اندونزی از عملکرد ضعیف 'آ.سه.آن' در مسائل حقوق بشری انتقاد کرد

کدخبر: ۱۹۸۵۴۹
رئیس هیئت دیپلماسی اندونزی در اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) از عملکرد ضعیف این اتحادیه در خصوص موضوعات حقوق بشری مانند بحران روهینگیایی ها در میانمار و جنگ مراوی در فیلیپین انتقاد کرد.

 

به گزارش شنبه ایرنا از تارنمای «جاکارتا پست»، «خوزه تاورس» اظهار کرد : از آن‌جا که «آ.سه.آن» در نوامبر 2012 (آبان 91)، اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفته است، این اتحادیه وظیفه دارد، سریع تر و فعالانه تر با مسائل و چالشهای مرتبط با این حقوق در منطقه مقابله کند.

دیپلمات اندونزیایی در سمینار «چشم انداز 2018 آ.سه.آن» در جنوب جاکارتا گفت :اندونزی به تنهایی رهبری «آ.سه.آن» را در اختیار ندارد و تمامی کشورها باید به صورت جمعی آن را هدایت کنند.

«خوزه» همچنین تأکید کرد: دبیرخانه‌های «آ.سه.آن» به شکل قابل توجهی، دیوانسالار شدند که این مسئله راه را برای پیشرفت «آ.سه.آن» در حل مسائل ایجاد شده به ویژه در موارد حقوق بشری، سخت کرده است.

وی گفت : این وضعیت باعث تأخیر واکنش اتحادیه «آ.سه.آن» در موارد حقوق بشری از جمله بحران ایالت «راخین» در میانمار و بحران مراوی در فیلیپین شده است زیرا دبیرخانه های اسه آن در 10 کشور عضو نتوانستند به سرعت تدابیر لازم دیپلماتیک را برای توقف نقض حقوق بشر به کار گیرند.

مالزی، اندونزی، لائوس، میانمار، کامبوج ، سنگاپور، برونئی، فیلیپین ، تایلند و ویتنام 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر 600 میلیون نفر جمعیت است.

به گفته این مقام اندونزیایی ، در مورد راخین و مراوی اندونزی اولین گام ها را برای حل چالش های موجود برداشت.

«خوزه» همچنین ادامه داد: «بسیاری می‌گویند اندونزی باید هدایت را در دست بگیرد اما لزومی ندارد چنین باشد. اگر کشور دیگری نظر بهتری برای ارائه داشت، باید از آن حمایت کنیم».

«رنتو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی اولین وزیر خارجه‌ از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا بود که سال گذشته (2017) وارد میانمار شد و با مقامات میانماری برای حل بحران ایالت «راخین» گفت وگو کرد.

مقام اندونزیایی در ادامه سخنان خود گفت: مذاکرات وزیر امور خارجه اندونزی با مقامات میانماری باعث شد تا «آ.سه.آن» کمک‌های بشر دوستانه به قربانیان خشونت‌ها و آوارگان برساند.

به گفته وی اندونزی در سال 2017 اندونزی پیگیر تشکیل جلسه مقابله با تروریسم با شرکت اندونزی، مالزی و فیلیپین شد تا راه‌های مقابله با تروریسم در شهر مراوی بررسی شود.

«خوزه تاوارس» همچنین از برونئی خواست تا در سال جدید دبیرخانه‌اش را برای رسیدن به اهداف «آ.سه.آن» فعال تر کند.

مقام اندونزیایی با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه «آ.سه.آن» به ریاست سنگاپور، گفت که آن‌ها تمرکز خود را برای توسعه اقتصاد و صنعت تکنولوژی گذاشتند که برای تحکیم روابط کشورهای منطقه می تواند سودمندباشد، با این همه اندونزی دست از پیگیری مسائل حقوق بشری نخواهد کشید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید