بهترین زمان برای مسواک زدن، صبح یا شب؟

کدخبر: ۱۹۸۶۰۱
حتما لازم نیست شما دندان های خود را درست قبل از خواب مسواک بزنید. مهم ترین چیز این است که شما دندان های خود را دو بار در شبانه روز مسواک کنید.

 

به گزارش بهداشت نیوز، بیشتر ما عادت داریم شب ها هنگامی که می خواهیم بخوابیم و به اصطلاح در دقیقه نود مسواک بزنیم.

در چنین حالتی اگر دیر بخوابیم و سرگرم کارهایمان باشیم، دندان هایمان بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی قرار می گیرند.

متخصصان می گویند مهم نیست شما دندان های خود را دقیقا چه موقع مسواک می زنید، مهم این است که بدون باکتری در دهانتان وارد رختخواب شوید. فقط دو بار در روز مسواک بزنید و برای بیرون کشیدن باکتری ها از بین دندان هایتان نخ بکشید و سعی کنید در طی روز، غذاهای آماده کمتری میل کنید.

البته اگر سعی کنید یک بار از مسواک زدنتان قبل از خواب شب باشد، بهتر است، خصوصا اگر شب ها زود می خوابید، زیرا در طی خواب ترشح بزاق دهان کم می شود و خشکی دهان محیط بهتری را برای فعالیت باکتری های مولد پوسیدگی دندان فراهم می آورد.

یک غشا از پلاک دندانی به طور مداوم به لطف باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند روی دندان ها ایجاد می شود که حدود ۲۴ ساعت طول می کشد تا به بلوغ برسد. دلیل احساس بدی که در دهان خود صبح روز بعد از مسواک نزدن دارید، همین است.

درست بعد از خوردن شام مسواک نزنید

مسواک زدن در زمان بین شام و قبل از خواب از لحاظ فنی حتی از اینکه دندان های خود را درست قبل از خواب مسواک کنید بهتر است. دلیلش این است که فلوراید خمیر دندان زمان بیشتری برای تقویت دندان های شما و ساختن مانعی برای اسیدی شدن دهان شما قبل از به خواب رفتن دارد.

ولی بلافاصله بعد از خوردن شام، مسواک نزنید، زیرا شام زمان قرار گرفتن در معرض اوج اسید است، که لایه بیرونی مینای دندان شما را نرم می کند. بلافاصله بعد از شام مسواک زدن، مینای دندان نرم شده را از بین می برد و باعث سایش دندان می شود. پس حداقل ۳۰ دقیقه بعد از صرف شام برای مسواک زدن صبر کنید و از خوردن خوراکی بعد از مسواک زدن جلوگیری کنید، چرا که باکتری ها از هر کربوهیدراتی تغذیه می کنند.

فقدان بزاق دهان (ضد باکتری دهان) در شب به معنی این است که ما فوق العاده نسبت به عوامل خرابی دندان و بیماری های لثه آسیب پذیریم. البته اگر گاهی مسواک زدن را فراموش کردید، نگران نباشید. پلاک دندان به زمان طولانی برای آهکی شدن نیاز دارد و مسواک زدن کافی می تواند پلاک های تشکیل شده در طول روز را حذف کند. فقط آهسته (حداقل ۴ دقیقه) و صحیح مسواک بزنید.

به عقیده کارشناسان، بدترین نوع نوشیدنی برای ساعات پایانی شب، نوشابه های گازدار و قهوه کافئین دار است که خطر پوسیدگی دندان و بوی نامطبوع دهان را چندین برابر می کند

خوردن کربوهیدرات به طور مداوم در طول روز نیز افراد را بیشتر مستعد ابتلا به خرابی دندان می کند. هر زمانی که شما هر نوع کربوهیدراتی را می جوید یا قورت می دهید، باکتری ها از خواب بیدارشده و شروع به تولید اسید می کنند. در یک وعده غذایی معمولی، برای محافظت از دندان ها و کمک به هضم، سطح بزاق بالاتراست. اما اگر شما در طول روز یکسره بخورید، منجر به تولید اسید بیشتری بر روی دندان شما می شود.

خوردن چه غذاهایی در شب برای دندان ها مضر است؟

مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن مواد غذایی ترش و اسیدی و یا کافئین دار ممکن است مینای دندان را از بین ببرد.

به تاخیر انداختن مسواک زدن می تواند باعث رشد پلاک های مولد پوسیدگی در دهان شود. همچنین افرادی که شب ها دیر می خوابند معمولا عادت دارند پس از صرف شام، باز هم میوه، قهوه، شیرینی و انواع تنقلات را بخورند که در اثر این کار، دندان های آنها آسیب می بیند.

کارشناسان توصیه می کنند برای حفظ سلامت دندان و نیز برای جلوگیری از بروز چاقی در اثر دیر خوابیدن، سعی کنید شب ها پس از مسواک زدن دیگر ماده غذایی مصرف نکنید و یا اگر هر نوع خوراکی خوردید، در کنار آن آب بنوشید.

خوردن مواد غذایی ترش و یا چسبناک مانند سوهان ممکن است آسیب جدی به دندان ها وارد کند. همچنین نوشیدنی های شیرین و گازدار می توانند محیط دهان را اسیدی و مستعد رشد انواع باکتری های مضر دهان و دندان کنند.

از این گذشته، خوردن شب هنگام میوه های شیرین مثل موز، انگور و هندوانه می تواند علاوه بر آسیب به دندان، باعث اضافه وزن شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید