندیشی است.
فیلم جلسه انتخاب رهبری چگونه در اینترنت منتشر شد؟

در طی هفته‌های اخیر دو موضوع سبب چالش‌های زیادی در کشور شد که یکی اعتراضات خیابانی و دیگر انتشار فیلم کوتاهی از جلسه مجلس خبرگان سال 68 در 16 مرداد بود.

چندی پیش بود که فیلمی از جلسه انتخاب رهبری در شبکه‌های مجازی منتشر شد؛ فیلمی که برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی درباره آن به اظهارنظر پرداختند. جوان نوشت: «بدون تردید دسترسی به این ویدئو که از اسناد حاکمیتی است از عهده هر بی‌سروپایی بر‌نمی‌آید و گویی اتاق شیشه‌ای‌ مدنظر روحانی در چنین مواردی مصداق می‌یابد» و جالب آنکه تسنیم که دارای خط فکری نزدیک به جوان است ادعایی خلاف این روزنامه دارد و می‌نویسد: «هرچند ممکن است برخی افراد مغرض سخنان داخل این فیلم را کشفی تازه بدانند که برای اولین بار اسرار نظام را فاش کرده است، اما رهبر معظم انقلاب سابقا خودشان به این موضوع صحه گذاشته مطالبی گفتند که موید سخنانشان در جلسه تاریخی خبرگان است.»

بنابراین تسنیم موضوع فیلم را جدید نمی‌داند. باید در نظر داشت اصلاح‌طلبان یا جناح چپ آن دوران که مورد وثوق امام خمینی بودند از پرداختن به این موضوع خودداری کردند چرا که ‌شأن این بخش از تاریخ کشور به‌اندازه‌ای نیست که به ابزار سیاسی تبدیل شود که با توجه به همین موضوع مجلس خبرگان توضیح کاملی درباره فیلم منتشر کرد.

روز پنجشنبه اما حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی گفت: ‌«فایلی که اخیرا از انتخاب مقام معظم رهبری در اینترنت پخش شده کامل نیست و تنها بخش اول آن پخش شده و قسمت دوم آن پخش نشده که آقا در آن زمان تواضع کرده و گفته‌اند مرا انتخاب نکنید. این برای بزرگان ما افتخار است که به‌دنبال جاه و مقام نیستند. برای ما سوال است که این فایل مخفی چگونه منتشر شده و در بی‌بی‌سی نشان داده شده است.»

رأی‌گیری قانونی

سخنگوی شورای نگهبان دیروز در مورد جلسه خبرگان سال 68 گفت: سوابق مربوط به جلسه خبرگان سال ۶۸ برای انتخاب رهبری، ثبت شده و تصاویر آن موجود و به‌طور کامل قابل انتشار است. عباسعلی کدخدایی با اشاره به انتشار ویدئویی پیرامون جلسه خبرگان پیرامون انتخاب رهبری اظهار کرد: دشمن همواره هجمه‌هایی را وارد کرده و مسائلی را از سر کینه‌توزی و با جعل واقعیت‌ها در رسانه‌هایش به‌صورت کذب و برای ایجاد جنگ روانی مطرح می‌کند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همه سوابق موجود است و بسیاری از افراد خبرگان سال ۶۸ حاضر هستند.

کدخدایی افزود: در آن جلسه رأی‌گیری‌ها به شکل قانونی انجام شده و تمامی سوابق به‌صورت ثبت و تصویر موجود و به‌طور کامل قابل انتشار می‌باشد. سخنگوی شورای نگهبان که با باشگاه خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: دشمن در جبهه‌های دیگر از اسلام، نظام جمهوری اسلامی و مردم ضربه خورده است و طبیعی است چنین عکس‌العمل‌هایی را نشان دهد، اما مردم به آنان بی‌توجه هستند. کدخدایی در پایان خاطر نشان کرد: مسائل کذب دشمن به خوبی روشن شد و همه متوجه شدند که این‌گونه فضاسازی‌ها جز جعل چیز دیگری نیست.

روایت خاتمی

خاتمی البته در همایش روحانیت و حوزه انقلابی در جمع روحانیون استان اصفهان اشاره‌ای هم به اعتراضات اخیر در کشور داشت و چنین به ریشه‌یابی آنها از نگاه خودش پرداخت: «در اغتشاشات شعار جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم هم شعار این مردم نبوده است. اینها تعداد خیلی اندکی بوده‌اند. اگر می‌خواهید مردم را ببینید در ۹ دی و ۱۳ دی ببینید. در این اغتشاشات خط داده بودند که مراکز حوزه علمیه باید مورد حمله قرار داده شود که بدترین آن حمله به حوزه علمیه تاکستان بود که اتفاقی شبیه مدرسه فیضیه قم در زمان شاه بوده است. طرح این نقشه از مدت‌ها قبل در سرویس‌های جاسوسی غربی بود و هزینه‌هایش را به تعبیر رهبری یکی از کشورهای منطقه تامین کرده است که منظور ایشان عربستان بود.» وی ادامه داد: «مجری هم منافقین و سلطنت‌طلبان بودند. قصد آنها این بود که سلاح را کم‌کم وارد ایران کنند و ماه بهمن را به جنگ بکشانند. تعجب می‌کنم از برخی از نمایندگان مجلس که به جای اینکه در پی محکومیت اغتشاشگران باشند در پی آزادسازی این اغتشاشگران از زندان هستند.

ابزار این اغتشاشات فضای مجازی بود، نمی‌گوییم فضای مجازی نباشد بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید کنترل شده و صحیح باشد تا به ارکان نظام آسیب وارد نشود مانند آنچه در چین و روسیه اجرایی شده است.» امام جمعه موقت تهران گفت: «اعتراضات بحق مردم را به تعبیر رهبری باید از اغتشاش یک عده جدا دانست. دشمن در پی نا امید کردن مردم است. همه باید این را بدانند که انقلاب اسلامی ماندنی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید