لبه تیز راهبرد نظامی آمریکا به سمت ایران

کدخبر: ۱۹۸۶۵۶
روزنامه شرق:در سند راهبرد دفاعی جدید آمریکا اگرچه نقطه تمرکز روسیه و چین است، اما به خاورمیانه و ایران نیز پرداخته شده است. در خلاصه ۱۱ صفحه‌‌ای سند «راهبرد دفاع ملی» آمریکا شش ‌بار به نام ایران اشاره شده است. پنتاگون روز جمعه یک نسخه غیرمحرمانه و ۱۱ صفحه‌ای از این سند را منتشر کرد و افزود «تغییر بنیانی» اولویت‌ها و تمرکز نظامی آمریکا را به‌خوبی تشریح می‌کند.
لبه تیز راهبرد نظامی آمریکا به سمت ایران

در سند جدید پنتاگون گفته می‌شود متحدان و هم‌پیمانان آمریکا نقش حیاتی دارند و علاوه بر افزودن به قابلیت‌های نظامی امکان دسترسی به مناطق دیگر را فراهم می‌کنند. 

در این سند ادعاهایی درباره ایران مطرح شده از قبیل اینکه «ایران، کماکان به کاشتن بذر خشونت ادامه می‌دهد و مهم‌ترین چالش برای ثبات منطقه خاورمیانه است. کشورهایی مانند کره شمالی و ایران، با دنبال‌کردن برنامه تسلیحات اتمی یا حمایت از تروریسم، مناطق را بی‌ثبات می‌کنند. در خاورمیانه، ایران مشغول رقابت با کشورهای همسایه است؛ این کشور هم‌زمان با ایجاد یک هلال نفوذ و بی‌‌ثباتی، از طریق استفاده از فعالیت‌های تروریستی دولت-پایه، شبکه گروه‌های نیابتی و برنامه موشکی مشتاقانه به‌دنبال دستیابی به هژمونی منطقه‌ای است».

ادعاهای مطرح‌شده درباره ایران در این سند در حالی نگرانی را افزایش می‌دهد که در این سند از «نقش حیاتی متحدان و هم‌پیمانان آمریکایی» سخن رفته که «علاوه بر افزودن به قابلیت‌های نظامی امکان دسترسی به مناطق دیگر را فراهم می‌کنند». با نگاهی به متحدان فعلی آمریکا در خاورمیانه می‌توان دریافت که همه آنها جزء دشمنان فعلی ایران هستند. عربستان و اقمارش در شرایطی با ایران قرار دارند که بدون شک به‌راحتی امکان دسترسی نظامی به آمریکا برای حمله به هر نقطه‌ای را خواهند داد؛ این‌ را می‌توان در قراردادها و فروش تسلیحات نظامی از آمریکا به عربستان نیز دید. همچنین رژیم اسرائیل با اتحادی قوی با آمریکا و مخالفتی همیشگی با جمهوری اسلامی قرار دارد. همه ملاقات‌ها و تماس‌های اخیر مقامات رژیم اسرائیل حاکی از تلاش این رژیم برای افزایش فشار به ایران به‌ویژه محدودکردن نفوذ منطقه‌ای تهران است.  متن این سند با مختصاتی نوشته شده که نشان‌دهنده تغییر استراتژی جدی در راهبرد دفاعی ایالات متحده آمریکا است. نگاهی به رویکردهای پیشین دفاعی این کشور نشان می‌دهد در سال‌های جنگ سرد راهبرد دفاعی ایالات متحده مواجهه با اتحاد جماهیر شوروی و به‌طورکلی بلوک شرق به‌عنوان قطب مقابل این کشور بود؛ اما رفته‌رفته با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد دکترین دفاعی آمریکا به مبارزه علیه تروریسم تغییر جهت داد. این راهبرد بعد از حادثه ١١ سپتامبر و مشخص‌شدن وجوه جدیدی از تروریسم در آمریکا که می‌تواند در قلب منهتن حادثه تروریستی رقم بزند، جدی‌تر شد. همین راهبرد موجب حمله به افغانستان و عراق با استراتژی محور شرارت شد و هم‌زمان با آن سخت‌گیری‌ها و تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت. در سند راهبردی جدید نیز از مواجهه با تروریسم یاد شده، اما مشخص است که مانند گذشته در اولویت ایالات متحده نیست. 

در بندی از این راهبرد آمده «ما اقدام به ایجاد ائتلاف‌های ماندگار خواهیم کرد تا دستاوردهایمان را در عراق، افغانستان، سوریه و جاهای دیگر تثبیت کرده و به موازات قطع منابع قدرت تروریست‌ها و موازنه ایران، از شکست پایدار تروریست‌ها حمایت کنیم».

همچنین در این سند آمده: وزارت دفاع آمریکا به تلاش‌های خود برای مهار کشورهایی مانند کره شمالی و ایران، غلبه بر تهدیدهای تروریستی علیه ایالات متحده و تثبیت دستاوردهایمان در عراق و افغانستان ادامه خواهد داد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در دانشگاه جان هاپکینز تأکید کرد «ما به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد، ولی اکنون نه تروریسم بلکه رقابت با قدرت‌های نظامی بزرگ، اولویت اصلی امنیت ملی آمریکاست». 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید